08
de Febrer
de
2016
A principis dels anys 40, acabada la Guerra Civil, el futbol era un bon refugi per oblidar per unes hores les penúries de l'època. Aquest esport ja movia masses com ho fa ara, però el que no movia eren tants diners. Això sí, "donava moltes oportunitats als futbolistes". Ho explica Benito Garcia Debora, actual administrador de Benitosports i fill de Benito Garcia Cano, un voluntariós defensa central que va defensar els colors blau i grana del FC Barcelona entre el 1939 i el 1945.
Sense els sous milionaris actuals, Benito sí que va aprofitar el futbol per muntar un negoci amb el suport dels directius del club. "El meu pare era com el Jordi Alba de l'equip, i es va associar amb el Messi de l'època", explica el seu fill a VIA Empresa. L'estrella del Barça d'aleshores era Mariano Martín, un potent davanter centre fitxat del Sant Andreu, que va donar nom a la botiga: Deportes Martín. Era el 1943, i més de 70 anys després el negoci segueix ben viu com a Benitosports, amb una facturació de 9 milions d'euros i 60 treballadors repartits en les seves vuit botigues pròpies.
Els primers especialistes en futbol
El primer establiment el van obrir a l'avinguda de la Llum, unes galeries comercials acabades d'estrenar als vestíbuls de l'estació de Plaça Catalunya, per sota del carrer Pelai i la Rambla de Catalunya. Després d'enxampar les malifetes d'un primer comptable que aprofitava les absències dels dos futbolistes, Benito Garcia de seguida es va implicar de ple a la botiga, deixant a Mariano Martín el paper de reclam pels aficionats. Les cues eren immenses per veure l'estrella futbolística del moment venent pilotes i material esportiu durant les festes de Nadal.
En aquella època només hi havia cinc botigues d'esports a la ciutat, cadascuna especialitzada en un esport diferent. Deportes Martín, per descomptat, ho va fer en futbol. "En aquella època no hi havia productes, hi havia mancança de matèries primeres, però Catalunya tenia una indústria tèxtil i manufacturera molt important", explica Benito Garcia fill. Aprofitant aquest context i els coneixements dels propietaris, van començar a fer la seva pròpia fabricació i subministrament.
"Als anys 60 tenien la seva pròpia pilota, la Nitram (Martín llegit al revés), amb la que el Barça jugava els seus partits", diu l'actual dirigent de Benitosports. "També feien les camises per jugar (aleshores no eren samarretes) o venien les botes Munich". Benito Garcia destaca que "era un mercat petit", fet pel qual també venien joguines, especialment en l'època nadalenca.
L'evolució a Benitosports
Deportes Martín va anar creixent i es va traslladar aviat a la plaça d'Urquinaona. Durant anys va ser una referència del sector, i el negoci el van heretar els fills dels dos socis als anys 70. Després d'11 anys junts, el 1988 es van separar i el negoci va quedar en mans de Benito Garcia fill. "Teníem diferències de criteri en la gestió lògiques i comprensibles amb el pas dels anys", recorda l'actual dirigent. D'aquesta manera va néixer la marca Benitosports.
"Paral·lelament vaig fundar una central de compres, Detall Sport, que va considerar que per poder competir amb l'entrada d'operadors estrangers potents calia crear la marca Base", explica Garcia. Per això les vuit botigues pròpies es diuen Base: Benitosports; mentre que la mateixa Base compta també amb més de 100 botigues. "Som especialistes en futbol, però hem anat evolucionant igual que el client i el model de negoci s'ha anat adaptant", diu Garcia.
El 'model Bon Preu'
El mercat de l'esport va viure un boom amb l'entrada de grans marques als anys 70. Gegants com Nike o Adidas van començar a imposar la seva llei. "T'has d'adaptar i canviar el teu assortit a les marques que funcionen més", diu Benito Garcia sobre l'evolució dels productes que ofereixen les seves botigues. Constata que el model actual del sector s'ha dividit per formats: botigues petites o botigues grans de més 1.500 metres quadrats.
La idiosincràsia de Benitosports l'ha portat a consolidar-se en botigues més petites de centre urbà multimarca de gamma mitjana i mitjana-alta; en contraposició amb els grans formats com Decathlon, on el 80% és marca pròpia. "Nosaltres som marquistes", assegura Garcia; que fent el paral·lelisme amb el sector de la distribució alimentària s'alinea amb el "model Bon Preu" més que amb el de Mercadona. "La nostra tasca és posar a l'abast del client les tres o quatre marques principals amb la nostra opinió sobre elles. Tenim l'obligació de donar-li l'oportunitat d'escollir", assegura.
De la mateixa manera, Garcia és conscient que el seu model s'ha de concentrar "en tres o quatre esports per la incapacitat de conèixer-ho tot". Per això es dediquen bàsicament al futbol, el running i la moda. "Sempre hem estat honestos, hem treballat primeres marques amb un personal que pot donar opinió", destaca. De fet, té clar que "no vendrem res per molt barat que sigui si és dolent. Si venc un anorac per anar a la Patagònia, no deixaré que passis fred".
La relació amb les multinacionals
Cada cop més les grans multinacionals del sector esportiu han apostat per obrir les seves pròpies botigues monomarca i acostar-se directament al consumidor. Aquest és un dels aspectes que provoca una relació "difícil" amb elles per Benitosports. "Les marques van al que van, amb un concepte de rendibilitat a curt termini que xoca amb el concepte de l'empresa familiar, que és més de mig i llarg termini", constata Garcia.
"Et trobes normalment que ells ho saben tot i tu no saps res. Tu ho fas tot malament i ells tot bé. Amb 64 anys que tinc m'he d'acostumar a no entrar a la disputa o a ser políticament correcte davant de gent jove", reconeix Benito Garcia. Lamenta que les grans multinacionals de l'esport "no tenen gaires miraments, quan es crema algú el reposen i llestos".
Ara bé, també deixa clar que "som honestos amb ells i els reconeixem que es gasten els seus diners a crear demanda, a innovar en producte, en estrelles mediàtiques i esdeveniments". Garcia és conscient que "els necessitem, però hem de trobar un punt mitjà perquè no podem arriscar amb totes les novetats que ens presenten".
La venda al major, una bona assegurança
Malgrat ser grans especialistes en la venda al detall, Benito Garcia apunta que "tenim la sort de vendre a col·lectius al major". La secció de grans clients, un dels puntals de l'empresa, els permet "vendre i estar en relació amb el món del futbol i el running".
Damm, Danone, l'Escola Thau, els Jesuïtes, el Reial Club de Polo, el Júnior, o l'Egara són alguns d'aquests clients, que segueixen valorant la tasca de Benitosports. "Ens preocupem per tenir la nostra pròpia personalitat, si la perdem no serem útils pels proveïdors ni pels clients", conclou.
Sense els sous milionaris actuals, Benito sí que va aprofitar el futbol per muntar un negoci amb el suport dels directius del club. "El meu pare era com el Jordi Alba de l'equip, i es va associar amb el Messi de l'època", explica el seu fill a VIA Empresa. L'estrella del Barça d'aleshores era Mariano Martín, un potent davanter centre fitxat del Sant Andreu, que va donar nom a la botiga: Deportes Martín. Era el 1943, i més de 70 anys després el negoci segueix ben viu com a Benitosports, amb una facturació de 9 milions d'euros i 60 treballadors repartits en les seves vuit botigues pròpies.
Benito Garcia Cano va saber aprofitar les oportunitats que li donava jugar al Barça per muntar un negoci. Cedida |
Els primers especialistes en futbol
El primer establiment el van obrir a l'avinguda de la Llum, unes galeries comercials acabades d'estrenar als vestíbuls de l'estació de Plaça Catalunya, per sota del carrer Pelai i la Rambla de Catalunya. Després d'enxampar les malifetes d'un primer comptable que aprofitava les absències dels dos futbolistes, Benito Garcia de seguida es va implicar de ple a la botiga, deixant a Mariano Martín el paper de reclam pels aficionats. Les cues eren immenses per veure l'estrella futbolística del moment venent pilotes i material esportiu durant les festes de Nadal.
En aquella època només hi havia cinc botigues d'esports a la ciutat, cadascuna especialitzada en un esport diferent. Deportes Martín, per descomptat, ho va fer en futbol. "En aquella època no hi havia productes, hi havia mancança de matèries primeres, però Catalunya tenia una indústria tèxtil i manufacturera molt important", explica Benito Garcia fill. Aprofitant aquest context i els coneixements dels propietaris, van començar a fer la seva pròpia fabricació i subministrament.
"Als anys 60 tenien la seva pròpia pilota, la Nitram (Martín llegit al revés), amb la que el Barça jugava els seus partits", diu l'actual dirigent de Benitosports. "També feien les camises per jugar (aleshores no eren samarretes) o venien les botes Munich". Benito Garcia destaca que "era un mercat petit", fet pel qual també venien joguines, especialment en l'època nadalenca.
Durant anys es va jugar amb aquesta pilota a la 1a Divisió. Cedida |
L'evolució a Benitosports
Deportes Martín va anar creixent i es va traslladar aviat a la plaça d'Urquinaona. Durant anys va ser una referència del sector, i el negoci el van heretar els fills dels dos socis als anys 70. Després d'11 anys junts, el 1988 es van separar i el negoci va quedar en mans de Benito Garcia fill. "Teníem diferències de criteri en la gestió lògiques i comprensibles amb el pas dels anys", recorda l'actual dirigent. D'aquesta manera va néixer la marca Benitosports.
"Paral·lelament vaig fundar una central de compres, Detall Sport, que va considerar que per poder competir amb l'entrada d'operadors estrangers potents calia crear la marca Base", explica Garcia. Per això les vuit botigues pròpies es diuen Base: Benitosports; mentre que la mateixa Base compta també amb més de 100 botigues. "Som especialistes en futbol, però hem anat evolucionant igual que el client i el model de negoci s'ha anat adaptant", diu Garcia.
El 'model Bon Preu'
El mercat de l'esport va viure un boom amb l'entrada de grans marques als anys 70. Gegants com Nike o Adidas van començar a imposar la seva llei. "T'has d'adaptar i canviar el teu assortit a les marques que funcionen més", diu Benito Garcia sobre l'evolució dels productes que ofereixen les seves botigues. Constata que el model actual del sector s'ha dividit per formats: botigues petites o botigues grans de més 1.500 metres quadrats.
La idiosincràsia de Benitosports l'ha portat a consolidar-se en botigues més petites de centre urbà multimarca de gamma mitjana i mitjana-alta; en contraposició amb els grans formats com Decathlon, on el 80% és marca pròpia. "Nosaltres som marquistes", assegura Garcia; que fent el paral·lelisme amb el sector de la distribució alimentària s'alinea amb el "model Bon Preu" més que amb el de Mercadona. "La nostra tasca és posar a l'abast del client les tres o quatre marques principals amb la nostra opinió sobre elles. Tenim l'obligació de donar-li l'oportunitat d'escollir", assegura.
Una de les botigues de Benitosports, present al Centre Comercial Les Arenas de Barcelona. Cedida |
De la mateixa manera, Garcia és conscient que el seu model s'ha de concentrar "en tres o quatre esports per la incapacitat de conèixer-ho tot". Per això es dediquen bàsicament al futbol, el running i la moda. "Sempre hem estat honestos, hem treballat primeres marques amb un personal que pot donar opinió", destaca. De fet, té clar que "no vendrem res per molt barat que sigui si és dolent. Si venc un anorac per anar a la Patagònia, no deixaré que passis fred".
La relació amb les multinacionals
Cada cop més les grans multinacionals del sector esportiu han apostat per obrir les seves pròpies botigues monomarca i acostar-se directament al consumidor. Aquest és un dels aspectes que provoca una relació "difícil" amb elles per Benitosports. "Les marques van al que van, amb un concepte de rendibilitat a curt termini que xoca amb el concepte de l'empresa familiar, que és més de mig i llarg termini", constata Garcia.
"Et trobes normalment que ells ho saben tot i tu no saps res. Tu ho fas tot malament i ells tot bé. Amb 64 anys que tinc m'he d'acostumar a no entrar a la disputa o a ser políticament correcte davant de gent jove", reconeix Benito Garcia. Lamenta que les grans multinacionals de l'esport "no tenen gaires miraments, quan es crema algú el reposen i llestos".
Ara bé, també deixa clar que "som honestos amb ells i els reconeixem que es gasten els seus diners a crear demanda, a innovar en producte, en estrelles mediàtiques i esdeveniments". Garcia és conscient que "els necessitem, però hem de trobar un punt mitjà perquè no podem arriscar amb totes les novetats que ens presenten".
La venda al major, una bona assegurança
Malgrat ser grans especialistes en la venda al detall, Benito Garcia apunta que "tenim la sort de vendre a col·lectius al major". La secció de grans clients, un dels puntals de l'empresa, els permet "vendre i estar en relació amb el món del futbol i el running".
Damm, Danone, l'Escola Thau, els Jesuïtes, el Reial Club de Polo, el Júnior, o l'Egara són alguns d'aquests clients, que segueixen valorant la tasca de Benitosports. "Ens preocupem per tenir la nostra pròpia personalitat, si la perdem no serem útils pels proveïdors ni pels clients", conclou.