Para atenció, la publicitat és sucosa: 40% de descompte en bona part dels productes d’Amazon, un 30% en la moda de Zara, fins a un 40% a El Corte Inglés i un 50% en alimentació a Ulabox. I encara n’hi ha més, perquè la creativitat no té límits, com demostra un aparador d’Orange anunciant tarifes a meitat de preu durant un any per als clients de Vodafone que es passin a la companyia taronja; o el clam del Cuponazo de l’Once per captar compradors que vulguin emportar-se un premi dels grossos i targetes de regal per gastar en comerços diferents. Tot s’hi val quan es tracta del Black Friday.
Bé, Black Friday o Black Week. Perquè després de quatre anys de tota mena de campanyes –primer el divendres; després, fins al diumenge; i ara, durant set dies-, aquest 2017 tothom s’ha acabat rendint a la tendència. Només cal sortir al carrer, en un barri qualsevol d’una ciutat qualsevol, i fixar-se en els cartells dels establiments. D’entre els que venen sabates, roba, cosmètica, joieria i fins i tot serveis de perruqueria, es poden comptar amb els dits d’una mà els que no tenen cap cartell anunciant rebaixes. I si no hi és penjat a l’aparador, els mateixos botiguers reconeixen que el divendres se sumaran als descomptes "per no quedar-se enrere en aquesta moda", com afirma el propietari d'una petita cafeteria que fa un 2x1 en sucs i cafès.
A remolc dels més grans
Perquè si no se segueix el corrent de les grans marques, el botiguer de tota la vida ho té ben difícil. Així ho explica Esmeralda Martínez, dependenta d’una botiga de cosmètica i altres productes d’higiene i neteja a Barcelona, qui afirma taxativament que si no s’adhereixen al Black Friday, no venen. “Les grans superfícies són les que es mengen el comerç petit. Si no ho fas com ells, no et funciona, encara que sàpigues que els teus marges no són com els seus i que pot fer-te més mal que bé”, insisteix. Però que has de fer si, com diu que li passa a l’establiment, entren els clients preguntant es fan descomptes? Doncs sumar-t’hi, “o pots acabar perdent del tot aquelles persones que et compraven”, lamenta.
Martínez: "El Black Friday és pa per avui i gana per a demà"
Aquest és el tercer any que penja el cartell de descomptes als aparadors i, en comparació amb altres campanyes, ha notat com les vendes són més fluixes. “Possiblement perquè la gent espera aviam si el divendres la rebaixa és encara més gran”, intenta justificar. Tot i això, sap que al final de la setmana haurà suposat una petita injecció de diners a la caixa. Una punxa d’ingressos que malgrat que és una alegria per a ara, “és pa per avui i gana per a demà”, concreta, perquè són diners que deixaran d’entrar al Nadal.
Els seus cartells amb colors cridaners i amb percentatges d’entre el 10% i el 50% que redueixen el preu inicial ja estan posats estratègicament: en cosmètica i perfumeria selecta. Els regals clàssics, i alhora idonis, per a unes festes nadalenques i que faran que si un client ja va amb una petita predisposició a comprar, segurament s’ho acabarà emportant a casa i ben embolicat amb paper de regal. Per això, tot el que pugui suposar sumar-se a la Black Week, té molt clar que l’any que ve repetirà.
Un brot verd entre números vermells
Qui també es veu en la obligació d’esprémer els números al màxim és la Raquel Conesa. Des de fa 14 anys s’encarrega de Swing, una petita botiga de moda on procura tenir “la roba ben neta i organitzada per atraure els vianants i atendre’ls amb un somriure”. Una amabilitat i ordre que, remarca, no sempre es troba en les grans cadenes de moda.
Amb això, i un gran cartell en negre que anuncia un 10% de descompte per a la Black Week, espera fer enlairar la xifra de vendes a la baixa que fa dos mesos que arrossega. Ella i els comerciants en general, perquè com ja apuntava Comertia en el seu darrer informe d’octubre, el context polític, els atemptats del mes d’agost i les elevades temperatures han fet que les vendes dels establiments barcelonins es reduïssin un 8,9%, i en el conjunt de Catalunya, un 4,6%.
El sector tèxtil ha estat el més afectat, apunta una altra enquesta de Pimec, la qual també mostra un cert optimisme per part dels comerciants de cara als dos últims mesos de l’any. Una resposta que també dóna Conesa, qui no dubta a afirmar que ni la crisi econòmica va fer tant mal: “Mai havia fet tant pocs diners com ara. La gent no acaba de tenir ànims per comprar, no vol gastar en excés i la calor que fa tampoc ajuda a treure l’estoc d’hivern”.
Conesa: "Ho tenim tot a un molt bon preu per fer que la gent no marxi a botigues més grans, però ni així podem fer front a les etiquetes a meitat de preu que ells tenen”
El Black Friday ha sigut la seva aposta per intentar revifar l’entrada de calers a la caixa. Tal com ja explicava Martínez amb la cosmètica, fer descomptes suposa rebaixar els beneficis perquè ja juguen amb uns preus “molt ajustats”. “Tenim jaquetes, jerseis, mocadors... tot a un molt bon preu per fer que la gent no marxi a botigues més grans, però ni així podem fer front a les etiquetes a meitat de preu que ells tenen”, assenyala Conesa amb certa decepció, “ni tan sols importa la qualitat, que tothom sap que la de la botiga petita és millor, importa el que et gastes”. Per això no dubta a afirmar que ni amb el Black Friday “el petit comerç mai podrà competir contra el gran”.
Amb tota aquesta reflexió, sembla que l’esperança de tancar bé el dissabte no és massa forta. Tot i això, Conesa encara creu que la jornada del divendres a la tarda i dissabte al matí, quan surt més gent en família a comprar, potser la petita empenta que necessiten.
Gastarem més?
Malgrat que la percepció dels comerciants és diversa, un estudi de Deloitte apunta que el 78% dels compradors perceben una millora en l'economia i una xifra similar creu que continuarà el 2018. D'aquí que prop del 68% se senti amb més capacitat adquisitiva que fa un any, una sensació que segurament farà que durant aquests dies sigui més propens a gastar. De fet, l'informe quantifica en un 33% del pressupost nadalenc es gastarà en aquest campanya de novembre, una quantitat que ha anat en augment de manera progressiva els darrers anys, en detriment de la massificació que hi ha als comerços la primera quinzena de desembre.
Ni a la clàssica perruqueria de sota de casa, ni a l'optica més propera tenen xifres exactes, però tots dos negocis saben que els seus serveis i productes es consumiran passi el que passi. "A mi no m'afecta tant com a la roba o el maquillatge, però sé que si aprofito aquests dies per fer algun descompte o oferir pentinar gratuïtament amb un tallat de cabell, sé que alguna clienta avançarà la visita que ja tenia prevista per pagar menys o s'animarà a venir aquí per primer cop", afirma l'Aina Sánchez, que per segon any consecutiu fa ofertes especials amb el Black Friday.
A Sánchez li han dit diversos cops que ho fa perquè és jove i és més propensa a aquestes coses, com ella mateixa afirma, però ho fa per donar "un copet" als ingressos de finals de setmana. Un argument similar al de l'òptica Roca, que enguany "prova sort" i proposa reduccions fins al 50% en vidres especials o 2x1 en productes més convencionals el dia 24. "Les ulleres són una cosa que les necessites i no esperes massa a comprar, però alguns clients ens van preguntar si faríem descomptes aquest divendres, com a vegades fem per treure'ns estoc a finals d'estiu, i ens vam animar", comenta el propietari, Manel Roca.
Si una cosa està clara, és que ja ningú es rendeix a la moda. Si no és per necessitat, és per no quedar-se amb el "i si...", més val provar.
Sí al Black Friday, però amb peus de plom
A Pimec Começ tenen molt clar que aquesta campanya per esfrondrar els preus és beneficiosa. O ho és en la seva majoria, ja que sempre hi ha casos de comerços o de barris menys cèntrics i amb menys afluència de vianants pels seus carrers. "Són uns dies que ja s'han cosolidat a Catalunya", comenta el president de l'entitat, Àlex Goñi, qui recorda que malgrat que prové dels Estats Units, hem fet una versió més catalana: "Allà és una nit boja de compres i aquí no s'ha fet mai així. Vam començar amb un dia i vam anar ampliant. Ara ja hem vist una setmana, la Black Week".
Enguany Goñi creu que la campanya arriba amb força, tot i el context que està afectant el resultat de vendes dels comerciants també aquest novembre. "Però m'agradaria que fóssim més intel·ligents en el sentit que ho hem de fer en uns dies concrets i no allargar-ho molt més. L'any anterior els descomptes es van allargar durant el desembre i es van ajuntar amb les rebaixes del gener, el que va fer que aquesta fos un fracàs. Si com a comprador fas rebaixes al principi, després ja no compres", assegura, ratificant part de les sensacions que tenen els botiguers. Així insisteix en la necessitat de fer entendre al client que no es pot entrar en una espirat de preus low cost i on tot té descompte, "o ens acabarem fent mal a nosaltres mateixos".
Goñi: "Que sigui un fenomen global fa que la progranda estigui feta. Ells només aprofiten la marca Black Friday, que vol dir rebaixes, descomptes, ofertes..."
Respecta a la queixa de certs comerciants, el president recorda que "ningú els obliga a fer-ho". "És cert que no funciona igual a tot arreu, però és un fenomen a tota Catalunya, no és d'unes ciutats; i la percepció que tenim és que cada cop és menys la gent que ho fa a desgana", afirma. Una idea que justifica el fet que cafeteries, perruqueries i, en casos més curiosos, peixateries, se sumin als descomptes. "Que sigui un fenomen global fa que la progranda estigui feta. Ells només aprofiten la marca Black Friday, que vol dir rebaixes, descomptes, ofertes... i aquella persona s'ho col·loca i segurament acaba cobrant els seus serveis més barats, però entra en el joc d'una campanya que s'ha socialitzat i que no és només cosa de les grans superfícies", detalla.
I mentre que la primera quinzena de desembre era, per tria popular, el moment de comprar els regals per donar als amics i familiars durant el Nadal i el gener, de donar-se algun capritx; el Black Friday fa una barreja de tots dos. Els més previsors aprofiten per anar tatxant presents a la llista del dia de fer cagar el Tió o dels Reis, mentre que altres veuen les fletxes cap avall amb percentatges cridaners com l'oportunitat de comprar allò que fa temps que esperen.