Serials nadalencs d'alta volada: IAG i Trump & Johnson
L'economista Jordi Bellini analitza l'impacte de les aerolínies i la política internacional als mercats
Els dos serials que els mercats han anat seguint amb lupa aquest 2019 tancaran l’any amb un gran capítol de final de temporada. Tant el FTSE 100 com el S&P 500 tancaran l’any molt a prop de màxims històrics o de fet, en màxims històrics. Com ja vam informar la setmana passada, Estats Units ha arribat a un principi d'acord comercial i just aquest divendres, el Regne Unit ha aprovat la llei del Brexit. Tots dos encara tenen trames pendents, i sembla que la nova temporada serà gairebé tan apassionant com la d’aquest any.
Durant el 2020, Estats Units tindrà sobretot debats electorals, ja que el 3 de novembre de l’any vinent se celebren les eleccions a la presidència. Per altra banda, el Regne Unit, que ja ha votat i ha aprovat l’acord del Brexit no estarà tampoc absent de problemes. Tot i que Boris Johnson va guanyar les eleccions amb una clara diferència, cal recordar que els escocesos van decidir votar al Partit Nacional Escocès en massa, i que el PNE defensa la celebració d’un segon referèndum d’autodeterminació ja que les condicions per quedar-se al Regne Unit han canviat a causa del Brexit.
Segur que els mercats seguiran pendents d’aquestes dues trames, ja que el seu desenvolupament afectarà les economies i als mercats de molts països!
IAG, del que ja vam parlar la setmana passada com a gran beneficiària de la victòria de Boris Johnson, segueix sent notícia aquesta setmana ja que Boeing ha decidit aturar la producció del model 737 MAX - que té prohibit operar després de provocar dos accidents mortals i amb l’anunci d’endarrerir la decisió - encara sense data- sobre si es deixa o no volar a aquest avió. Això ha afectat al conglomerat d’aerolínies ja que tenen 200 avions d’aquest model encarregats, tot i que l’encàrrec no era vinculant. Les accions han baixat aproximadament des dels 7.65 EUR per acció fins als 7.35 EUR per acció.
Seguint amb IAG, Vueling ha decidit començar a prescindir d’Iberia i s'ha estrenat a l’Aeroport de València amb la seva pròpia empresa de handling anomenada Yellow Handling. Per altra banda, Glovo es converteix en el primer unicorn català. Després de tancar una ronda d’inversió de 150 milions d’euros, l'empresa catalana ha arribat a una valoració de més de 1.000 milions d’euros. Casualment, l’INE ha publicat aquesta setmana que les empreses catalanes han augmentat la seva inversió en innovació un 24% pujant dels 3.300 milions d’euros als gairebé 5.000 milions d’euros.
IAG no ha estat l’única empresa afectada pels problemes de Boeing, tot i tenir un gran inici de 2019, el fabricant d’avions nord-americà -previsiblement- no ha aconseguit apujar el preu de les seves accions d’una forma significativa si agafem com a punt de referència el seu preu d’obertura durant la primera sessió de l’any. Aquestes notícies segur que seran bones per a Airbus, que ha aconseguit pujar més d’un 50% al llarg d'aquest 2019.
Cal recordar que el 737 MAX era una adaptació del model 737 fent-lo més eficient i que es va dissenyar com a resposta a la família de models Airbus A320neo, que també eren una adaptació dels models precedents convertint-los en més eficients. La prohibició d’operar el 737 MAX fa que l’únic model d’avió de similars característiques sigui el d’Airbus, que sembla fregar-se les mans amb l’esmentada prohibició.
Per acabar, aquesta setmana hem sabut que Bankinter ha decidit separar Línea Directa i impulsar una nova empresa que cotitzarà a borsa. Esperem que els hi vagi millor que a Greenergy, que va començar a cotitzar al mercat continu (l’única empresa que ho ha fet aquest any) i el primer dia ja va caure un 14%.
Bon Nadal i ull a la Borsa!