• Empresa
  • Cafès Novell, del bar a casa

Cafès Novell, del bar a casa

L'empresa familiar, dedicada majoritàriament al sector de l'hostaleria, vol entrar ara a les oficines i les llars dels catalans amb un producte gurmet i responsable

Cafès Novell takes care of the coffe and the presentation
Cafès Novell takes care of the coffe and the presentation
Aida Corón
26 d'Octubre de 2015
Act. 27 d'Octubre de 2015
Cafès Novell és un dels encarregats de fer especial els esmorzars dels catalans. Va néixer el 1958 de la mà de Ramon Novell amb l'objectiu de portar una aroma i sabor únics al món del cafè. El mateix repte que mig segle després encara té aquesta empresa 100% familiar, perquè el client canvia constantment els seus hàbits de consum.

Ara, però, és el torn dels seus fills Dolors, Ramon i Josep, els qui van agafar les regnes a inicis dels 90 per treballar en l'expansió nacional i internacional. Els orígens de la marca se situen a Vilafranca del Penedès, on tenen la seu central i la planta productora. El Grup Novell compta amb una plantilla de 150 professionals i una facturació que va arribar als 18 milions i mig d'eurosel 2014.

El 'global coffe concept'
El secret de l'èxit de la companyia rau en tres elements: qualitat, preocupació pel client i innovació. "Sempre ens preguntem perquè un consumidor ha de comprar cafè i ens responem a través del global coffe concept, un programa que vam implantar ara ja fa cosa de 10 anys que ens ajuda a veure el cafè com un producte que ha de tenir presència a dins i a fora de la tassa", explica Dolors Novell, directora general. Mitjançant aquesta estratègia, ajuden el client a controlar factors com el gramatge, l'estat de les cafeteres, la mateixa elaboració del cafè i altres detalls. "Això és útil pel consumidor, per identificar el cafè que li agrada, però també als bars i cafeteries per saber quines són les preferències del seu client", afegeix.

Així és com s'asseguren complir amb el seu compromís d'oferir un cafè d'alta qualitat i adaptat per a l'hostaleria, però també els permet estar al dia pel que fa a les tendències del mercat per innovar tant en ampliar l'oferta de begudes com la varietat de cada gamma de productes.

Escoltar el dia a dia del client
El 80% del negoci prové del bar, tanmateix, hi ha nous espais on estan obligats a ser-hi presents: "Vam néixer com a empresa que ven cafè a les cafeteries, els restaurants i els bars, però ara que s'ha estès l'ús de les càpsules, també estem a les oficines, màquines de vending i botigues amb el paquet petit de quart de quilo amb un cafè més gurmet per entrar a les llars".

Que l'hostaleria sigui la seva principal preocupació té una explicació senzilla. Dia rere dia reben informació de la xarxa de més de 3.500 locals on comercialitzen el seu cafè, el que els permet conèixer de primera mà què es demanda i formar el personal del sector –en visites setmanals als negocis- perquè serveixi el producte de la millor manera possible. És a dir, s'asseguren de donar "un valor afegit".

Un exemple de com és de necessari el seguiment de la demanda es troba en els sabors. "Fa 20 anys hi havia un gran percentatge de vendes de cafè torrefacte, però ara no crec que superi el 5%", apunta la directora general, i subratlla que cada cop més clients busquen "cafès naturals, ecològics i responsables". De fet, Cafès Novell va ser la primera empresa de l'Estat espanyol del sector en obtenir dos segells externs que acrediten l'elaboració de cafè responsable: el certificat Utz i l'etiqueta de Comerç just amb la línia de productes Filosofia Q, obtinguts el 2004 i 2006. Es tracta de dos distintius que enalteixen la implicació de la companyia en l'impuls de l'ètica empresarial.

Els tés són una altra de les últimes novetats incorporades al catàleg, juntament amb les ja esmentades càpsules. Novell els descriu com "begudes prèmium úniques amb tocs i sabors característics" i que treballen "elements com la salut".

Créixer amb delegacions
"Tenim molt clar que el client ens compra per com som i necessitem créixer replicant a cada mercat el model que ens ha fet com som". Dolors Novell defensa així la seva aposta per l'expansió a través de delegacions, les quals comencen a construir-se enviant alguns representants de l'equip de Barcelona al mercat en qüestió perquè iniciï l'expansió. "Aquestes persones s'hi estan una temporada fins que es posa en marxa la nova seu, es busquen noves persones, se'ls forma en la filosofia de l'empresa i els valors i a partir d'aquí comença l'activitat de la delegació", descriu sobre el procediment.

Actualment compten amb set delegacions a l'Estat espanyol i tres a l'estranger, concretament a Itàlia, el Regne Unit i els Estats Units, alhora que consoliden el la Xina amb una joint venture i una xarxa de cafeteries pròpies a Hong Kong. El fet d'enfocar el creixement seguint el model de les delegacions és el que, a ulls de Novell, "el fa un procediment lent". Assegura que les vendes del mercat internacional suposen menys del 10%, però que estan treballant per consolidar la seva presència i augmentar la xifra.

En aquest sentit, remarca que els Estats Units són l'última aposta: "Hi tenim una persona des del mes d'abril i hem fet el salt definitiu amb el Catalan Gourmet d'Acció", el programa que promou l'exportació i la promoció dels productes d'empreses catalanesdel sector de l'alimentació. "El país ja el coneixíem d'abans amb fires, però les entrevistes que organitzaven amb compradors van ser el que ens va ajudar a adaptar la nostra oferta a la seva demanda, per saber si podíem encaixar", explica la directora general.

 

 
Els participants d'una de les edicions del Catalan Gourmet USA. Cedida


A curt termini, al tractar-se d'una empresa que té com a clientela principal el sector serveis, Novell no descarta tornar a insistir en el mercat nord-americà de la mà de la Generalitat de Catalunya, a través de la iniciativa per internacionalitzar el sector food service català, una indústria que compta amb més de 450 empreses catalanes, amb potencial per expandir-se en els mercats estrangers.