CAS D'ÈXIT
Cannelonia, més de 100.000 canelons per mantenir viva la tradició de Sant Esteve
Cannelonia va néixer amb els canelons com a emblema i amb l'objectiu d'aconseguir un producte natural i de qualitat
Imma Cunill va crear Cannelonia el 2012 amb l'objectiu de portar a les cases plats tradicionals catalans amb el caneló com a emblema. 10 anys després, produeixen més de 400.000 canelons l'any i, només durant la setmana de Nadal, en fabriquen més de 100.000. Receptes de l'àvia, amb tocs innovadors, per mantenir viu la tradició gastronòmica de dies com Sant Esteve.
D'un restaurant als canelons
La història de Cannelonia es remunta fa més de 25 anys, quan l'Imma portava un restaurant a Girona. Albert Edo, un dels responsables de les botigues que actualment té l'empresa, explica que van decidir deixar enrere el món de l'hostaleria i apostar per una botiga de menjar preparat, especialment centrada en el caneló i la croqueta.
Va ser fa tretze anys i van començar amb un establiment a Girona. Actualment, en tenen quatre, dos a la capital gironina i dos a Barcelona. "Tenien claríssim que volien fer un producte de primera qualitat, sense additius ni conservants. Una de le premisses de l'empresa és treballar de la manera més natural", explica Edo.
Albert Edo: "Han aconseguit crear una marca i un producte, que s'entengui que el seu caneló és el més semblant del que pot fer l'àvia a casa"
"Han aconseguit crear una marca i un producte, que s'entengui que el seu caneló és el més semblant del que pot fer l'àvia a casa", resumeix Edo. Així, van tirar endavant un obrador central a Girona, des d'on produeixen tots els productes. Una de les premisses és també treballar per l'hostaleria: "Molts restaurants venen el nostre producte com si fos seu".
Si alguna cosa destaca és la "qualitat del producte". Sense additius ni conservants i fet de manera artesana i natural. "La gent, un cop prova el nostre producte, troba la diferència amb el que hi ha al mercat", assegura. Tot plegat per no perdre "l'essència" dels canelons que es menjaven tradicionalment a les cases per Sant Esteve.
Innovar en la tradició
Al llarg dels anys, Cannelonia ha anat afegint productes a la seva oferta i ja es poden trobar lasanyes, pasta fresca, creps o productes sense gluten. I canelons de tota mena, tot i que el tradicional de rostit continua sent l'estrella. I també canelons sense lactosa i gluten, però oferint la mateixa qualitat. "La gent amb intoleràncies fins ara potser no havia pogut gaudir d'un producte de qualitat", assegura Edo.
Canelons de cua de vedella i de peu de porc, de confit d'ànec amb foie, de calçots o amb panses, prunes i pinyons són alguns exemples.
L'èxit de Sant Esteve
Tradicionalment, el caneló s'ha consumit per Sant Esteve a Catalunya. I això ho noten a Cannelonia. El 25% de la seva producció es ven durant la setmana prèvia de Nadal, ja sigui a les botigues o per internet. Això són uns 100.000 canelons cuinats i venuts en pocs dies. Durant la resta de l'any, en venen uns 8.000 a la setmana.
"Ens ha ajudat a créixer i donar-nos a conèixer. Quan la resta de l'any un client busca menjar o canelons, et ve a buscar", assenyala Edo, que afegeix que el caneló ja fa temps que s'ha introduït en dinars durant la resta de l'any. "Agrada a petits i grans, és un dinar fàcil que fa família i taula", emfatitza.
Tot i que la societat cada vegada incorpora més tradicions foranes com Halloween o el Black Friday, en celebracions com Nadal encara es mantenen les arrels. I el caneló per Sant Esteve és una de les més rellevants, com es demostra des de Cannelonia.