Cannelonia, la pedrera dels canelons de l’àvia
L’empresa gironina factura 1,2 milions euros anuals i ven al consumidor directe, però també distribueix a grans clients de tot l’Estat
Minuts i minuts d’espera per comprar uns canelons gurmet, especials i diferents. En plena campanya de Nadal i en dies en què molta gent busca en el menjar precuinat la solució per als seus dinars familiars, la botiga de Cannelonia de Barcelona no dóna l’abast aquests dies. Tan és que hagin d’esperar mitja hora o més, la gent vol canelons i vol els de Cannelonia. Nascuda a Girona, la marca va veure la llum per primera vegada el 2010, quan es va obrir la primera botiga. Ara ja facturen al voltant d’1,2 milions d’euros l’any amb les franquícies. I no només això. Les seves vendes s’incrementen per festes entre un 35% i un 40%.
El responsable del grup, Gerard Formentí, se’n va adonar que hi havia negoci després d’una conversa telefònica entre ell i la seva mare, quan ell estudiava als Estats Units. La mare, “artífex” de tot plegat, feina canelons de diverses varietats mentre parlava amb el seu fill. En tornar dels EUA, no van trigar gens en inaugurar la primera botiga. Era el 2010.
Cannelonia distribueix per tot l'Estat, però també a l'estranger
“La veritat és que l’èxit i l’acceptació va ser molt interessant des del principi”, relata en Gerard, que explica que només dos anys després ja van decidir obrir l’obrador, la fàbrica artesanal dels canelons, la base logística d’on surten tots els seus productes. La seva família, però, portava immersa en el sector de l’alimentació des del 1992. Van començar amb productes ecològics “molt al principi d’aquest moviment” i més tard es van llançar al món de l’hostaleria obrint bars i restaurants a Girona.
Sabors gurmet (i inaudits)
Quan van obrir la primera botiga, només feien canelons, però amb la inauguració de l’obrador ja van veure que havien d’anar més enllà i van obrir-se camí (i mercat) també amb l’elaboració de pasta fresca i croquetes d’infinites varietats de sabors. Ara, vuit anys després, ja compten amb dos establiments propis a Girona i tres franquícies repartides entre Barcelona, Vilanova i la Geltrú i Mataró.
Però les botigues només són una part del pastís de l’èxit que té aquesta empresa familiar. A través de l’obrador, subratlla en Gerard, “venem a distribuïdores gurmet o especialitzades, a restaurants i també a botigues”. A punt de tancar nous contractes amb altres supermercats, Cannelonia ja ven als Condis de Catalunya i Madrid i a El Corté Inglés. I no només això. Distribueix per tot l’Estat espanyol i, fins i tot, ha arribat a fer-ho a països com Dinamarca o França gràcies a l’ajuda d’Acció i a programes de Pimec, entre d’altres.
A més, a banda dels productes ja preestablerts, també en fa a mida per als distribuïdors que tenen marca pròpia i els envasen amb el seu logotip. A Zamora, per exemple, els van encarregar uns canelons de braó de porc (lacón en gallec) i els elaboren així només per a ells.
Invertir en qualitat
L’objectiu de Cannelonia no és invertir en més publicitat que la que porta la furgoneta o els flyers que puguin repartir, ni en una xarxa comercial, sinó que opten per donar-se a conèixer en fires especialitzades com l’Alimentària o el Fòrum Gastronòmic perquè, d’aquesta manera, “ens permet tenir uns contactes que llavors van cristal·litzant”.
L’obrador és la pedrera dels productes de Cannelonia, que una vegada elaborats amb l’artesania de les mans dels 12 treballadors, van cap al centre logístic que tenen de congelats. Des d’allà, fan totes les expedicions i porten els aliments als diferents punts a què distribueixen.
Formentí: "Cannelonia aporta un valor afegit a un producte que no deixa de ser una versió actualitzada de productes molt tradicionals"
“Per poder proveir totes aquestes varietats, ens hem de planificar molt i molt bé”, explica en Gerard, que subratlla que actualment compten amb una cinquantena de grans clients a nivell de distribuïdor. Clients que han anat captant des del 2012. Ara, ja en tenen tres de nous lligats per al 2019.
Però, com ho fa aquesta empresa familiar per desmarcar-se de la resta de distribuïdors que també venen canelons, croquetes i pasta fresca precuinada? Segons el responsable del grup, “es tracta de donar un valor afegit” a aquests productes, que “no deixen de ser una versió actualitzada de productes molt tradicionals”.
Producte (des)estacionalitzat
“Tenim un producte que no porta colorants ni conservants ni cap mena d’additiu”, posa damunt la taula el responsable de Cannelonia, al mateix temps que afegeix que els seus aliments són de proximitat. I no només això. Entre els seus objectius hi destaca l’ús que fan dels productes de temporada i, de fet, amb les seves croquetes de calçots van guanyar un premi d’innovació durant la Fira de l’Alimentària d’aquest 2018.
Ara bé, tot i voler “desestacionalitzar” el producte, per Nadal es troben que costa que la gent “es mogui de la carn” i del caneló tradicional. La resta dels dies, el que més triomfa, però, és el seu “producte estrella”, el caneló de rostit, foie i bolets, amb una textura que només es pot sentir si es prova el producte.
Precisament per la qualitat dels seus aliments, el seu client principal –a banda del consumidor a peu de carrer- són restaurants d’un nivell mitjà-alt. “Alt no poden ser perquè són ells mateixos qui s’elaboren el producte i pels de nivell mig és car”, aclareix.
I, de fet, la seva intenció és mantenir la qualitat del producte i per això tenen clients molts específics. “Tenim un obrador petit i no volem créixer en el sentit de producció perquè, sinó, industrialitzarem el producte i l’obrador”, vol deixar clar en Gerard, mentre destaca que quan inverteixen ho fan “en elements de cocció i en equips que ens ajudin a poder treballar i a aportar valor”. Aquesta és l’essència de Cannelonia, que basa el seu negoci sota l’eslògan “Canelons com els que ja no fa la teva àvia”.