• Empresa
  • Catalana Occident, una assegurança de 150 anys

Catalana Occident, una assegurança de 150 anys

L'empresa amb seu a Sant Cugat és una de les companyies familiars que cotitzen a la borsa, ja és present a més de 40 països i manté quatre milions de clients

Oficines centrals de la companyia asseguradora
Oficines centrals de la companyia asseguradora
Neus Navarro
13 de Gener de 2014
Act. 25 de Juliol de 2014

Va començar sent una empresa familiar i avui en dia, 150 anys després, el Grup Assegurador Catalana Occident s'ha convertit en un gran holding amb representació internacional en més de 40 països i més de quatre milions de clients. La història, la cultura, el seu accionariat i la situació econòmica són pilars que, com explica el seu president, José María Serra, contribueixen "al secret de l'èxit d'una companyia que porta en els gens haver-se enfrontat a les situacions més difícils". 

I és que els orígens del Grup Assegurador Catalana Occident es remunten al 1864, any en què es constitueix la Societat Catalana d'Assegurances contra incendis a Prima Fixa, coneguda popularment com La Catalana. Entre les seves primeres fites es troba l'assegurança, al 1873, de l'edifici del Congrés dels Diputats de Madrid i deu anys més tard, el 1883, la de les Cases Consistorials de Barcelona. També el 1892 va assegurar l'Arsenal, seu actual del Parlament de Catalunya.

"La nostra és una empresa peculiar. Sobretot, perquè es una companyia familiar però que cotitza a borsa –des de 1995 a Madrid i Barcelona- i que, a més, és internacional", explica Manel Farré, cap de comunicació de Catalana Occident. Farré destaca "l'esperit familiar" de la companyia com un valor que s'ha mantingut des de sempre.

Amb quatre milions de clients, els resultats del tercer trimestre de 2013 mostren una facturació de 2.416,5 milions d'euros, un augment del 3% en el negoci tradicional respecte al mateix trimestre de l'any passat. Disposen de més de 1.000 oficines a Espanya amb una plantilla de més de 5.500 empleats.

Una altra de les peculiaritats que assenyala és que la companyia "és independent de qualsevol altra entitat i que no té vincles amb cap banc", a diferència del que sí fan altres empreses de la competència.

Adaptació als canvis
Però, per damunt de tot, la clau de la seva longevitat és l'adaptació constant als canvis de la societat. "Sempre ens hem adaptat als canvis, perquè la companyia té uns valors immutables, inherents, que ens permeten continuar endavant adaptant-nos amb facilitat", afirma Farré. "No som amics de fer canvis de timó, la nostra visió no és a curt pas, sinó a llarg termini. Som més d'anar mica en mica, amb una estratègia ben clara i definida", continua.

Tecnològiques, empresarials i històriques, les transformacions d'aquests 150 anys també han obligat Catalana Occident a modificar modes i maneres de treballar. Un dels més destacats és el canvi en les comunicacions. "Vam ser la primera empresa a l'estat espanyol que va incorporar la informàtica al seu negoci, quan ningú ho feia, allà per l'any 1968", apunta Farré. Aquell nou sistema de treball va coincidir amb la inauguració de les oficines centrals de la companyia a San Cugat del Vallès, ciutat on els seus fundadors van decidir situar-se per ampliar el seu negoci.

La internacionalització de la companyia s'ha assentat els últims dotze anys amb l'adquisició completa d'Atradius, el segon operador a nivell mundial d'assegurança de crèdit, que ha augmentat la seva presència en més de 40 països i que ha multiplicat per sis el seu volum de negoci.

L'assegurança, el producte
Les assegurances de la llar han estat sempre l'objectiu primerenc de la firma, que ha apostat pel mercat familiar i el negoci de les petites i mitjanes empreses. "Tal com està distribuït el negoci, l'assegurança de crèdit té un percentatge molt important, però sempre hem apostat per les assegurances de la llar", argumenta Farré. Productes relacionats amb l'automòbil i les assegurances de vida estan presents a la seva cartera, tot i que són més coneguts per treballar l'àmbit de les comunitats.

I en aquesta línia de dirigir-se a la família ha girat sempre la seva estratègia comunicativa. "Considerem que podem assegurar tot allò que t'importa i és aquest l'eix de la nostra comunicació", explica. Un missatge que va quallar entre els consumidors arran un espot publicitari emès per televisió als anys noranta i protagonitzat per una nena. "Aquell missatge del Tot, tot i tot parlava molt del que pensem i és que ho assegurem tot. És un codi publicitari que ens va funcionar molt", afegeix.

Ara, en motiu del 150 aniversari, el Grup Assegurador Catalana Occident s'orienta al concepte de futur per mantenir la fidelitat dels seus clients. Sota l'eslògan Pensant en el teu futur, el nou holding canvia la imatge de marca i la línia gràfica per unificar criteris i afrontar el futur amb optimisme.