• Empresa
  • Cervesa artesana a tota màquina

Cervesa artesana a tota màquina

La Companyia Cervesera del Montseny (CCM), un dels referents del sector a casa nostra, bat rècords de producció aquest estiu i potencia l'exportació de les seves cerveses

Títol de la imatge
Títol de la imatge
Carles Muñoz
09 d'Agost de 2013
Act. 09 d'Agost de 2013
L'estiu és temps de cervesa i, no només, de les grans marques de cervesa industrial. El món de la cervesa artesana, de moda a bona part d'Europa, ha arribat amb força a Catalunya i ha provocat un increment de marques i diversitat de producte. Des de fa sis anys, als peus del Montseny hi ha una de les microcerveseres que s'han convertit en referent a casa nostra. Aquest estiu Cervesa del Montseny produeix 24.000 litres de cervesa al mes, no dóna l'abast per servir totes les comandes i espera acabar l'any amb un augment del 10% de les exportacions. Des de la direcció de la companyia osonenca, Julià Vallès destaca la qualitat del producte i la implicació amb el consumidor com les claus per tirar endavant el projecte.

Quines xifres de producció tenen aquests mesos?
Ara a l'estiu estem gairebé per sobre de les nostres possibilitats, trencant estocs i no podem servir el que ens demanen. Estem fent dues produccions a la setmana, això representa amb les dades més recents, les de juny, 8 produccions al mes per 3.000 litres cada producció. Són 24.000 litres de cervesa al mes des del maig. Quan vam començar, fèiem quatre produccions mensuals, per tant, estem doblant les xifres dels inicis.

Quina és l'evolució de l'empresa fins aquí?
Vam començar amb una maquinària de segona mà comprada a Anglaterra i de seguida la vam complementar amb maquinària nova. Hem tingut la gran sort que el nostre públic ha anat creixent amb nosaltres, és a dir, que abans fèiem una cervesa i gràcies a ells ara crec que la fem molt millor. Hem anat evolucionant i, a més a més, hem modernitzat molt la planta. Tot gràcies a l'increment de les vendes, especialment en aquest any 2013. La gent cada vegada demanda més cervesa artesana, crec que som una referència i ho estem notant.

Com s'ha materialitzat aquesta evolució?
La inversió ha estat important: aquest any, per exemple, hem comprat un dipòsit nou, també maquinària que ens permet fer de forma molt més fiable un procés intern de traslladar la cervesa d'un tanc a l'altre. Comprem maquinària puntera i això ens permet fer més producció i fer que la cervesa sigui més estable, sempre guardant distàncies amb les cerveses industrials.

Què creus que els diferencia com a empresa?
Primer de tot, tenim molt clar que el producte ha de ser molt bo, de molta qualitat. A partir d'aquí, d'un bon producte, mirem de seguir augmentant la producció. Som molt petits comparats amb les grans indústries però dins les microcerveseres tenim una certa importància. Ara bé, tenim molt clar que som una cervesa artesana i volem seguir sent-ho. També m'agrada molt explicar que l'equip de Cervesa del Montseny és una societat limitada laboral, per tant, tots els treballadors som socis de l'empresa.

Com ha estat la diversificació del producte?
Primer vam començar amb quatre tipus de cerveses: la rossa, la torrada, la negra i la cervesa de blat. Són les quatre fixes, però de seguida vam incorporar una cervesa que es diu Malta Cuvée, que ens costa bastant de vendre al país, és una mica més cara i envellida en bóta. Destinada a exportació es ven una mica millor. Després també tenim una cervesa ecològica que comença a tenir molt bona acceptació i una altra que la vam fer commemorant el cinquè aniversari. És una cervesa més forta, amarga, extrema i d'estil Hipa, un estil molt conegut als Estats Units i que aquí comença a arrencar amb força. El que més es ven és la cervesa rossa, la torrada i la de blat. La negra ja costa més i la resta són complements.

Com comercialitzen el producte i quin pes té l'exportació?
La nostra prioritat per vendre són els distribuïdors locals, hi confiem molt. No donem exclusives, tenim un marge de preu segons quantitat i no acostumem a fer venta directa. Això és important perquè ens estalvia moltes despeses, per exemple, no ens cal tenir una flota de furgonetes. Pel que fa a les exportacions, estem venent a Estats Units i des de principis d'any tenim un nou client que ens ha introduït a Itàlia. Són coses puntuals, però cada vegada més habituals i que ajuden a complementar la cartera de clients i la producció de la cervesera.

La gent cada vegada demanda més cervesa artesana?
Sí, la cultura cervesera està augmentant, la gent té ganes de provar coses noves. A diari prendrà cervesa industrial i pasteuritzada però, de tant en tant, li agrada anar al bar i provar coses noves. Es nota molt que el món de la cervesa està de moda i jo crec que serà una moda per quedar-se. La gent vol productes de proximitat i diferents.

Com està el sector de la cervesa artesana a Catalunya?
Va millorant molt. Quan vam sortir nosaltres gairebé no n'hi havia de cervesa artesana, ara hi ha gent que està muntant fabriques i, per tant, és un sector en creixement. Ara mateix, amb fàbrica pròpia potser hi ha unes quinze marques i deu més sense fabricació pròpia. Suposo que hi haurà una selecció, quedaran els millors i entre ells, espero que nosaltres.

Aquesta tendència també és semblant a la resta d'Europa?
Sí, a Itàlia per exemple, hi ha prop de 500 cerveses artesanes i aquí seguim la tendència creixent, en sortiran més segur. A Bèlgica també n'hi ha moltes i són països que, a més, van a fora a buscar coses noves. Allà es coneix l'augment de la cervesa artesana a Catalunya i d'aquests països és on ens van sortint les exportacions de producte.

Quin límit tenen com a microcervesera?
Nosaltres formem part d'un gremi cerveser que estableix uns límits objectius i, de moment, estem molt lluny d'aquests límits, Suposo que els límits ens el posaran els clients. Nosaltres volem seguir creixent i fent bona cervesa artesana, que és el que ens agrada.