ChatGPT ha assolit els 200 milions d’usuaris setmanals | EP

Empresa

Cinc candidates a destronar ChatGPT i regnar l'univers de la IA generativa

Andreessen Horowitz ha publicat el rànquing sobre les aplicacions d’IA generativa més utilitzades pels usuaris: hi ha eines de tota mena

La intel·ligència artificial ha permès a la humanitat somniar amb un futur que fins fa no gaire era difícil d’imaginar. Malgrat les nombroses aplicacions que té avui dia aquesta tecnologia, el vessant més visual i que amb més força ha aterrat a les llars, escoles i empreses ha estat el de la intel·ligència artificial generativa. Des de fer els deures de matemàtiques, passant per crear imatges extravagants, fins a automatitzar processos en les organitzacions d’arreu del món, s’estima que la IA generativa comportarà un increment del PIB anual a l’Estat espanyol xifrat entre uns 85.000 i 95.000 milions d’euros, segons ho ha estimat Implement Consulting Group en un estudi elaborat per a Google.

La IA generativa comportarà un increment del PIB anual a l’Estat espanyol xifrat entre uns 85.000 i 95.000 milions d’euros

En l’ideari tecnològic actual, el ChatGPT és el primer que se’ns acut en mencionar la intel·ligència artificial generativa; no és per menys: OpenAI ha donat a conèixer recentment que la seva famosa creació ha assolit els 200 milions d’usuaris setmanals. Ara bé, val a dir que existeix un seguit d’aplicacions, tant alternatives com complementàries al ChatGPT, que ofereixen tota mena de funcions, de les quals els humans ja fa temps que ens beneficiem. I és que, precisament, la companyia dels Estats Units de capital risc Andreessen Horowitz ha publicat la tercera edició del rànquing sobre les aplicacions d'intel·ligència artificial generativa més utilitzades pels consumidors. Si bé la que encapçala el llistat, ChatGPT, no necessita cap mena de presentacions, les cinc que la segueixen no són tan conegudes i poden fer més senzill -o entretingut- el nostre dia a dia.

Character.AI, quan la IA té cara i ulls

Mentre la tecnologia cala entre les generacions més primerenques, no han trigat a sortir aplicacions d’intel·ligència artificial generativa que atreguin l’atenció d’aquestes. Character.AI n’és un clar exemple, en ser després de ChatGPT, l’aplicació més utilitzada, tal com queda constatat en el rànquing d'Andreessen Horowitz. Aquesta eina posa cara i ulls a la IA mitjançant la creació de personatges amb els quals interactuar per text i per veu; tot, amb una finalitat tant lúdica com educativa: l’aplicació suggereix espais des d’on practicar un nou idioma, fer una pluja d’idees, planejar un viatge o escriure una història.

Fundada per Noam Shazeer i Daniel De Freitas, la primera versió de Character.AI va posar-se a la disposició del públic el setembre del 2022, dos mesos abans que ChatGPT. Les funcionalitats que ofereix aquesta aplicació avui dia són nombroses: des de dissenyar la personalitat d’aquests avatars, fins a fer-los públics i permetre que altres usuaris hi interactuïn. La pàgina es basa en models de llenguatge extensos -large language models, en anglès- a partir dels quals es troba constantment en aprenentatge per oferir respostes cada vegada més naturals per als humans.

Perplexity, l'especialista en la recerca d’informació

Perplexity es presenta com una eina de productivitat, però, sobretot, de coneixement. Es tracta d’un motor de cerca conversacional que actua com un cervell intel·ligent, ideat per a la recerca. La seva informació està actualitzada fins al setembre del 2024, i les respostes que ofereix estan sempre sostingudes per una selecció concreta de fonts. L’objectiu d’aquesta eina d’intel·ligència artificial és la d’acompanyar a l’usuari en tant que assistent virtual, una alternativa a ChatGPT centrada en la recerca que promet “estalviar temps i energia”. 

Més info: Nvidia, l'empresa més valuosa del món (que supera 11 vegades el PIB de Catalunya)

Perplexity va veure la llum, igual que les alternatives mencionades anteriorment, el 2022. Va ser creada per l’empresa desenvolupadora de tecnologies d’IA amb qui comparteix nom. La firma va ser fundada per Denis Yarats, Johnny Ho, Andy Konwinski i Aravind Srinivas, qui, precisament, va treballar prèviament a OpenAI i actualment exerceix com a director executiu de Perplexity. Jeff Bezos, la firma de capital risc IVP o Nvidia són alguns dels inversors més destacats amb què ha comptat l’empresa.

Claude: el successor de ChatGPT?

Dario Amodei, cofundador i CEO d'Anthropic, la desenvolupadora de Claude | Wikipedia

“Converteix els teus pensaments en realitat”. Això és precisament el que proposa Claude, l’assistent d'intel·ligència artificial creat per Anthropic mitjançant tècniques d'aprenentatge automàtic i processament del llenguatge natural. Malgrat que Claude és, segons Andreessen Horowitz, la quarta eina d’intel·ligència artificial generativa més utilitzada, ni de bon tros té el mateix reconeixement que ChatGPT, que ha sabut imposar-se entre els diferents xatbots existents. 

Claude és la quarta eina d’intel·ligència artificial generativa més utilitzada

Totes dues eines són molt similars i, de fet, quan Claude és preguntat sobre les seves diferències amb el xatbot del moment, no sap vendre’s especialment bé: la primera diferència que destaca és el seu creador, els seus principis ètics -malgrat que “no pot parlar amb certesa sobre els principis de ChatGPT”, i que el seu coneixement està limitat fins a l’abril del 2024. Sense gaire seguretat, Claude afegeix que “pot ser que tinguem diferents interfícies d'usuari i estils de comunicació lleugerament diferents”. D’entrada pot no donar gaire confiança, però cal recordar que es tracta d’un assistent eficaç i de la quarta eina d’IA generativa més utilitzada fins al moment.

Suno, contra vent i marea per la creació musical

Suno és el resultat de la importància que la música té en el nostre dia a dia. La cinquena aplicació d’intel·ligència artificial generativa més utilitzada neix com una eina de creació musical, accessible a través de Microsoft Copilot, que permet la creació de cançons a partir de les indicacions de l’usuari. Igual que amb molts dels generadors d’imatges que s’han popularitzat, Suno compta amb una caixa de text amb la qual, a partir de qualsevol concepte, és capaç de crear una cançó. I si l’usuari manca d’idees, ofereix un seguit de propostes amb què compondre un tema.  

Més info: La indústria musical afina un nou instrument: IA, reptes, oportunitats i la melodia del futur

Mikey Shulman, Georg Kucsko, Martin Camacho i Keenan Freyberg són els quatre amics de la Universitat Harvard que el 2023 van llançar el projecte, amb tots els reptes que aquest implica: els problemes legals derivats dels drets d’autor. El passat mes de juny, la Recording Industry Association of America (RIAA) -que compta amb empreses com Universal Music, Sony Music o Warner Records- va interposar una demanda contra Suno per una suposada infracció massiva d'enregistraments sonors amb drets d'autor, amb la qual entrenar l’aplicació. 

El passat mes de juny, la Recording Industry Association of America (RIAA) va interposar una demanda contra Suno 

Si bé els demandants van sol·licitar una indemnització de 150.000 dòlars per cançó utilitzada -quantitat que enfonsaria el projecte-, Shulman, el CEO de la iniciativa, va defensar que Suno no memoritza ni genera contingut preexistent, motiu pel qual es podria considerar un “ús just”. La tecnologia avança a una velocitat de vertigen; l’àmbit regulador queda enrere.

JanitorAI, el darrer descobriment de la intel·ligència artificial

La sisena aplicació d’IA generativa més utilitzada -i cinquena sense comptar ChatGPT- és JanitorAI. Amb una interfície força més pintoresca, és el germà petit de l’anteriorment mencionat Character.AI i comparteixen les mateixes funcionalitats: materialitzar la IA en un personatge amb qui conversar. De fet, nombrosos usuaris conversen a les xarxes socials qüestionant-se quina de les dues eines és la més potent i, ara per ara, no hi ha una conclusió clara: malgrat ser més coneguda, Character.AI es troba força limitada i compta amb un vocabulari escàs, mentre que JanitorAI és el descobriment del moment i la seva falta de filtres pot provocar respostes inesperades. Aquest fet, però, pot suposar un aspecte tant positiu com negatiu.