Colet, un celler aferrat al prèmium
L'empresa familiar del Penedès elabora vi escumós amb unes estrictes normes ecològiques i de qualitat dirigint-se al mercat internacional
Colet transforma tot el raïm que produeix a les seves 24 hectàrees de vinya, no en ven "al millor postor". "Fem vi escumós i el comercialitzem amb el nostre cognom", explica Sergi Colet, enòleg i empresari al capdavant del celler familiar Colet. L'empresa familiar produeix Clàssic Penedès, un vi escumós similar al cava, des "d'una petita denominació d'origen" que obliga els seus 14 cellers a seguir unes estrictes normes ecològiques per formar part del club. La DO Penedès s'enfoca, amb aquestes regles, a una "lliga superior" pel que fa a la qualitat, i també al preu, dels seus productes.
Colet és un celler aferrat al prèmium, l'únic segment del cava que ha crescut el darrer any. En un mercat estancat, només la franja més alta de preus és la que ha incrementat les vendes i, per tant, converteix l'aposta de Colet en un cavall guanyador. "La nostra zona de confort és la franja mitjana-alta de preus, les línies gurmet, estem en botigues a partir dels 10 euros i fins als 50 euros per ampolla", diu l'enòleg.
Colet fa vi escumós prèmium amb unes estrictes normes ecològiques, factura mig milió d'euros i exporta el 70% de la producció
Però les dures línies de qualitat de la DO també les duu Colet a la seva essència. Una aposta que fa que d'aquesta petita empresa en puguin viure vuit famílies. "Estic orgullós de poder haver evolucionat com a pagès de tota la vida a pagès del segle XXI", diu l'empresari. Segons explica, amb 24 ha de vinya, si fessin de pagès tradicional, venent el raïm al millor postor, "malviuríem dues famílies", afirma. Perquè "no tindríem 14 pagues, ni un mes de vacances". Fer un vi molt especial permet que vuit famílies visquin d'aquest negoci, a més de la indústria auxiliar "de maquinària, taps de suro, logística, eines, etiquetes, ampolles, turisme, hotels i restaurants que enriqueixen la zona".
El masover exigent
Sergi Colet ve d'una nissaga de pagesos que té arrels fins al 1783, quan la seva família va aterrar al Penedès, provinents de l'interior de Tarragona. La família va esdevenir masovers de la finca Romaní. El pare de Colet va comprar la finca fa més de 30 anys, "un punt d'inflexió a l'empresa", perquè va significar centrar-se en "rendiments qualitatius i no de volum". Tot això amb l'objectiu per poder comercialitzar els caldos amb la seva pròpia marca. Mentre això passava, el fill Colet va anar a formar-se a Tarragona en enologia, va treballar a Gramona i a la Xampanya. El 1997 va ser el primer any que ell va dedicar-se totalment al celler. L'evolució de la finca ha anat virant, de dedicar la totalitat de la producció a la venda a tercers, fins a l'actualitat, que de manera gradual el 100% ja es destina als escumosos propis.
Paral·lelament, mentre al principi pare i fill collien el raïm i giraven les ampolles manualment, es va anar obrint la porta del mercat exterior. El 70% de la producció es dedica a l'exportació, sent el centre i el nord d'Europa el mercat més important, però "incrementant el mercat asiàtic de qualitat i dels Estats Units".
La lliga prèmium
Actualment, Colet elabora 120.000 ampolles al cap de l'any i superen el mig milió d'euros de facturació. Una xifra que s'allunya dels grans volums que les grans famílies del cava mouen. Però quan hom "elabora un vi o un cava hi ha grans empreses que fan milions d'ampolles i per tant es pot veure que per volum és impossible arribar als seus costos i s'ha de jugar una altra lliga", reflexiona. I per competir en el mercat, Colet el que proposa és un producte dirigit a un públic molt entès: "És un mercat petit, però estem situats en l'alta restauració, la botiga especialitzada i en els mercats gurmet".
Colet: "La franja dels caves prèmium s'ha ravalorat, una bona notícia perquè és l'única lliga on podem jugar"
El prosecco italià, un escumós que "tècnicament no és millor que el nostre ha aconseguit incrementar preus i quota de mercat", mentre que el cava s'ha trobat estancat. S'ha relacionat amb un producte barat, "això vol dir que el mercat a qualitats altes", franja on es troba Colet, s'hagi revalorat i no ha patit tant. Sobretot després que en els darrers anys de sequera el volum de raïm ha baixat i els costos s'han mantingut: la guerra de preus barats ha estat ferotge. "Això ha fet que empreses molt grans del sector ho passin malament", indica Colet.
Els caves prèmium han crescut, s'han posicionat bé, "i això és una bona notícia, perquè és l'única lliga on podem jugar nosaltres", afirma l'enòleg.
De cara al futur, per Colet el més important és "com expressar millor el territori". Quan hom ven la marca pròpia "el consumidor de Nova York o Tòquio que seu a taula pugui experimentar i transportar-se al terreny on s'ha fet el vi que pren". Per això Colet augura un bon futur a Clàssic Penedès, perquè és una DO "que explica el territori".
Màgia contra la leucèmia
El darrer projecte de Colet és un vi escumós anomenat Màgic. Aquest és un vi "singular, únic, limitat i irrepetible", perquè són 1.468 ampolles fetes amb uns ceps del 1942 que ja no existeixen perquè es van arrencar fa anys. Una edició limitada iniciada el 2006, amb 129 mesos de criança. La primera fermentació en fusta -no en dipòsit d'acer, com es fa normalment-, i segona fermentació en ampolla. Surt a 50 euros l'ampolla i tota la recaptació es destina a la investigació a l'Hospital Sant Joan de Déu.
El darrer projecte de Colet és Màgic, un vi escumós a 50 euros l'ampolla que destina el total de la recaptació a la investigació contra el càncer infantil
"Recordo perfectament aquell 24 de novembre del 2015 quan vam rebre la terrible notícia que el meu fill gran li havien detectat leucèmia. Quan et donen una notícia com aquesta t'envaeix una gran sensació de por, perquè de cop aterres en un món totalment desconegut amb només un full en blanc a les mans", diu Colet.
"Aquesta sensació però, va canviar quan vam començar el tractament a l'Hospital de Sant Joan de Déu a Barcelona. De fet, d'allà surt la paraula Màgic. El fet de sentir-te amb suport, acollit i sentir que tot és una mica més fàcil, no té preu; és màgic", recorda.
En el moment d'escriure aquest reportatge, el fill de Colet es troba millor. "Ja hem fet la donació de les primeres ampolles, que representen 20.660 euros i a finals d'aquest any farem la segona donació i calculem que després de Reis podrem donar la resta, que en total sumarà més de 60.000 euros en aquest projecte d'investigació contra el càncer infantil", diu l'empresari.