05
d'Agost
de
2013
Act.
07
d'Agost
de
2013
En els últims anys, Rússia s'ha convertit en un dels principals mercats emissors de turistes per Catalunya i, molt especialment, per la Costa Daurada. El turisme rus creix i representa un alè d'aire fresc per la costa tarragonina, que compensa la davallada del turisme nacional. En poblacions com Salou, els russos ja són la primera nacionalitat entre els turistes estrangers (36%), per davant dels anglesos (16%) i els francesos (5%).
La seva arribada no només representa una estadística que creix any rere any. La llengua, els costums, el caràcter, les preferències i les exigències dels turistes russos són petites barreres que s'han de tenir en compte, tant per comercialitzar com per potenciar i mantenir aquest tipus de turisme. I les empreses de la Costa Daurada s'hi han hagut d'adaptar.
El personal aprèn rus
L'hotel Palas Pineda és un dels hotels de referència per al turisme rus a la Costa Daurada. Fa més de 15 anys, els seus promotors van ser pioners en promocionar-se en aquest mercat a la MITT, la Fira Internacional de Turisme de Moscou. Des de llavors, el Group Palas ha passat d'un 20% de clients russos (o de repúbliques exsoviètiques com Ucraïna, Bielorússia, els Països Bàltics, etc.) a un 80%.
La primera de les barreres que han saltat ha estat la llengua, perquè el client rus no utilitza l'anglès, només les generacions més joves. "Hem contractat gent nativa russa i, a part, el personal ha començat a aprendre rus gairebé obligatòriament", explica Bruno López, director comercial de Group Palas. En aquests moments, disposen d'empleats que parla rus en tots els departaments. El personal local segons López, és el més eficient. "Són més professionals, perquè no s'encanten parlant de temes que tenen en comú amb els clients i van més per feina, per resoldre les qüestions pràctiques", explica.
Canviar horaris i menú
L'oferta de l'hotel també s'ha hagut d'adaptar a les demandes del turista rus. Menjar, horaris i flexibilitat es mouen al seu ritme, fins a extrems gairebé insospitats. "El turista rus demana fruita fresca, és una de les primeres coses que agafen quan entren al menjador", explica López. La fruita, doncs, no hi falta mai.
Reaccionar ràpid a les exigències
Com són, els turistes russos? Segons López, el seu comportament és anàrquic, i molts no accepten un no per resposta. Especialment anys enrere, quan els turisme rus era més elitista i portava les coses a l'extrem. "Hi havia qui et deia que volia anar a Sitges a sopar, i li recomanaves un bon restaurant. Després et deia que volia un iot per anar cap al restaurant i una limusina per tornar-ne. I no acceptaven que els hi diguessis que no", explica.
En els últims anys, el turisme rus que arriba a la Costa Daurada ha canviat: ara als hotels de group Palas reben turistes d'alt poder adquisitiu, però també un tipus de turisme més familiar, de classe social mitjana.
Dirigir-se també a la classe mitjana
A més de visitar la costa, els russos són els estrangers que compren més propietats a la Costa Daurada. A la immobiliària Finques Pàmies-Bañeras fa anys que es dediquen al sector, i que capten clients russos aquí i en origen, en fires a Sant Petersburg i Moscou. El tipus de client rus els ha canviat: dels russos amb alt poder adquisitiu al client familiar, que s'assembla més al mercat nacional. "Saben que aquí hi ha crisi i poden comprar bé de preu", explica Joan Pàmies, responsable de l'empresa.
Contractar traductors
Tenen col·laboradors que parlen rus, intermediaris que acompanyen els possibles clients durant tot el procés. Els van a buscar a l'aeroport, els acompanyen a veure les cases i els ensenyen els atractius turístics de la zona. "És una manera de posar-te el client a la butxaca: sembrar per recollir", assegura Pàmies.
En algunes ocasions també compten amb traductors que es limiten a traduir durant les visites, perquè tot i que els propietaris estudien rus, reconeixen que aprendre'n porta temps. Finalment, els contactes amb immobiliàries russes també són molt importants: "Ens truquen quan hi ha un producte que ells no tenen".
Tenen com a clients inversors, que busquen hotels o càmpings per comprar, i propietaris que busquen cases a primera línia de mar o masies. Des de fa pocs anys, es mouen per obrir-se també al mercat xinès. Tant els russos com els xinesos es mostren interessats en el vi i les bodegues. "Són gent de poder adquisitiu molt alt que volen comprar per entrar en un cercle i en un nivell determinat. Tenir una bodega i produir el seu vi a Espanya els dóna un estatus, més enllà del rendiment econòmic que li puguin treure", assegura Pàmies.
La seva arribada no només representa una estadística que creix any rere any. La llengua, els costums, el caràcter, les preferències i les exigències dels turistes russos són petites barreres que s'han de tenir en compte, tant per comercialitzar com per potenciar i mantenir aquest tipus de turisme. I les empreses de la Costa Daurada s'hi han hagut d'adaptar.
El personal aprèn rus
L'hotel Palas Pineda és un dels hotels de referència per al turisme rus a la Costa Daurada. Fa més de 15 anys, els seus promotors van ser pioners en promocionar-se en aquest mercat a la MITT, la Fira Internacional de Turisme de Moscou. Des de llavors, el Group Palas ha passat d'un 20% de clients russos (o de repúbliques exsoviètiques com Ucraïna, Bielorússia, els Països Bàltics, etc.) a un 80%.
La primera de les barreres que han saltat ha estat la llengua, perquè el client rus no utilitza l'anglès, només les generacions més joves. "Hem contractat gent nativa russa i, a part, el personal ha començat a aprendre rus gairebé obligatòriament", explica Bruno López, director comercial de Group Palas. En aquests moments, disposen d'empleats que parla rus en tots els departaments. El personal local segons López, és el més eficient. "Són més professionals, perquè no s'encanten parlant de temes que tenen en comú amb els clients i van més per feina, per resoldre les qüestions pràctiques", explica.
Canviar horaris i menú
L'oferta de l'hotel també s'ha hagut d'adaptar a les demandes del turista rus. Menjar, horaris i flexibilitat es mouen al seu ritme, fins a extrems gairebé insospitats. "El turista rus demana fruita fresca, és una de les primeres coses que agafen quan entren al menjador", explica López. La fruita, doncs, no hi falta mai.
Reaccionar ràpid a les exigències
Com són, els turistes russos? Segons López, el seu comportament és anàrquic, i molts no accepten un no per resposta. Especialment anys enrere, quan els turisme rus era més elitista i portava les coses a l'extrem. "Hi havia qui et deia que volia anar a Sitges a sopar, i li recomanaves un bon restaurant. Després et deia que volia un iot per anar cap al restaurant i una limusina per tornar-ne. I no acceptaven que els hi diguessis que no", explica.
En els últims anys, el turisme rus que arriba a la Costa Daurada ha canviat: ara als hotels de group Palas reben turistes d'alt poder adquisitiu, però també un tipus de turisme més familiar, de classe social mitjana.
Dirigir-se també a la classe mitjana
A més de visitar la costa, els russos són els estrangers que compren més propietats a la Costa Daurada. A la immobiliària Finques Pàmies-Bañeras fa anys que es dediquen al sector, i que capten clients russos aquí i en origen, en fires a Sant Petersburg i Moscou. El tipus de client rus els ha canviat: dels russos amb alt poder adquisitiu al client familiar, que s'assembla més al mercat nacional. "Saben que aquí hi ha crisi i poden comprar bé de preu", explica Joan Pàmies, responsable de l'empresa.
Contractar traductors
Tenen col·laboradors que parlen rus, intermediaris que acompanyen els possibles clients durant tot el procés. Els van a buscar a l'aeroport, els acompanyen a veure les cases i els ensenyen els atractius turístics de la zona. "És una manera de posar-te el client a la butxaca: sembrar per recollir", assegura Pàmies.
En algunes ocasions també compten amb traductors que es limiten a traduir durant les visites, perquè tot i que els propietaris estudien rus, reconeixen que aprendre'n porta temps. Finalment, els contactes amb immobiliàries russes també són molt importants: "Ens truquen quan hi ha un producte que ells no tenen".
Tenen com a clients inversors, que busquen hotels o càmpings per comprar, i propietaris que busquen cases a primera línia de mar o masies. Des de fa pocs anys, es mouen per obrir-se també al mercat xinès. Tant els russos com els xinesos es mostren interessats en el vi i les bodegues. "Són gent de poder adquisitiu molt alt que volen comprar per entrar en un cercle i en un nivell determinat. Tenir una bodega i produir el seu vi a Espanya els dóna un estatus, més enllà del rendiment econòmic que li puguin treure", assegura Pàmies.