• Empresa
  • Curtidos Badia, d'Igualada a la Cinquena Avinguda

Curtidos Badia, d'Igualada a la Cinquena Avinguda

L'empresa catalana, en mans de la quarta generació familiar, és un dels principals proveïdors de pell per a firmes de luxe

Xavier Badia, gerent de l'empresa familiar Curtidos Badia
Xavier Badia, gerent de l'empresa familiar Curtidos Badia
Mª José Morcillo
15 de Desembre de 2014
Act. 15 de Desembre de 2014

Els acords de confidencialitat no permeten a Curtidos Badia donar noms dels seus clients, però és probable que la pell de bosses i carteres de Christian Dior, Prada, Louis Vuitton o Gucci hagi sortit d'aquesta adoberia de la capital de l'Anoia. "Les pells de Curtidos Badia es poden trobar a la CinquenaAvinguda de Nova York, al barri Ginza de Tòquio, al Passeig de Gràcia de Barcelona, als Champs-Élysées de París i al carrer Serrano de Madrid", apunta Xavier Badia, gerent d'aquesta empresa igualadina.

Aquest mercatinternacional dóna pistes del prestigi que les seves pells tenen dins i fora de les nostres fronteres. Fa 17 anys que Badia va agafar les regnes d'aquest negocifamiliar amb 125 anys d'història que originàriament es dedicava a fer soles de sabates. En l'actualitat està especialitzada en proveir pells per a marroquineria a firmes de luxe de tot el món i s'ha posicionat com una empresa líder en el sector de la pell adobada a Espanya.

Adaptar-se a les necessitats dels mercats
"Quan vaig arribar a l'empresa, el problema era sobreviure a curttermini, ara la fita és tenir un producte basat en la qualitat", afirma Badia que també és president de la Asociación Española del Curtido (Acexpiel) i del Gremi de Blanquers d'Igualada. Les xifres parlen per si mateixes. L'empresa igualadina facturava quatre milions l'any 1997, ara espera tancar el 2014 amb una xifra de negoci de 50-52 milions d'euros, el 85% provinent de mercats internacionals, sobretot França i Itàlia.

La història de CurtidosBadia és una història d'èxit, però també de reinvenció i adaptació a les exigències i demandes de l'economia actual en una indústria, la d'adobar la pell, que a Igualada té set segles de tradició i s'ha vist tocada de prop per la crisi. "Les crisis han estat a tots els sectors", diu Badia,"nosaltres ens hem preocupat molt de les necessitats dels clients, de donar seriositat en el servei, qualitat en el producte i guanyar de mica en mica la confiança del mercat".

Sostenibilitat i qualitat
Entendre com Curtidos Badia transforma un residu de la indústria càrnica, la pell de boví, en un producte de moda que atrau a Igualada firmes de luxe de tot el món passa, en paraules del mateix Badia, per "una contínua innovació en producte, responsabilitat social i mediambiental i l'esforç de tot un equip motivat". Actualment hi treballen 150 persones.

El paper de la Càtedra A3 d'Innovació en Pell creada fa dos anys per la Universitat Politècnica de Catalunya, per associacions empresarials i per l'Ajuntament d'Igualada ha estat clau en aquest camí per aconseguir processos productius més nets i sostenibles. "Cada dia serà més difícil ser acceptat en aquest mercat amb un producte que no es produeixi de manera sostenible", argumenta aquest empresari. El reconeixement nacional i internacional a les seves pells són, en bona part, resultat d'aquesta aposta per la innovació i per "una bona matèria primera, gent formada gràcies en bona mesura a la universitat, la capacitat industrial del sector i una tradició de 700 anys".

Plans de futur
A l'espera de la construcció del Parc d'Innovació del Cuir i la Marroquineria a la capital de l'Anoia que ha d'acollir les indústriesadoberes situades actualment al barri del Rec, Curtidos Badia ha decidit satisfer les seves necessitats actuals de creixement amb l'adquisició d'una nau de 6.500 metres en aquest mateix barri. Aquesta nau permetrà agrupar els magatzems, crear una planta d'R D I i una àrea productiva per a petites sèries. "Un espai on poder cobrir la innovació en producte i oferir un servei de mostres als clients", afegeix Badia.

L'objectiu d'aquesta operació és impulsar el creixement de l'empresa entre un 20 i un 25% a curt termini i crear entre 5-10 nous llocs de treball. En definitiva, un futur optimista amb la vista posada en "fidelitzar encara més el compromís dels nostres clients, no només amb el producte que fabriquem sinó també amb l'acompanyament global que podem donar a totes les seves necessitats gràcies al clúster de la pell d'Igualada amb tots els seus components", assenyala. Aquest clúster, estudiat com a cas d'èxit a Harvard, aplega a més a més de la càtedra, l'Escola d'Enginyeria, el Museu de la Pell, l'adoberia J. Bella (seu a partir de l'any vinent del clúster i showroom permanent), la depuradora, 28 empreses del sector i un nou segell promocional Igualada Leather Cluster Barcelona que espera donar encara més visibilitat internacional al gremi i als seus productes aprofitant l'èxit de la marca Barcelona. Tot un patrimoni que ja ha convertit Igualada en una referència en la pell de qualitat.