21
de Desembre
de
2015
Act.
21
de Desembre
de
2015
"Em vaig adonar que no tenia ganes de treballar en una empresa tradicional i amb 24 anys vaig fundar Cyberclick". Ho explicava David Tomás en un dels CEOTalks que organitza periòdicament Delvy Asesores. Era l'any 1999, i el que va començar amb dos cofundadors és avui un grup empresarial consolidat amb gairebé 60 treballadors i una previsió de facturació pel 2015 de sis milions d'euros. Parlant amb David Tomás, però, és fàcil endevinar que una de les dades de l'empresa que va rebre amb més il·lusió és el primer lloc en categoria pime dels Best Workplaces 2014. Una distinció que acaba de renovar en la classificació del 2015. I és que si alguna cosa caracteritza Cyberclick és la seva singular manera de funcionar en la gestió de l'equip. Tomás és un ferm defensor de la recerca de la felicitat a l'empresa. "La idea és poder llevar-te el dilluns amb ganes de fer coses", resumeix en una xerrada prèvia amb VIA Empresa.
Arribar el primer a vegades és arribar massa d'hora
"La idea de Cyberclick va sortir analitzant empreses tant dels Estats Units com del Japó i veure què estaven fent en publicitat. Vam anar mirant diferents models de negoci i vam veure que la publicitat basada en resultats no existia al mercat en castellà", recorda David Tomás. D'aquesta manera van decidir crear la primera empresa que feia publicitat online basada en resultats. "Mesuràvem tant els clics com les conversions que es feien", apunta.
En aquella època, al 1999, "no hi havia competència i al ser els primers vam poder tenir reconeixement". Ara bé, Tomás reconeix que "potser vam començar massa d'hora, a vegades havíem d'enviar propostes de publicitat online per fax!". En aquells anys molta gent encara no entenia la publicitat digital. Tot i així, l'auge de les puntcom els va permetre arrencar amb empenta, fins que la bombolla es va trencar. "Van començar a fer fallida totes i vam patir una sèrie significativa d'impagaments".
La sort per Cyberclick va ser que una setmana abans que s'enfonsés el Nasdaq i desencadenés la crisi, ja havien signat una ronda d'inversió d'un milió d'euros que els va ajudar a "superar la travessia del desert del 2000, 2001 i 2002". Tomás recorda que "no teníem cap client a Espanya, i vam anar fent amb alguns clients internacionals i empreses del sector offline que començaven a fer models d'atreure clients a través de l'online".
L'especialització
"Vam començar amb publicitat digital en performance. En un principi no va funcionar bé perquè el mercat va desaparèixer i vam començar a fer altres coses", explica Tomàs sobre l'origen dels diferents serveis que van anar creant. L'any 2007 els inversors van sortir de l'empresa i "totes aquestes àrees de negoci les vam anar creant com una empresa independent". El resultat és que a dia d'avui el Grup Cyberclick el formen cinc companyies. La inicial se segueix dedicant al màrqueting de resultats treballant per grans empreses fent les campanyes d'email marketing, publicitat a xarxes socials i de continguts.
A Gauss&Neumann s'han especialitzat a fer publicitat a Google per grans empreses, les que hi inverteixen més de 100.000 euros anuals. Mentrestant, CoRegistros.com fa captació d'usuaris muntant concursos i sortejos online per generar bases de dades. Per la seva banda, Digital Response es dedica a ajudar les marques a gestionar tota la seva fidelització digital. I Inbound Cycle aposta per l'inbound marketing.
"Vam veure que no tenia sentit ser una companyia que feia 10 coses diferents. Ens vam especialitzar en una i vam crear un grup de companyies", indica David Tomás. Després d'estabilitzar-se en el grup actual, assenyala que el repte ara és "mantenir la cultura empresarial i seguir creant companyies en el vertical de la publicitat digital".
Un treballador feliç és més productiu
Quan li pregunten a David Tomás què fa per motivar els seus treballadors, de seguida respon que "no s'ha de motivar ningú, el que has de fer és no desmotivar". Els premis Best Workplaces del 2014 i del 2015 han estat la recompensa a una llarga trajectòria apostant per una manera diferent de tractar les persones que formen l'empresa.
"Hem fet moltes coses, és un procés llarg, però el primer és basar la companyia en valors, comportaments o actituds que facin que la presa de decisions sigui molt clara", afirma convençut. Al 2008 van fer seure tot l'equip per definir com volien que fossin les persones que formaven la companyia. "Van sortir unes 60 actituds que ens agradaven i 45 que no. Si ja és molt difícil recordar 10 manaments pels que són creients, imagina recordar-ne 60!", ironitza Tomás. Per simplificar-ho, Cyberclick recull en tres idees bàsiques els valors que els ajuden a prendre decisions.
El primer és 'admire people', la capacitat d'admirar altres persones. "Volem gent que escolta, que té respecte, que intenta ajudar l'altre, aquest és el valor humanista", diu Tomás. El segon és 'always find a better way'; la capacitat de buscar sempre una manera millor de fer les coses. "Ens hem de fer preguntes i intentar millorar sense acceptar l'status quo"; assegura abans de concloure amb el tercer valor: 'costumer experience freaks'. "Volem que els nostres clients vegin que som la millor empresa amb la qual treballar, la que assoleix els millors resultats", deixa clar.
Al seu entendre és fonamental que qualsevol persona que s'incorpori a la companyia comparteixi aquests tres valors. "Han d'estar alineats perquè si crees una empresa amb una sèrie de valors i algú desentona, acabaràs sent una empresa que no és feliç". Per aquest motiu tothom té veu a l'hora de contractar algú, i si hi ha treballadors que no veuen clar l'encaix de l'aspirant, no se l'acaba contractant.
Confiança i responsabilitat
A Cyberclick les vacances són lliures, cadascú les fa quan vol i durant el temps que considera necessari. "Només has de demanar consell als teus companys. Si ho accepten és perquè tenen confiança en tu i perquè assumiran la teva feina. Igual que tu ho faràs amb les seves", diu Tomás. Aquests sistema, per descomptat, només pot funcionar si s'ha creat un entorn de confiança.
"Vam tenir un cas d'algú que se n'aprofitava i el vam convidar a marxar", reconeix David Tomás. Ara bé, posa sobre la taula que "el que sol passar és que perquè un no se n'aprofiti es fastigueja la resta. Nosaltres ho hem fet al revés".
Cada matí, a més, tothom respon un test de felicitat simbolitzat per semàfors, on pot indicar si hi ha alguna cosa que el molesta. "Això consumeix temps, però és un temps ben invertit. Quan fem treballs que ens agraden tot va millor. En 10 minuts per setmana veiem l'estat dels semàfors, no fa falta més. Això millora la productivitat de l'empresa perquè comences a identificar les coses que malgasten l'equip. I sense que costi diners!", explica el fundador de la companyia.
Altres beneficis pels treballadors de Cyberclick són disposar d'un pressupost per formar-se en allò que desitgin; així com gaudir d'un bonus en forma de profit sharing a partir d'un determinat percentatge d'ebitda en els resultats de la companyia. "Tot el que puja d'allà va directament a l'equip", proclama orgullós David Tomás.
En definitiva, constata que "no hi ha cultura de preguntar com et trobes a la feina. Si l'adaptéssim aniríem molt millor. És bo aturar-se i analitzar què podríem fer per estar-hi millor". Per tant, si una cosa és segura és que tots aquells que passegen la mala cara els dilluns al matí no van a Cyberclick. Allà sempre és un bon dilluns a l'oficina.
Arribar el primer a vegades és arribar massa d'hora
"La idea de Cyberclick va sortir analitzant empreses tant dels Estats Units com del Japó i veure què estaven fent en publicitat. Vam anar mirant diferents models de negoci i vam veure que la publicitat basada en resultats no existia al mercat en castellà", recorda David Tomás. D'aquesta manera van decidir crear la primera empresa que feia publicitat online basada en resultats. "Mesuràvem tant els clics com les conversions que es feien", apunta.
En aquella època, al 1999, "no hi havia competència i al ser els primers vam poder tenir reconeixement". Ara bé, Tomás reconeix que "potser vam començar massa d'hora, a vegades havíem d'enviar propostes de publicitat online per fax!". En aquells anys molta gent encara no entenia la publicitat digital. Tot i així, l'auge de les puntcom els va permetre arrencar amb empenta, fins que la bombolla es va trencar. "Van començar a fer fallida totes i vam patir una sèrie significativa d'impagaments".
La sort per Cyberclick va ser que una setmana abans que s'enfonsés el Nasdaq i desencadenés la crisi, ja havien signat una ronda d'inversió d'un milió d'euros que els va ajudar a "superar la travessia del desert del 2000, 2001 i 2002". Tomás recorda que "no teníem cap client a Espanya, i vam anar fent amb alguns clients internacionals i empreses del sector offline que començaven a fer models d'atreure clients a través de l'online".
L'especialització
"Vam començar amb publicitat digital en performance. En un principi no va funcionar bé perquè el mercat va desaparèixer i vam començar a fer altres coses", explica Tomàs sobre l'origen dels diferents serveis que van anar creant. L'any 2007 els inversors van sortir de l'empresa i "totes aquestes àrees de negoci les vam anar creant com una empresa independent". El resultat és que a dia d'avui el Grup Cyberclick el formen cinc companyies. La inicial se segueix dedicant al màrqueting de resultats treballant per grans empreses fent les campanyes d'email marketing, publicitat a xarxes socials i de continguts.
A Gauss&Neumann s'han especialitzat a fer publicitat a Google per grans empreses, les que hi inverteixen més de 100.000 euros anuals. Mentrestant, CoRegistros.com fa captació d'usuaris muntant concursos i sortejos online per generar bases de dades. Per la seva banda, Digital Response es dedica a ajudar les marques a gestionar tota la seva fidelització digital. I Inbound Cycle aposta per l'inbound marketing.
"Vam veure que no tenia sentit ser una companyia que feia 10 coses diferents. Ens vam especialitzar en una i vam crear un grup de companyies", indica David Tomás. Després d'estabilitzar-se en el grup actual, assenyala que el repte ara és "mantenir la cultura empresarial i seguir creant companyies en el vertical de la publicitat digital".
Un treballador feliç és més productiu
Quan li pregunten a David Tomás què fa per motivar els seus treballadors, de seguida respon que "no s'ha de motivar ningú, el que has de fer és no desmotivar". Els premis Best Workplaces del 2014 i del 2015 han estat la recompensa a una llarga trajectòria apostant per una manera diferent de tractar les persones que formen l'empresa.
"Hem fet moltes coses, és un procés llarg, però el primer és basar la companyia en valors, comportaments o actituds que facin que la presa de decisions sigui molt clara", afirma convençut. Al 2008 van fer seure tot l'equip per definir com volien que fossin les persones que formaven la companyia. "Van sortir unes 60 actituds que ens agradaven i 45 que no. Si ja és molt difícil recordar 10 manaments pels que són creients, imagina recordar-ne 60!", ironitza Tomás. Per simplificar-ho, Cyberclick recull en tres idees bàsiques els valors que els ajuden a prendre decisions.
El primer és 'admire people', la capacitat d'admirar altres persones. "Volem gent que escolta, que té respecte, que intenta ajudar l'altre, aquest és el valor humanista", diu Tomás. El segon és 'always find a better way'; la capacitat de buscar sempre una manera millor de fer les coses. "Ens hem de fer preguntes i intentar millorar sense acceptar l'status quo"; assegura abans de concloure amb el tercer valor: 'costumer experience freaks'. "Volem que els nostres clients vegin que som la millor empresa amb la qual treballar, la que assoleix els millors resultats", deixa clar.
Al seu entendre és fonamental que qualsevol persona que s'incorpori a la companyia comparteixi aquests tres valors. "Han d'estar alineats perquè si crees una empresa amb una sèrie de valors i algú desentona, acabaràs sent una empresa que no és feliç". Per aquest motiu tothom té veu a l'hora de contractar algú, i si hi ha treballadors que no veuen clar l'encaix de l'aspirant, no se l'acaba contractant.
Confiança i responsabilitat
A Cyberclick les vacances són lliures, cadascú les fa quan vol i durant el temps que considera necessari. "Només has de demanar consell als teus companys. Si ho accepten és perquè tenen confiança en tu i perquè assumiran la teva feina. Igual que tu ho faràs amb les seves", diu Tomás. Aquests sistema, per descomptat, només pot funcionar si s'ha creat un entorn de confiança.
"Vam tenir un cas d'algú que se n'aprofitava i el vam convidar a marxar", reconeix David Tomás. Ara bé, posa sobre la taula que "el que sol passar és que perquè un no se n'aprofiti es fastigueja la resta. Nosaltres ho hem fet al revés".
Cada matí, a més, tothom respon un test de felicitat simbolitzat per semàfors, on pot indicar si hi ha alguna cosa que el molesta. "Això consumeix temps, però és un temps ben invertit. Quan fem treballs que ens agraden tot va millor. En 10 minuts per setmana veiem l'estat dels semàfors, no fa falta més. Això millora la productivitat de l'empresa perquè comences a identificar les coses que malgasten l'equip. I sense que costi diners!", explica el fundador de la companyia.
Altres beneficis pels treballadors de Cyberclick són disposar d'un pressupost per formar-se en allò que desitgin; així com gaudir d'un bonus en forma de profit sharing a partir d'un determinat percentatge d'ebitda en els resultats de la companyia. "Tot el que puja d'allà va directament a l'equip", proclama orgullós David Tomás.
En definitiva, constata que "no hi ha cultura de preguntar com et trobes a la feina. Si l'adaptéssim aniríem molt millor. És bo aturar-se i analitzar què podríem fer per estar-hi millor". Per tant, si una cosa és segura és que tots aquells que passegen la mala cara els dilluns al matí no van a Cyberclick. Allà sempre és un bon dilluns a l'oficina.