Carlos Muñoz, sisè i últim fill d'una família murciana dedicada al sector dels sucs i els cítrics, AMC, explica orgullós que té en el seu currículum la creació de dues aerolínies. Aquest emprenedor ha trobat en el sector aeri les oportunitats per fer créixer empreses que funcionen. I ho ha fet amb un denominador comú: l'aposta pel low cost.
En el marc de la conferència impartida aquest dimecres als Matins Esade, Muñoz ha repassat les claus d'una trajectòria que ha passat per la creació de l'aerolínia més important d'Espanya en número de passatgers, Vueling; a una nova aposta centrada en rutes a baix cost entre ciutats mitjanes europees, Volotea.
Si es pot, per què no pagar menys?
Després d'una estada als Estats Units, i havent estat el responsable d'exportació de l'empresa familiar, Carlos Muñoz rep la idea d'un pilot i una empleada d'aeroport. Es pregunten per què no pot funcionar una ruta aèria de baix cost que uneixi les seves ciutats: Manchester i València. Aquesta és la gènesi del que acabaria sent Vueling.
"La filosofia era clara: pagar menys no havia de significar rebaixar el servei o la comoditat", explica Muñoz. Però per aconseguir tirar endavant l'empresa calia analitzar molt bé el sector i la competència. "Sempre plantejàvem als inversors, amb les dades a la mà, que invertir en aerolínies no era una bona idea. Però fer-ho en aerolínies de baix cost, sí", assegura el directiu.
La clau es troba en ajustar l'operativa de l'empresa, amb les característiques de tots els seus avions inclosos, al servei precís que es vol oferir. "Si es pot oferir un servei on el client pagui 50, no té sentit fer-lo pagant-ne 150", ha assegurat.
On volar?
A més a més, el pla de negoci de Vueling també va detectar Espanya, Itàlia i França com els principals mercats on operar, ja que "era on no hi havia competència d'aerolínies de baix cost".
D'aquesta manera, Barcelona es va convertir en la base d'operacions de la companyia. Una decisió gens sentimental i totalment orientada a negoci. No en va, el primer equip de Vueling, format per 11 persones, no comptava amb cap barceloní. "Barcelona era un lloc interessant tant per origen com per destí, per la potència econòmica de Catalunya, i per trobar-se poc representada a l'espai aeri respecte Madrid si es tenia en compte el potencial econòmic", ha destacat Muñoz.
Un model que es repeteix
Eren els primers anys del segle XXI, i "segurament també hi va haver una bombolla en aquest sector. Cada quinze dies es creava una aerolínia de baix cost", ha ironitzat. L'augment de la competència va causar impacte a Vueling, que l'estiu del 2007 es va trobar amb "una competència ferotge de Clickair, la filial que va crear Iberia després que no els volguéssim vendre l'empresa", ha assegurat.
Finalment, Clickair i Vueling es fusionarien el 2009; quan Carlos Muñoz es va desvincular del tot de l'empresa. És aleshores quan posa en marxa una idea que "ja s'havia gestat en discussions dins de Vueling", explica Muñoz: una companyia de baix cost que uneixi ciutats mitjanes amb rutes directes que evitin escales.
"Calia una companyia adaptada a la mida d'aquestes ciutats i els seus aeroports, amb avions més petits i menys seients", relata. En un moment on totes les ciutats grans ja estan cobertes per companyies de low cost, Volotea fixa les seves operacions en destinacions com Venècia, Nantes o Bilbao.
Actualment Volotea ja compta amb 350 treballadors, 12 avions i 114 rutes entre 58 aeroports. Un volum de negoci que se centra a Itàlia, França i Alemanya; i on Espanya només representa el 7% del total.
De Vueling a Volotea, l'aposta pel 'low cost'
En el camp de les aerolínies el low cost s'imposa entre els consumidors, però també com a model de negoci
11
de Desembre
de
2013
Act.
11
de Febrer
de
2014