Directives, visionàries i innovadores
Dues empresàries d'èxit, una sala mig buida i alguns consells sobre lideratge femení
En una sessió per videoconferència, Elon Musk omplia l’auditori sencer del Mobile World Congress. En canvi, les paraules ressonen en una sala mig buida en la presentació de dues empresàries i altes directives de grans empreses del país, que pràcticament han estat aplaudides per la meitat de les persones que treballen a les seves empreses. Laura Urquizu, CEO Red Points i Carlota Pi i Amorós, cofundadora d’Holaluz han estat presentades com les Top tech directives espanyoles en una conferència patrocinada i moderada per Rosario Muñoz, Venture Capital Business Development Lead a Amazon Web. A aquest esdeveniment potser li ha faltat públic, però no hi ha hagut cap manca de coneixement ni cap espai per pensar que ambdues ponents no només són líders, sinó que a més visionaries envers la innovació.
"La innovació és una actitud, una manera de viure", explica Urquizu. I és que la CEO de Red Points recorda que no només és innovador un producte o un concepte sinó també hi ha lideratges innovadors o maneres d'adreçar-se als treballadors de les companyies que poden semblar innovadores. "Innovació és una manera de caminar, per la vida i per l'empresa", afegeix la directiva. D'altra banda, Pi i Amorós parla de posar el client en el centre de l'equació per innovar i, per tant, la cofundadora d'Holaluz diu que "acceptar la responsabilitat de treballar no només pels clients de l'actualitat sinó els clients del futur és la clau per a la innovació".
No és cap secret que el descobriment de nous mercats o inclòs l’entrada a aquests pot comportar riscos per a les empreses. En alguns casos, els nous mercats es poden convertir en un impediment pel creixement de les companyies. No obstant això, ambdues directives deixen clar que el camí de la innovació porta a obrir nous mercats, i per tant, generar nous reptes per a les seves empreses. “Nosaltres sempre pensem en els nous valors i necessitats pels nostres clients i com poder-los fer realitat”, descriu Pi i Amorós. Per a ella, el repte més gran que tenen a la companyia ha acabat per convertir-se en el lema d’Holaluz: “Fer-ho possible, sense importar els riscos; És possible és l’eslògan pel qual lluitem”.
Pi i Amorós: “Fer-ho possible, sense importar els riscos; És possible és l’eslògan pel qual lluitem”
Urquizu, en canvi, parla d'aprenentatges i la necessitat "d'evangelitzar" i donar tota la informació als clients, però també als treballadors sobre els següents passos: "Moltes vegades, els advocats de les grans companyies són els més difícils de convèncer", somriu la CEO de Red Points. Seguint aquesta mateixa línia, Urquizu recorda que Red Points va ser pionera en introduir la tecnologia en el seu sector i descriu que moltes vegades els resultats acaben salvant la innovació i les noves idees: "Al final els resultats són els que convencen als clients de què la proposta és bona". Una opinió que també comparteix la cofundadora d'Holaluz, qui també afegeix que "tot allò que és nou és complicat d'acceptar, per això són necessaris els resultats positius".
Valors d'empresa
"Els valors de l'empresa són el més important", recalca Pi i Amorós. En aquest sentit, la directiva agraeix que des del primer moment la seva companyia tingués els valors molt clars i destacats i des d'aquella primera línia han anat treballant fins a convertir-se en l'empresa actual. No són valors estranys o poc comuns, passen per la transparència, el treball en equip i l'alineació dels objectius, però la cofundadora d'Holaluz fa èmfasi en cuidar aquests objectius i mantenir-los al capdamunt de la filosofia d'empresa, sense importar quina quantitat de coses canviïn o s'innovin.
Urquizu: "A mi personalment no m'agrada parlar de problemes sinó de reptes"
"A mi personalment no m'agrada parlar de problemes sinó de reptes", especifica Urquizu. D'aquesta manera, l'empresària explica que a la seva companyia els reptes s'enfronten de manera conjunta i "en equip". De fet, ella mateixa assegura que si un treballador no està fet per treballar en equip, "no hauria de treballar a Red Points". Un altre dels valors essencials de la companyia és la constant atenció a la competència: "Tenim un equip de dues persones mirant constantment el que fa la competència; no ens obsessionem, però sí que volem saber com innoven els nostres competidors", diu la CEO de Red Points.
Què és ser un bon líder?
Ambdues ponents són líders de grans empreses i com a tal comporta certes responsabilitats. Elles mateixes no es defineixen com a líders, tot el contrari, recorden que “un líder no es fa a ell mateix, sinó que són els seus treballadors els que el trien”. Filant més prim, Pi i Amorós explica que per fer bon lideratge cal ser visionari, però també falten moltes altres coses: “Avui dia qualsevol pot tenir una visió. Has de ser coherent, estar en desacord quan toca i donar feedback”.
Urquizu: “Sempre dic el mateix, crec que els meus fills m’han ajudat a ser millor líder i els meus treballadors a ser millor mare”
No és que les ponents es considerin líders, sinó que les seves companyies les han escollit com a tals. Moltes vegades, les posicions de poder poden acabar per fer-te perdre el nord i per això les directives descriuen les seves maneres de tocar amb els peus a terra. “Sempre dic el mateix, crec que els meus fills m’han ajudat a ser millor líder i els meus treballadors a ser millor mare”, explica Urquizu. Per a l’empresària cal trobar el balanç de les coses, un argument que no és dels més escoltats entre directius, però bastant compartit entre les directives. “Tots tenim angles diferents de la nostra vida: família, amics, passions i empreses. Aconseguir donar el 100% en tots els angles ens fa ser millors persones, i si som millors persones serem millors líders”, sentencia Pi i Amorós.
El talent femení ja hauria de ser innegable i ambdues directives demostren que les empreses liderades per dones existeixen i, és més, poden ser empreses d’èxit. D’aquesta manera i llançant un consell a les futures directives del planeta Urquizu recorda que “s’ha de deixar de costat la síndrome de l’impostor i mirar endavant”. Pi i Amorós és més concisa i simplement parafraseja l’eslògan de la marca Nike: “Al final tot es redueix a això: Just do it”.