El projecte, fins ara conegut com a Raas (Renfe as a Service), surt al mercat amb el nom de dōcō | Cedida

Innovació

dōcō, o com integrar la mobilitat multimodal en una única plataforma

Renfe llança al mercat dōcō i és converteix en la primera empresa pública gestora de serveis de mobilitat "porta a porta"

En la seva estratègica de ser un operador de mobilitat integral que entén i ofereix la mobilitat com un servei (mobility as a service), Renfe ha llançat al mercat dōcō, una plataforma de mobilitat multimodal on l'empresa pública unifica sistemes i operadors de transport perquè l'usuari pugui moure's fàcilment "per tot el país" i "de porta a porta". La plataforma va més enllà de Renfe i integra operadors públics i privats de tren, taxi i mobilitat compartida (motocicletes, patinets i bicicletes) per "deixar de ser una utility, un servei ferroviari, i operar com a servei digital de transports", explica Manel Vilallante, director general de desenvolupament i estratègia de Renfe. 

Després d'un any desenvolupant el projecte -fins ara conegut com a Raas (Renfe as a Service)-, l'operador públic llança el producte mínim viable de la plataforma, "que anirà sumant serveis i expandint-se pel territori durant els propers dos anys", anuncia Vilallante, per després tenir "dos anys més de maduresa i de desenvolupament". Aquesta és la planificació a cinc anys vista que s'ha fet del projecte i que requerirà una inversió total de 45 milions d'euros. Actualment, dōcō té darrere a un equip de gairebé 300 persones. 

El nom neix d'un joc de paraules: és la primera síl·laba de ¿dónde? (donde quieras) i de ¿cuándo? (cuando quieras)

Fins al moment, Renfe només n'ha fet públic el nom, la web i les funcionalitats de la plataforma, però no serà fins a l'octubre-novembre que els usuaris podran començar a utilitzar, de forma esglaonada, tots els serveis de dōcō. La idea és que la plataforma, més enllà d'oferir les diferents combinacions de transport que pot tenir un usuari per anar d'un punt a un altre, li permeti fer també la reserva i el pagament, "a més d'acompanyar-lo durant el trajecte, en cas que hi hagi qualsevol incident", indica Vilallante, qui destaca la dificultat -poc visible- d'integrar el pagament del transport dels diferents operadors en una sola plataforma.

La connexió territorial

El nom de dōcō neix d'un joc de paraules: és la primera síl·laba de ¿dónde? -"donde quieras", afegeix Vilallante- i de ¿cuándo? -"cuando quieras"-. I és que realment la plataforma vol ser capaç d'aglutinar totes les combinacions possibles per anar d'un punt qualsevol a un altre de tot el territori espanyol. En aquesta primera etapa, la plataforma només abastarà 15 ciutats del territori espanyol, però anirà expandint el seu servei fins a cobrir tots aquells municipis que estiguin a 30 kilòmetres de distància de tota la xarxa de Renfe a l'Estat, tant de ferrocarrils com de trens d'alta velocitat i convencionals. 

Aquesta ampliació de 30 kilòmetres és el resultat de sumar altres operadors de transport, tant públics com privats, i d'ús privatiu i compartit. Els diferents possibilitats de trajectes es mostraran a l'usuari tenint en compte tres criteris: el temps de duració del viatge, l'impacte mediambiental i el cost econòmic. "Malauradament, el més respectuós amb l'entorn no serà el més econòmic, però en tot cas, l'usuari podrà tenir la informació". 

Disseny de paquets intel·ligents

Gràcies a la intel·ligència artificial i "al coneixement que la nostra empremta tecnològica permet tenir sobre les persones", el programari oferirà a l'usuari paquets de mobilitat adaptats a la seves necessitats. Aquesta esdevé l'última etapa del projecte, d'aquí a dos anys, on la plataforma ja no és "només activa a l'hora d'adaptar-se a les necessitats, sinó que és propositiva de solucions de mobilitat", indica.

Amb aquesta aposta, Renfe se situa al capdavant de la innovació en integració de mobilitat multimodal respecte a la resta de països europeus, on "hi ha altres projectes semblants, encara en desenvolupament", explica Vilallalta, o també n'hi ha en funcionament però amb menys funcionalitats -no permeten fer pagaments- o tenen àmbits territorials més petits, com ciutats o àrees metropolitanes. Segons el cap de desenvolupament i d'estratègia de Renfe, Dinamarca està en aquests moments desenvolupant una eina semblant. "Aquest és un projecte innovador a l'Estat però també en el conjunt d'Europa", afirma.