El 88,3% de les empreses catalanes són familiars i generen més de dues terceres parts de la riquesa i el 76% de l'ocupació total a Catalunya, segons consta en l'estudi L'Empresa Familiar a Catalunya promogut per l'Associació Catalana de l'Empresa Familiar (Ascef) i elaborat per les Càtedres d'empresa Familiar de les Universitats Abat Oliba CEU, Barcelona, Girona, Internacional de Catalunya i Lleida, i que ha comptat amb el patrocini de Mirabaud.
En la presentació aquest divendres a Barcelona, el director general de l'Institut de l'Empresa Familiar (IEF), Juan Corona, ha afirmat que aquest informe -elaborat a partir d'una mostra de 29.000 empreses amb dades del 2014- constata que les empreses familiars són "la columna vertebral" de l'economia catalana.
També han participat el director general de Mirabaud a Espanya, Francisco Gómez-Trenor, i el president de l'Ascef, Jaume Grego, així com els redactors de l'estudi: Pilar Marquès (UdG), Fernando Álvarez (UAO-CEU) i José Luis Gallizo (UdL).
El percentatge més gran d'empreses familiars es registra a la província de Tarragona (93,3%), seguida de Lleida (90,9%), Girona (89,4%) i Barcelona (87,2%) i, per sectors, destaquen la construcció i l'agricultura, ramaderia, silvicultura i pesca com els quals acumulen una major presència d'empreses familiars.
L'informe conclou que el Valor Afegit Brut (VAB) generat per les empreses familiars suposa el 68,9% del total d'empreses catalanes, i Gallizo ha ressaltat que encara són més importants com a generadores d'ocupació, ja que aquest percentatge augmenta fins al 75,8%.
Els redactors de l'estudi han destacat que les empreses familiars mostren un major compromís amb l'ocupació, ja que es constata que han mantingut llocs de treball "a costa de reduir els seus nivells de competitivitat i rendibilitat" durant la crisi.
S'observa que les empreses familiars encara no han recuperat el nivell d'ingressos del 2007, excepte les de 100 o més treballadors ( 0,42%) i que les que han sofert una major caiguda han estat les mitjanes de 25 a 49 treballadors (-13,22%), encara que el nombre de treballadors per cada milió de facturació ha augmentat en el cas de les empreses familiars (del 8,5% el 2007 al 9% el 2014), mentre que en la resta ha disminuït del 7,3% al 7,2%.
Característiques
A l'hora de presentar les característiques mitjanes de les empreses familiars catalanes, l'informe es basa en una enquesta realitzada sobre 226 empreses familiars catalanes, que conclou que l'antiguitat mitjana és de 42 anys i la dimensió mitjana és de 45 treballadors, encara que Corona ha assegurat que la dimensió real és molt inferior, i ho ha atribuït al fet que les companyies que han respost l'enquesta són les més grans.
"Si la grandària mitjana fos de 45 treballadors, els alemanys estarien tremolant", ha afirmat Corona, que ha alertat que a Espanya existeix la reticència a créixer més enllà dels 50 treballadors pels desincentius fiscals que suposa superar aquesta xifra, i ha urgit a solucionar aquests problemes perquè les empreses guanyin dimensió i puguin internacionalitzar-se.
Ha assenyalat que només el 20% de les empreses familiars catalanes estan internacionalitzades, principalment a Europa i Amèrica, una xifra que ha assegurat que hauria d'incrementar-se.
L'informe també apunta a la necessitat que les empreses familiars estableixin plans de successió per garantir la seva continuïtat, ja que majoritàriament no està consensuada aquesta successió (en un 48% dels casos), així com protocols familiars que ajudin a anticipar-se a futurs conflictes, ja que el 59% dels enquestats no ho considera necessari.
En la presentació aquest divendres a Barcelona, el director general de l'Institut de l'Empresa Familiar (IEF), Juan Corona, ha afirmat que aquest informe -elaborat a partir d'una mostra de 29.000 empreses amb dades del 2014- constata que les empreses familiars són "la columna vertebral" de l'economia catalana.
També han participat el director general de Mirabaud a Espanya, Francisco Gómez-Trenor, i el president de l'Ascef, Jaume Grego, així com els redactors de l'estudi: Pilar Marquès (UdG), Fernando Álvarez (UAO-CEU) i José Luis Gallizo (UdL).
El percentatge més gran d'empreses familiars es registra a la província de Tarragona (93,3%), seguida de Lleida (90,9%), Girona (89,4%) i Barcelona (87,2%) i, per sectors, destaquen la construcció i l'agricultura, ramaderia, silvicultura i pesca com els quals acumulen una major presència d'empreses familiars.
L'informe conclou que el Valor Afegit Brut (VAB) generat per les empreses familiars suposa el 68,9% del total d'empreses catalanes, i Gallizo ha ressaltat que encara són més importants com a generadores d'ocupació, ja que aquest percentatge augmenta fins al 75,8%.
Els redactors de l'estudi han destacat que les empreses familiars mostren un major compromís amb l'ocupació, ja que es constata que han mantingut llocs de treball "a costa de reduir els seus nivells de competitivitat i rendibilitat" durant la crisi.
S'observa que les empreses familiars encara no han recuperat el nivell d'ingressos del 2007, excepte les de 100 o més treballadors ( 0,42%) i que les que han sofert una major caiguda han estat les mitjanes de 25 a 49 treballadors (-13,22%), encara que el nombre de treballadors per cada milió de facturació ha augmentat en el cas de les empreses familiars (del 8,5% el 2007 al 9% el 2014), mentre que en la resta ha disminuït del 7,3% al 7,2%.
Característiques
A l'hora de presentar les característiques mitjanes de les empreses familiars catalanes, l'informe es basa en una enquesta realitzada sobre 226 empreses familiars catalanes, que conclou que l'antiguitat mitjana és de 42 anys i la dimensió mitjana és de 45 treballadors, encara que Corona ha assegurat que la dimensió real és molt inferior, i ho ha atribuït al fet que les companyies que han respost l'enquesta són les més grans.
"Si la grandària mitjana fos de 45 treballadors, els alemanys estarien tremolant", ha afirmat Corona, que ha alertat que a Espanya existeix la reticència a créixer més enllà dels 50 treballadors pels desincentius fiscals que suposa superar aquesta xifra, i ha urgit a solucionar aquests problemes perquè les empreses guanyin dimensió i puguin internacionalitzar-se.
Ha assenyalat que només el 20% de les empreses familiars catalanes estan internacionalitzades, principalment a Europa i Amèrica, una xifra que ha assegurat que hauria d'incrementar-se.
L'informe també apunta a la necessitat que les empreses familiars estableixin plans de successió per garantir la seva continuïtat, ja que majoritàriament no està consensuada aquesta successió (en un 48% dels casos), així com protocols familiars que ajudin a anticipar-se a futurs conflictes, ja que el 59% dels enquestats no ho considera necessari.