• Empresa
  • El caganer, el nou 'souvenir' català

El caganer, el nou 'souvenir' català

El producte de l'empresa familiar de Torroella de Montgrí ja ha conquerit el mercat nord-americà, Europa i el Japó a través de la venda 'online'

Tarradellas, la Moreneta i Pau Casals homenatgen el catalanisme
Tarradellas, la Moreneta i Pau Casals homenatgen el catalanisme
Aida Corón
23 de Desembre de 2013
Act. 26 de Desembre de 2013

"Quan els japonesos visiten Barcelona pensen: Quin és el souvenir típic? El caganer!". Pot semblar còmic, però és la realitat amb la que s'han trobat en Marc i en Sergi Alós, els dos germans que, juntament amb la seva mare, estan al capdavant de Caganer.com. El seu mèrit no està en portar més de 21 anys elaborant artesanalment aquesta figura, ni tampoc en ser un negoci familiar amb només tres treballadors. L'èxit està en haver convertit el caganer en un personatge famós arreu del món.

Cada any intenten treure entre 40 i 50 personatges nous i renovats, amb un tiratge de no més de 250 unitats per cadascun. Un volum de producció que, excepte en casos concrets, els permet cobrir la demanda de dos anys mínim. La seva facturació ascendeix fins els 175.000 euros i exporten al voltant del 20% del producte, especialment a Europa i els Estats Units.

Una empresa petita amb un compromís social fort

"Treballem com formigues, acabem una figura i en comencem una altra. La clau és no parar". Així il·lustra Marc Alós la feina que tenen durant tot l'any al taller de Torroella de Montgrí. Ell és l'artista, qui dissenya i fa els motlles; mentre que el seu germà es centra en la part comercial. "Només tenim l'ajuda d'algunes associacions de discapacitats i exaddictes de la zona. Ells pinten les figures i nosaltres després donem el vist-i-plau". Una col·laboració que els aporta un valor afegit.

El seu aparador principal són les fires nadalenques. Això els suposa tenir un màxim d'entre 23 i 30 dies que concentren pràcticament totes les vendes, motiu principal pel que no poden aventurar-se amb produccions a l'engròs. Clarament, "un mercat complicat", reconeix el dissenyador, "però que té com a premi veure la felicitat de la gent".

Adaptar-se a la demanda del mercat

Originalment, es dedicaven a fer figures de pessebre. Totes i cadascuna d'elles, indistintament, fins que van començar a notar una caiguda important de les vendes. Segons Marc Alós, "és un efecte produït pels productes de menys cost fets a llocs com la Xina". En el cas del caganer, però, la tendència va ser contrària i van optar per especialitzar-se.

Després d'una primera interpretació encertada, el client es va convertir en un pilar fonamental. Si volien caganers, tindrien caganers, però escoltant atentament les seves recomanacions. "Al principi els personatges s'escollien fent una pluja d'idees familiar i estant al dia amb l'actualitat. Després, vam adonar-nos que calia incloure a la llista tot allò que ens demanaven". D'aquí sorgeix l'àmplia col·lecció d'oficis, i de polítics catalans i de caganers amb barretina, uns clàssics a les vitrines de moltes famílies.

Personatges admirats i criticats

La Moreneta és una de les novetats d'enguany i una de les peces estrella en tota la trajectòria de l'empresa. Cap dels germans esperava que fos tant popular i, de fet, "ha trencat totes les previsions". Ara mateix, la peça ja no està al catàleg perquè s'han esgotat les 250 figures que tenien fetes.

En certa manera, aquest és el resultat d'un rebombori generat de manera involuntària. Així ho ha confessat l'artista, que reconeix ser "una bona campanya de màrqueting, però que genera opinions que no saben com encarar". I és que el cul destapat de la verge de Montserrat ha provocat el disgust de part de la comunitat religiosa, quan el que volien fer era "un homenatge al catalanisme".

La família Alós només lamenta, en tot això, que ningú s'hagi posat en contacte amb ells per exposar les seves queixes. No obstant, són conscients de què tot els ajuda a donar a conèixer el seu producte.

Venda online per sobreviure
El Racó del caganer no té botiga física pròpia, només el seu petit taller. El que fan és donar a conèixer els seus amb showroomsexhibicions dels productes perquè els comerços els coneguin i escullin vendre-ho. Així és com estan presents a alguns establiments locals de Girona i Barcelona.

Alhora, tenen un segon canal de venda amb la botiga online. Aquesta, però, fa una segona funció: "És com una mena de catàleg perquè els compradors i distribuïdors sàpiguen quin stock hi ha de cada peça"D'alguna manera, els salva les vendes, ja que el client arriba coneixent quina és la oferta que hi ha disponible i acaba comprant igualment. "Ens ajuda a sobreviure", afegeix Alós.


En el punt de mira dels distribuïdors locals

Des de Torroella, fins els Estats Units o el Japó. I el més sorprenent és que hi han arribat amb una passa molt simple: "Tenir un producte peculiar que ha cridat l'atenció dels mitjans internacionals". L'artista explica que això els ha portat a rebre cada any algun corresponsal d'empreses locals que volen distribuir les figures al seu país.

Ara per ara, el caganer ja ha conquerit el territori nord-americà, part d'Europa i el Japó a través de la venda online. L'objectiu de futur es situa a Suïssa, on han iniciat els primers contactes i esperen consolidar-se en els propers anys. "Quan treballes en un àmbit particular com aquest, trobar un canal no és fàcil. Per sort, ens venen a buscar ells per distribuir el producte , aquesta és la part bona de la nostra internacionalització".

La popularitat dels personatges, però, és molt diversa: "A Anglaterra funciona molt bé la casa reial, cosa que no es veu a Espanya. I als EUA, Obama va ser un èxit, perquè va sortir el mateix dia que va ser elegit president". Al final, resumeix, tot depèn de la importància que tingui la persona a cada país. Per això, un país amb un mercat segur com ho és França, no té cada nadal el mateix pes en el volum total de l'exportació.