• Empresa
  • El Corte Inglés bufa espelmes

El Corte Inglés bufa espelmes

Els històrics grans magatzems celebren el seu 75è aniversari superant la crisi de consum i convençuts de la importància de ser digitals

El Corte Inglés de la Plaça Catalunya és un referent per a la companyia a Catalunya
El Corte Inglés de la Plaça Catalunya és un referent per a la companyia a Catalunya
Neus Navarro
14 de Març de 2016

L'any 1962 El Corte Inglés obria les seves portes al centre de la plaça Catalunya de Barcelona i, d'aquella època, a l'empresa recorden que el que més sorprenia els clients eren les escales mecàniques. Amb 54 anys d'història a Catalunya i un total de 75 des de la seva creació, els grans magatzems espanyols per antonomàsia segueixen situant-se als centres neuràlgics de les grans ciutats i la seva comunicació ha calat tan a fons entre la societat que ja ningú té clar si "és primavera" fins que no s'anuncia a les façanes dels seus emblemàtics edificis.

Per celebrar aquests anys de gesta empresarial, El Corte Inglés prepara una exposició itinerant per diverses ciutats –entre elles, Barcelona-, una fira de l'alimentació, el muntatge de diverses pop up stores de marques que habitualment no es troben als seus establiments i fins i tot han creat un web on inclouen les activitats especials i les felicitacions rebudes per l'efemèride. A més, aquests dies s'emet l'espot commemoratiu del 75è aniversari en què es rememoren productes històrics, com el comediscos o el walkman, i des del qual s'apel·la directament a les emocions dels clients/espectadors amb el lema "La teva història és la nostra història".



Una història que corre en paral·lel a la d'Espanya, com apunten des de l'empresa, i que s'inicia a la petita sastreria madrilenya fundada el 1890 que just abans de la Guerra Civil espanyola, el 1935, l'empresari Ramón Areces comprava amb l'aval del seu oncle, César Rodríguez. Areces, primer, i Isidoro Álvarez, després, són els artífexs del creixement d'una marca que va absorvir Galerias Preciados i que avui dia presideix Dimas Gimeno, nomenat nou president al setembre de 2014 després de la mort de Álvarez.

En aquests mesos en el càrrec, Gimeno ha apostat clarament pel digital. A l'última memòria econòmica de la firma (tanquen exercici cada 28 de febrer i per costum no publiquen resultats fins a l'agost), Gimeno parla del "procés de transformació digital de la companyia" i assegura que aspiren a què "els nostres clients actuals i futurs portin El Corte Inglés a la seva butxaca, ho tinguin a les seves cases a través de l'ordinador o del televisor i accedeixin als nostres productes com si estiguessin en les nostres tendes físiques".

No és casualitat, per tant, que al desembre passat l'empresa hagi anunciat un servei de lliurament de productes comprats online en només dues hores que competeix directament amb Amazon i altres serveis d'e-commerce. Reconeixen que estan abocats a la carrera digital perquè "l'evolució mana i ens té igual la relació amb el client. No està per davant la botiga física que la botiga online, és multicanal i cada canal retro alimenta l'altre", expliquen fonts de El Corte Inglés a VIA Empresa.

En el còmput final de volum de negoci, facturació, etc. El Corte Inglés ja no diferencia què suma online i què ho fa offline perquè, segons insisteixen a afirmar, tot és un. Per tant, al benefici net de 118,08 milions d'euros -un 32,3% menys que el registrat el 2013- que la companyia presentava a l'estiu de 2015 hi entren tots. "Al final, hem de donar el mateix compromís que teníem abans presencialment en qualsevol format i en qualsevol manera que ens apropem al client. El mateix servei i la mateixa garantia", apunten les mateixes fonts.

"Si no està satisfet, li retornem els diners"
"L'empresa ho feia així per inèrcia, perquè el client té dret a tirar-se enrere en la seva decisió de compra", assenyalen des de la firma sobre la coneguda frase de compra a El Corte Inglés, "si no està satisfet, li retornem els diners". Afirmen aquestes mateixes fonts que la raó és que la companyia ha posat sempre al client al centre de tot, "malgrat que sembla que ara està molt de moda perquè alguna empresa o alguna escola de negoci l'hagi descobert avui, és el que ha de ser i abans que ni tan sols estigués conceptualitzat així, aquí ja es feia".
 

 
Aparador de El Cortes Inglés de l'any 1957. Cedida


I si el consumidor és imprescindible, també ho és el venedor, qui cada dia dóna la cara amb el client. Al conjunt de la companyia hi ha gairebé 92.000 treballadors i només a Catalunya, 8.000. "Som escola, un mestratge de comerç. Hi ha un tipus de venedor d'una certa edat amb molta experiència que ha creat escola i la nostra feina com a companyia és que aquests venedors siguin capaços de fer escola també a casa nostra i que els talents que es detectin també facin carrera", expliquen les mateixes fonts corporatives.

En un moment en què els comerciants es queixen de les dificultats de trobar personal qualificat, des de la companyia defensen la importància de comptar amb venedors experimentats que coneixen el producte i saben respondre als dubtes del client, fins i tot quan, en temps de Google, el possible comprador arriba amb els deures fets i les preguntes són molt més exhaustives. "L'empresa també ha crescut per l'exigència del mateix consumidor, no té res a veure un consumidor del 2016 amb un dels anys seixanta", matisen. Posen com a exemple aquesta especialització en què és habitual que el responsable del departament de productes de tennis o pàdel sigui jugador habitual i conegui els productes que ven perquè els sol utilitzar. "Si no tinguéssim aquest planter de professionals, seria fàcil que sovint sabés més el comprador que el venedor".

La crisi també s'ha notat
Si en paral·lel a la Història espanyola insisteixen que ha evolucionat la seva, l'afectació de la crisi econòmica també s'havia de notar. "En una recessió de consum brutal, haver-nos mantingut amb beneficis vol dir que hem sabut adaptar-nos a aquesta situació", valoren des de El Corte Inglés.

 

 

 

Un clàssic aparador de El Corte Inglés en què s'anuncia 'la primavera'. Cedida


La "sistèmica" caiguda de vendes en què el grup havia entrat des de 2008 s'ha superat en l'últim exercici, "i ara estem en una inèrcia, des de fa mig any o un any, que sembla positiva", apunten. I tot i que el referent de la casa són els grans magatzems (els Corte Inglés aporten el 60% del volum de negoci de la companyia, 8.768,19 milions d'euros; els Hipercor i Supercor, el 14,9%), hi ha altres productes que creixen a bon ritme de facturació. En l'últim any altres línies han augmentat el seu negoci, com Sfera, que ha millorat un 25% respecte a 2013, o Bricor, que registra un 14% més de negoci.

Negocis que complementen el compte de resultats de la firma i que a Catalunya tenen presència destacada, ja que a banda dels El Corte Inglés i Hipercor de Barcelona (6), Sabadell, Tarragona, Cornellà i Girona -on s'està pendent d'una ampliació prevista per a abans de l'estiu de 2016-, la firma gestiona 88 agències de viatge, 19 establiments d'Òptica 2000, 14 d'Sfera, 19 dels supermercats Supercor i 6 botigues Bricor integrades en els diferents grans magatzems. Centres que esperen complir molts més anys i bufar moltes més espelmes.