El negoci es compta en hores
La fragmentació de serveis com la reserva d'habitacions d'hotels o el lloguer de vehicles per hores està obrint noves oportunitats
I quines són aquestes necessitats? Doncs aconseguir allotjaments per estàncies curtes. "La major part dels nostres clients opten per llogar habitacions per tres, sis o 12 hores; estem parlant de perfils business, que potser arriben en l'AVE Barcelona-Madrid per un sol dia i que volen passar les hores entre reunions en una habitació d'hotel amb connexió a Internet, o potser gent que ha de passar la nit a prop d'un hospital", explicar el fundador de l'empresa.
En base a aquests perfils, l'empresa ha creat les seves tres línies de negoci: Travel, Leisure i Healthcare. "Ens hem especialitzat en hotels propers a aeroports, hospitals i d'altres zones que poden generar trànsit; a partir d'aquí establim acords comercials amb grans buscadors com eDreams, que ens faciliten la feina", narra l'empresari.
Relació profitosa
L'opció de ByHours és temptadora per a qui busqui un allotjament per unes hores, ja que "l'estalvi oscil·la entre el 30 i el 35% del preu normal de l'habitació i, al final, només pagues per les hores que t'hi estàs", argumenta Rodríguez.
També és una opció profitosa pels propis hotels. Segons el CEO de ByHours, "amb aquesta fórmula, no tenen la necessitat de tenir bloquejada una habitació que no tindrà usuari fins, per exemple, les 21:00". La rotació que permet aquesta fórmula ha tingut una gran recepció en un país en que l'ocupació hotelera se situa en un 65% i en les grans ciutats, com Barcelona, arriba al 80% com a mitjana anual.
"Els hotels ens veuen com un servei complementari i no sumen els nostres clients al seu volum d'ocupació, ja que els podria generar taxes superiors al 100%", explica Rodríguez, que assegura que arriben a fer entre 150 i 200 operacions mensuals per alguns dels seus clients. Les xifres del seu primer any en funcionament parlen de la seva bona recepció al mercat: 800.000 euros de facturació captats del percentatge que els hi correspon per cada habitació reservada.
Mobilitat flexible
Però la creació d'un negoci basat en la prestació de serveis per hores no és exclusiva del món hoteler. Estem a l'agost, i no serà estrany veure per Barcelona manades de turistes desembarcant d'un creuer i que només tenen unes hores per veure la ciutat. Per a ells, l'opció de llogar un cotxe és inviable, per la seva curta estança i pels problemes de mobilitat urbana que genera, mentre que optar pel bus turístic obliga a seguir rutes predeterminades. Per resoldre aquestes qüestions, el fundador de Velmus, Florencio Cuervo, va dissenyar l'Emotria.
"Es tracta d'un vehicle versàtil i sostenible i pensat per utilitzar-se en zones turístiques", defineix Cuervo. A mig camí entre un tricicle i una pick-up, pretén ser una opció de conducció fàcil, lleugera i d'ús ràpid, amb lloguers que poden anar dels 15 minuts a les dues hores. "El turista que arriba a la ciutat i que només té cinc hores per veure-la pot fer-ho amb total llibertat, sense problemes de mobilitat ni aparcament, i també s'emportarà una experiència de conducció que podrà explicar al tornar a casa", destaca l'empresari.
Per a que el negoci funcioni, l'Emotria segueix els mateixos paràmetres que ByHours. És a dir, anar a buscar al client, aquest cop no a prop dels aeroports i hospitals, sinó a les zones amb més concurrència de turistes. I igual que en el model anterior, l'èxit d'aquest sistema també depèn de la rotació dels vehicles. "Sabem que els taxis guanyen diners si estan ocupats sobre el 42% del temps, i en el nostre cas necessitem que l'Emotria estigui circulant un 60% del temps; és una xifra factible amb la que ens assegurem un bon marge de negoci", explica Cuervo.
El lloguer per hores del vehicle als turistes podria crear un negoci estacional, però la versatilitat de la màquina permet mirar a altres clients potencials. L'empresa ja té en ment aplicar el mateix sistema de lloguer per hores per estudiants i d'altres perfils de gent que té necessitats de mobilitat puntuals. "També ens dirigirem a empreses que regularment tenen unes hores de transport urbà i ara han de tirar de taxis i transports públics, com aquelles que tenen oficines en diversos edificis", concreta l'empresari.