El 'packaging', clau en la venda online
Els fabricants expliquen a la fira eShow que l'equilibri entre protecció, imatge i cost és el secret de l'embalatge perfecte a l'e-commerce
Quan un consumidor compra per Internet, confia en el producte. Però com rep aquest és important perquè "la gent no només compra productes, adquireix experiències", afirma Maria Font, product manager de Kartox, una de les firmes d'embalatge per e-commerce que participa a la fira eShow inaugurada aquest dimecres a Fira de Barcelona.
L'e-commerce viu un moment de creixement afavorit també per l'auge dels emprenedors fets a casa que comencen venent productes handmade i que, finalment, inauguren una botiga online. "Estem notant un increment, de gent que ha començant el seu negoci i que ara ha obert botiga online. Molts treballen des de casa i necessiten un servei com aquest", explica Cristina Fonsivell, responsable d'atenció al client de la firma Cajadecarton.es, amb seu a Vilaseca (Tarragonès).
VIAempresa ha entrevistat algunes d'aquestes empreses especialitzades en la producció i comercialització d'embalatges (o packaging en anglès), presents en aquesta trobada entre proveïdors i productors que permet conèixer quins són els secrets de la venda online.
1. El tamany de l'embalatge, fonamental.
Martina Font, responsable d'e-commerce a Kartox –empresa creada el 1951 amb seu a Torrelavit (Alt Penedès)– afirma que és important diferenciar entre les caixes estàndards i les que s'adapten a les necessitats del producte. "Amb les caixes passa com amb els vestits del Zara, que no tots hi queden bé", apunta. Segons Font, una empresa pot estalviar-se fins al 30% del cost si compra una caixa a mesura.
2. Protecció, cost i imatge: l'equilibri.
L'embolcall amb el qual s'envia al client el producte ha de ser perfecte. Molts productes destaquen per la seva fragilitat i poden trencar-se en el transport de l'empresa al consumidor. "Sempre intentem que sigui perfecte i que tingui un cost mínim perquè no encareixi el preu del producte de les empreses", diu Fonsivell.
En aquest sentit, Montse Guerrero, màrqueting manager de Rajapack -multinacional francesa amb fàbrica a Santa Perpètua de Mogoda (Vallès)-, també assenyala que el paquet que rep el client ha d'estar "ben identificat, ben embolicat perquè quan ho obri tingui la sensació que ha rebut un regal", resumeix.
3. Diversitat: la caixa no ho és tot.
"L'embalatge és com la sabata: hi ha de tot tipus", destaca Maria Font. Depèn de la solució que es busca, existeixen molts complements, com etiquetes, farcits, etc. "A més l'embalatge és un producte viu que s'ha de cuidar perquè pot degradar-se", diu Guerrero.
4. Embalatges diferents per productes diferents.
"Cada producte requereix una solució d'embalatge diferent perquè cada producte és diferent", afirmen Maria i Martina Font, de Kartox. Aquestes empresàries recomanen donar una ullada a les xarxes socials (Instagram i Twitter, les seves fonts) on els usuaris solen publicar fotografies de productes comprats online acompanyades de comentaris de decepció pel tipus de presentació, tamany i condicions. El hastag #packagingfail sol acompanyar aquests comentaris dels quals s'ha d'intentar fugir.
5. L'embalatge, primer contacte amb la teva marca.
Maria Font assegura que la percepció que tindrà el client del producte, i de l'empresa, sempre anirà lligada a aquesta primera imatge. "Ens enfoquem en el disseny i descuidem una part essencial com és l'embalatge. I a vegades l'usuari té una decepció perquè la gent no només compra productes, sinó experiències", destaca. I és que tal com apunta Guerrero, l'e-commerce no s'entén sense el packaging. "És el primer contacte físic que té el client amb l'e-commerce, el primer tangible que rep", afirma la responsable de màrqueting d'aquesta empresa.