"Considerem que el magatzem Castor constitueix una inversió fallida, on va prevaldre la construcció de la infraestructura per sobre la seva viabilitat, i no estem d'acord que els usuaris del gas n'hagin d'assumir el cost quan ni tan sols s'ha arribat a posar en marxa", ha afirmat Abad, "la indústria suposa més del 60% del consum del gas a tot l'estat espanyol i l'increment de costos en els processos productius afectarà directament la seva competitivitat sense obtenir a canvi cap millora en el servei de subministrament de gas".
En defensa de la indústria
Les entitats denunciants són associacions empresarials que aglutinen i representen els interessos d'empreses usuàries dels serveis de gas afectats per la mesura que impugna la mateixa denúncia. Entre les empreses representades més del 50% són empreses industrials, manufactureres de diversos sectors. En aquestes empreses el consum energètic, i en especial el del gas, tenen una importància estratègica ja que suposa una part rellevant dels costos industrials i, per tant, de les despeses d'explotació.
Segons l'estudi "Panorámica Industrial" de l'INE, el gas constitueix el 28% del consum energètic en la indústria extractiva i manufacturera espanyola, destacant la indústria química on el consum de gas arriba al 43% del total de consum energètic que utilitza aquest tipus d'indústria. "Hi ha sectors en els que el pes de la indústria és estratègic per poder continuar l'activitat", ha assegurat Laquidain, que ha afegit que "la resolució de Castor és totalment incoherent amb el discurs del Govern sobre la necessitat de reindustrialitzar el país, de fer un pla estratègic per consolidar un model industrial".
Laquidain ha remarcat que el sector industrial és qui millor garanteix l'estabilitat laboral i l'ocupació en els territoris, que és un sector estratègic pel que comporta no només en ocupació directa, sinó també amb tota la indústria auxiliar i de serveis que genera al seu entorn. "Les administracions haurien de vetllar perquè la indústria i tingui les millors armes per poder competir en altres mercats".
"L'ús i consum de gas en moltes empreses de diferents sectors productius representa continuar l'activitat o deixar de fer-ho. Si es repercuteix el cost de Castor a partir de l'1 de gener, estaran perjudicant la continuïtat d'aquests sectors, tenint en compte que Espanya ja és dels països de la Unió Europea amb l'energia més cara i no precisament pel cost de la generació", ha conclòs.
Les entitats entenen que la fórmula dissenyada pel Govern per rescabalar a la concessionària afectarà negativament a la competitivitat de les empreses, entre elles les representades per les pròpies entitats, respecte als seus competidors comunitaris. "L'increment de les tarifes, que seran traslladades a les empreses usuàries de gas comportarà un augment dels costos industrials significatius. De fet l'increment dels rebuts tant per la indústria, com per als particulars, serà d'un 4,5% més a partir de gener si no ho evitem", ha afegit Garriga.
"Sempre plou sobre mullat. Des del sector empresarial estem cansats d'escoltar cada dia a les administracions que ens diuen que les nostres empreses han d'internacionalitzar-se, que han de guanyar dimensió, que han de ser més competitives, que han de ser més innovadores, però les accions i mesures que impulsen no afavoreixen per res aquest context i el Castor n'és una prova més".
Les pimes, les més perjudicades
Per Garriga, les empreses i, en especial les pimes, estan pagant sobre costos de moltes errades de les administracions: constants canvis legislatius que provoquen inseguretat jurídica.
Les entitats empresarials no qüestionen la decisió que el Govern va prendre el 1996, d'analitzar i preveure un lloc on ubicar dipòsits de reserva de gas, sobretot en àrees de gran consum com ho són Catalunya o País Valencià, on tampoc es disposa de cap magatzem d'aquest combustible. En l'època del boom immobiliari tenia sentit que el Govern volgués preveure situacions d'emergència en un escenari de creixement de població, d'activitat i de consum. "No critiquem que es cerqués un espai per ubicar un dipòsit de reserva i que s'analitzés en previsió de futures necessitats", afirma Abad, "ara bé, a partir de l'anàlisi no entenem, ni molt menys compartim, com ha evolucionat tot plegat".
Les entitats han emès una carta al Ministre d'Indústria, Energia i Turisme, José Manuel Soria, per demanar que deixi sense efecte l'aplicació del cobrament dels 1.350 M d'euros i els interessos derivats mitjançant Enagas Transporte, S.A.U. als consumidors de gas, prevista a partir del proper 1 de gener de 2016, fins que la Comissió Europea emeti la seva resolució en relació a la denúncia.
Una denúncia per Ajuts d'Estat
Amb la denúncia, presentada a la Direcció General de la Competència de la Comissió Europea, les entitats empresarials sotmeten a la seva consideració l'actuació del Govern d'Espanya en relació a la plataforma subterrània d'emmagatzematge de gas Castor, ja que entenen que el Govern d'Espanya no només ha actuat en contra de l'interès general i en perjudici de la ciutadania espanyola, sinó que a més la seva actuació contravé normativa comunitària i constitueix un ajut d'Estat il·legal segons l'article 107 del Tractat Fundacional de la Unió Europea.
L'advocada Asun Cirera, encarregada de coordinar l'equip jurídic que ha elaborat i tramitat la denúncia, afirma que en tot el procés hi ha hagut errors per part de l'Estat al llarg dels anys, amb diferents Governs al capdavant, que beneficien una única empresa. "I el pagament de la compensació ordenada pel Govern a ESCAL UGS, SL no era legalment preceptiva, ni va obeir a un objectiu d'interès comú", afirma Cirera.
Cirera està convençuda que la denúncia compleix amb els cinc preceptes necessaris perquè la CE l'accepti i plantegi una investigació al respecte: ha de tenir origen d'Estat; ha de constituir un avantatge; ha de ser selectiva; ha d'afectar a la competència i als intercanvis entre Estats Membres i, finalment, la mesura no ha de ser compatible amb el Mercat Únic.