22
d'Abril
de
2016
A finals dels anys 50 i principis dels 60 del segle passat, un tenista professional italià feia anar la raqueta sense ser gaire tingut en compte. Potser conscient que ningú recordaria el seu nom per com feia anar el drive, Sergio Tacchini va decidir intentar-ho en el món empresarial. 50 anys després de la fundació de l'empresa, el nom de Sergio Tacchinija anirà lligat per sempre més al tenis i, fins i tot, a la moda. De ben segur que la gran majoria dels presents a l'Open Banc Sabadell Trofeu Conde Godó que aquesta setmana se celebra a Barcelona coneixen més el nom de Sergio Tacchini per la marca que pel jugador. Estava destinat a ser un tenista amb nom de marca de roba.
"Som una marca de roba esportiva amb atenció particular al tenis", evidencia Cristina Clerici, directora de comunicació i patrocini de la firma, en una jornada sobre esponsorització esportiva organitzada per la Barcelona School of Management. Tacchini va començar a produir peces de tenis, i la seva primera innovació va ser "portar el color al món del tenis, on tothom anava de blanc", recorda l'actual directiva de la marca; que assenyala com a valors de la firma "l'estil italià, el disseny i l'elegància".
La segona innovació del ja aleshores extenista italià va ser començar el patrocini de jugadors de forma organitzada, amb contractes i relacions comercials. Les peces de roba de Sergio Tacchini van començar a vestir jugadors de la talla de Jimmy Connors, John McEnroe o Pete Sampras, en categoria masculina; o campiones destacades com Gabriela Sabatini i Martina Hingis, en categoria femenina. També l'han vestit tenistes com el català Sergi Bruguera o el valencià Juan Carlos Ferrero. De fet, en aquests 50 anys s'han aixecat 37 títols de Grand Slam vestint la seva marca.
"Això donava una visibilitat internacional molt alta", assegura Clerici. Un impacte que arriba fins al punt que tot i que John McEnroe segueixi esprement econòmicament el seu carisma amb una altra marca, "sempre serà associat a Sergio Tacchini", presumeix Clerici. La marca italiana va arribar a un acord amb el genial jugador nord-americà quan aquest era molt jove i van firmar per 10 anys. "Amb ell va començar l'era de les esponsoritzacions amb gran visibilitat internacional", afegeix la directiva.
L'objectiu dels patrocinis
Tot i que, per raons òbvies, el tenis és l'ADN de la marca; durant la història de l'empresa també s'han patrocinat pilots de Fórmula 1, esquiadors, golfistes o l'equip italià dels Jocs Olímpics d'Atlanta 1996. "Es va decidir patrocinar altres esports perquè la producció es va ampliar a altres disciplines (golf, vela, esquí), i per la credibilitat de la marca era positiu", recorda Cristina Clerici.
Al seu entendre, una marca fa patrocinis "per ser creïbles i autèntics. Dóna testimoni que efectivament produeix productes de qualitat per a aquest esport". Actualment, i després de passar per turbulències econòmiques, Sergio Tacchini torna a centrar el 100% dels seus patrocinis en el món del tenis. L'enorme quantitat de diners que mou aquest esport actualment no li ha permès retenir jugadors com Novak Djokovic, que va sucumbir davant la suculent oferta de la japonesa Uniqlo.
La relació amb els jugadors
Tot i així, mantenen en cartera tenistes com l'olotí Tommy Robredo o la txeca Barbara Strycova. "Tots són jugadors del Top 100 mundial, juguen els principals tornejos que tenen una cobertura molt gran a escala internacional", diu Clerici. Amb ells a la pista la visibilitat de la marca està garantida. "A més de la televisió, també ens donen visibilitat a les xarxes socials. Nosaltres tenim les nostres, però ells tenen les seves i són molt més seguides", reconeix la directiva de la marca. "Que hi apareguin amb la marca i en facin comentaris positius de forma natural ens beneficia molt", confirma.
Cada jugador té la seva història i personalitat, i a Sergio Tacchini intenten "tenir-hi una relació familiar. Hi estem en contacte tots els dies i quan fem noves peces els les donem perquè les provin abans de posar-les a la venda", explica Clerici. Per tant, a part de visibilitat els donen feedback sobre el mateix producte.
Relata que també treballen molt amb ells la relació amb la premsa. "Quan presentem col·leccions utilitzem la seva imatge, i la premsa utilitza les fotos dels tenistes. Ells volen el personatge, i a través seu promocionem la marca", evidencia. "La visibilitat es demostra quan rebem correus electrònics de gent preguntant on pot comprar la roba que ha vist posada als jugadors", indica amb satisfacció.
A l'hora de seleccionar quins jugadors patrocinar, Sergio Tacchini busca bàsicament en el Top 100 mundial masculí i femení. "Contactem amb el seu mànager per si tenen contracte amb una altra marca, saber si hi ha possibilitats d'entrar-hi, etc.". Un procés que comença un any abans del patrocini en si i que se sol tancar aprofitant la concentració de jugadors i mànagers als tornejos de Grand Slam de Wimbledon (Londres), Roland Garros (París) i US Open (Nova York), durant la primera meitat de l'any.
Més enllà dels jugadors
Però no només dels jugadors viu la visibilitat de la marca. Sergio Tacchini també patrocina tornejos de tenis com el de Monte-Carlo, el primer d'Europa del circuit Masters 1000 on comencen a jugar sobre terra batuda. "És un torneig masculí on portem vuit anys. Ens garanteix gran visibilitat televisiva i de clients", diu Clerici.
Aquest patrocini els permet crear cada any noves col·leccions de roba dedicades especialment als diferents grups que participen al torneig: organització, aplega pilotes, neteja de la pista durant els partits, etc. "També donem les tovalloles que tenen els jugadors a la pista, les utilitzen tots, no només els nostres", apunta com a curiositat que sovint passa inadvertida pels neòfits en màrqueting. "També tenim el logo a la pista i al Village, on situem la botiga per vendre les peces que hem creat", conclou.
"Som una marca de roba esportiva amb atenció particular al tenis", evidencia Cristina Clerici, directora de comunicació i patrocini de la firma, en una jornada sobre esponsorització esportiva organitzada per la Barcelona School of Management. Tacchini va començar a produir peces de tenis, i la seva primera innovació va ser "portar el color al món del tenis, on tothom anava de blanc", recorda l'actual directiva de la marca; que assenyala com a valors de la firma "l'estil italià, el disseny i l'elegància".
La segona innovació del ja aleshores extenista italià va ser començar el patrocini de jugadors de forma organitzada, amb contractes i relacions comercials. Les peces de roba de Sergio Tacchini van començar a vestir jugadors de la talla de Jimmy Connors, John McEnroe o Pete Sampras, en categoria masculina; o campiones destacades com Gabriela Sabatini i Martina Hingis, en categoria femenina. També l'han vestit tenistes com el català Sergi Bruguera o el valencià Juan Carlos Ferrero. De fet, en aquests 50 anys s'han aixecat 37 títols de Grand Slam vestint la seva marca.
"Això donava una visibilitat internacional molt alta", assegura Clerici. Un impacte que arriba fins al punt que tot i que John McEnroe segueixi esprement econòmicament el seu carisma amb una altra marca, "sempre serà associat a Sergio Tacchini", presumeix Clerici. La marca italiana va arribar a un acord amb el genial jugador nord-americà quan aquest era molt jove i van firmar per 10 anys. "Amb ell va començar l'era de les esponsoritzacions amb gran visibilitat internacional", afegeix la directiva.
John MacEnroe es va fer un fart d'aixecar trofeus vestit amb roba de Sergio Tacchini |
L'objectiu dels patrocinis
Tot i que, per raons òbvies, el tenis és l'ADN de la marca; durant la història de l'empresa també s'han patrocinat pilots de Fórmula 1, esquiadors, golfistes o l'equip italià dels Jocs Olímpics d'Atlanta 1996. "Es va decidir patrocinar altres esports perquè la producció es va ampliar a altres disciplines (golf, vela, esquí), i per la credibilitat de la marca era positiu", recorda Cristina Clerici.
Al seu entendre, una marca fa patrocinis "per ser creïbles i autèntics. Dóna testimoni que efectivament produeix productes de qualitat per a aquest esport". Actualment, i després de passar per turbulències econòmiques, Sergio Tacchini torna a centrar el 100% dels seus patrocinis en el món del tenis. L'enorme quantitat de diners que mou aquest esport actualment no li ha permès retenir jugadors com Novak Djokovic, que va sucumbir davant la suculent oferta de la japonesa Uniqlo.
La relació amb els jugadors
Tot i així, mantenen en cartera tenistes com l'olotí Tommy Robredo o la txeca Barbara Strycova. "Tots són jugadors del Top 100 mundial, juguen els principals tornejos que tenen una cobertura molt gran a escala internacional", diu Clerici. Amb ells a la pista la visibilitat de la marca està garantida. "A més de la televisió, també ens donen visibilitat a les xarxes socials. Nosaltres tenim les nostres, però ells tenen les seves i són molt més seguides", reconeix la directiva de la marca. "Que hi apareguin amb la marca i en facin comentaris positius de forma natural ens beneficia molt", confirma.
El català Tommy Robredo és una de les actuals icones de la marca |
Cada jugador té la seva història i personalitat, i a Sergio Tacchini intenten "tenir-hi una relació familiar. Hi estem en contacte tots els dies i quan fem noves peces els les donem perquè les provin abans de posar-les a la venda", explica Clerici. Per tant, a part de visibilitat els donen feedback sobre el mateix producte.
Relata que també treballen molt amb ells la relació amb la premsa. "Quan presentem col·leccions utilitzem la seva imatge, i la premsa utilitza les fotos dels tenistes. Ells volen el personatge, i a través seu promocionem la marca", evidencia. "La visibilitat es demostra quan rebem correus electrònics de gent preguntant on pot comprar la roba que ha vist posada als jugadors", indica amb satisfacció.
A l'hora de seleccionar quins jugadors patrocinar, Sergio Tacchini busca bàsicament en el Top 100 mundial masculí i femení. "Contactem amb el seu mànager per si tenen contracte amb una altra marca, saber si hi ha possibilitats d'entrar-hi, etc.". Un procés que comença un any abans del patrocini en si i que se sol tancar aprofitant la concentració de jugadors i mànagers als tornejos de Grand Slam de Wimbledon (Londres), Roland Garros (París) i US Open (Nova York), durant la primera meitat de l'any.
Més enllà dels jugadors
Però no només dels jugadors viu la visibilitat de la marca. Sergio Tacchini també patrocina tornejos de tenis com el de Monte-Carlo, el primer d'Europa del circuit Masters 1000 on comencen a jugar sobre terra batuda. "És un torneig masculí on portem vuit anys. Ens garanteix gran visibilitat televisiva i de clients", diu Clerici.
Aquest patrocini els permet crear cada any noves col·leccions de roba dedicades especialment als diferents grups que participen al torneig: organització, aplega pilotes, neteja de la pista durant els partits, etc. "També donem les tovalloles que tenen els jugadors a la pista, les utilitzen tots, no només els nostres", apunta com a curiositat que sovint passa inadvertida pels neòfits en màrqueting. "També tenim el logo a la pista i al Village, on situem la botiga per vendre les peces que hem creat", conclou.