31
de Gener
de
2014
Act.
31
de Gener
de
2014
Inditex és un imperi. Un imperi que comandat per Zara i acompanyat per set marques més –Pull & Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho, Zara Home i Uterqüe– ha conquerit el món de la moda mundial, erigint-se en un dels principals grups al tron dels millors distribuïdors de roba al planeta. Pel camí, ha plantat 6.249 botigues a 86 mercats i com ha resultat ha tancat l'any 2013 amb 15.946 milions en vendes. Un imperi que va començar l'any 1963 en un petit garatge de La Corunya a mans d'Amancio Ortega, un jove empresari d'origen humil que s'ha convertit en el tercer home més ric del món. Com s'ho ha fet? El director general de relacions institucionals d'Inditex, Jesús Echevarría, i el periodista econòmic i autor del llibre Zara. Visión y estratègia de Amancio Ortega, David Martínez, enumeren els deu manaments de l'imperi.
1. El client en el punt de mira
"El client es troba al centre del nostre model de negoci", expressa una vegada i una altra Jesús Echevarría. "El client es cada vegada més conscient del seu paper, hem d'assumir de la seva centralitat i saber reaccionar davant la demanda", insisteix. David Martínez, després d'haver estudiat el cas, confirma la visió: "Inditex necessita la informació dels clients i tot l'equip, començant pels encarregats de caixa de cada tenda, que processen la informació del client, una informació que s'envia a direcció i dissenyadors i que serà valuosa per generar nous productes i tendències".
2. Marca per a tots
Tendències que han d'abastar tot el planeta. Inditex a través del seu principal cavall de batalla, Zara, es troba present a les grans llistes de marques més ben valorades del món. Segons David Martínez, "Inditex ha democratitzat l'accés a la moda a un preu assequible i en el menor temps possible". Una moda, que segons el periodista, és global: "La visió de moda d'Inditex és que qualsevol persona de qualsevol part del món té els mateixos patrons a l'hora de vestir. Tothom vol vestir igual, des de la gent de Madrid, a la de Tokio, passant per Nova York, París o Londres". En aquest sentit, "funciona com una gran cadena de fast food, un McDonalds de la moda". Jesús Echevarría explica que Inditex té un "disseny orientat al client". Anualment, el grup de moda gallec dissenya 30.000 nous models amb un equip intern de 350 dissenyadors que tenen per finalitat "oferir nous models dos cops per setmana a totes les botigues".
3. La logística més ràpida
L'hemorràgia de nous dissenys reclama una "enorme maquinàrialogística i la capacitat d'eliminar intermediaris", com qualifica Martínez. "Inditex té la capacitat de renovar els productes dels seus establiments en el menor temps possible", assegura. Des de dins, Jesús Echevarría en detalla l'habilitat: "La logística ha de ser ràpida perquè si una botiga demana un producte li ha d'arribar en 48 hores, sigui quin sigui dels establiments que tenim a tot el món. La moda ha d'estar accessible".
4. Vuit marques per tota la vida
"Les empreses que no presten atenció a la seva marca estan avesades al fracàs", afirma Echevarría. En aquest cas, Inditex en té vuit. "Marques que s'han de saber localitzar, enfocar i que responguin a les expectatives", traça. Per a David Martínez, "les vuit marques d'Inditex competeixen entre elles, però a la vegada es compensen". "El seu objectiu i la seva obsessió és ocupar tot el cicle vital dels consumidors", conclou el propi periodista.
5. Des de La Corunya cap al món
"La producció d'Inditex està concentrada en diverses plantes a l'Estat espanyol i al nord 'Àfrica. La producció de qualitat, la que té valor afegit, no es mou de l'Europa occidental tot i que comporti majors costos. Es deixa per països com Bangladesh, Índia o altres indrets d'Àsia la compra de teixit i matèria prima", informa David Martínez. Tot plegat amb la localitat corunyesa d'Arteixo com a gran epicentre neuràlgic, "sense canviar de país i pagar impostos fora o viatjar a un espai més ben connectat com Madrid, Inditex no vol deslocalitzar-se", destaca el periodista econòmic.
6. A les millors botigues
La producció està molt localitzada, però nodreix a tot el món. Inditex té una ferma aposta per instal·lar-se a corners clau de les principals ciutats del planeta, amb "locals a emplaçaments emblemàtics de Nova York, Londres, Roma, Moscou, Manchester, Shanghai o Melbourne", repassa Jesús Echevarría. De fet, "la botiga i el seu aparador és la millor publicitat d'Inditex", deixa clar el responsable de relacions institucionals d'una companyia que destaca per la seva manca de publicitat convencional. Una idea que referma David Martínez: "L'aparador, la botiga, és el ganxo de connexió d'Inditex amb el client, el punt d'unió entre oferta i demanda. Per això la ubicació és fonamental".
7. L'estratègia de la publicitat zero
Tot i ser una de les marques més conegudes del món, Inditex no fa publicitat convencional. Ho raona Jesús Echevarría: "No fem ús de la publicitat, es renuncia a aquesta via d'influència per cedir tota la iniciativa al client". "Els consumidors ja s'enfronten a un bombardeig enorme de missatges. A Inditex no parlem de la marca, és el client qui n'ha de parlar. Això genera una enorme exigència interna". En aquest sentit, David Martínez ressalta que "el negoci d'Inditex està centrat en el client i el punt de venda. No necessiten fer publicitat, la seva millor publicitat és la gent que va pel carrer amb una bossa Zara. L'important és crear addició al consumidor".
8. Un exèrcit de 120.000 treballadors
Un bloc empresarial d'aquesta dimensió ha de comptar amb una amplia base de treballadors. En aquest cas, la plantilla d'Inditex està formada per 120.000 empleats d'arreu del món, un col·lectiu regit per la disciplina, segons David Martínez: "Hi ha continus anàlisis d'ordre intern i de satisfacció dels empleats. Tot es controla. En certa manera, a Inditex es treballa amb disciplina militar i un elevat grau d'exigència. Cadascun dels treballadors té el seu rol important i, a més, hi ha una visible capacitat de progressió interna dins la companyia". Des de dins l'empresa gallega donen especial valor a aquest punt: "Al voltant d'un 20% de la plantilla participa als processos de promoció interna cada any" narra Echevarría, que també apunta a "la motivació, la formació i l'adaptació" com els altres pilars laborals del grup
9. El rei d'Inditex
Tot imperi té el seu cap. El rei d'Inditex és Amancio Ortega (Busdongo de Arbas, Lleó, 1936), un líder que ha dictat la filosofia de la distribuïdora de moda des de la seva fundació fins al cim actual. David Fernández descriu que Ortega "és un empresari fet a sí mateix, de família molt pobre, sense estudis ni formació en moda, que s'ha convertit en un dels grans exemples empresarials espanyols de les últimes dècades". Les característiques de l'home que han fet possible el fenomen Inditex passen per "molta disciplina, ambició constant i tremenda curiositat", especifica Martínez. Però un imperi no es vertebra sol i Amancio Ortega "s'ha sabut rodejar dels millors directius i empresaris d'Espanya. Ha buscat els millors i no li ha importat gastar-s'hi molts diners per contractar-los. Ha format el millor exèrcit per guanyar la batalla", tanca l'autor de Zara. Visión y estrategia de Amancio Ortega.
10. Un ull al futur
De fet, un dels grans interrogants que assetja la fermesa d'Inditex és què passarà quan el fundador i ja conseller Amancio Ortega –el president és Pablo Isla– abandoni el tron honorífic. David Martínez adverteix que "Ortega té molt de pes en la forma de fer d'Inditex, quan la seva figura desaparegui no se sap si es mantindrà la seva peculiar filosofia". L'altre núvol que plana sobre la brillant empresa és l'adaptació a les noves formes de consum: "Inditex ha arribat tard al negocionline i s'hi haurà d'adaptar. La companyia seguirà creixent, però és possible que els propers anys assistim a una certa desacceleració del grup", conclou Martínez. Per la seva banda, Jesús Echevarría admet que "els elements del negoci comercial, la creació de marca i el vincle amb el client, s'han de saber encaixar ara al món online". Un nou repte pel fins ara imparable imperi Inditex.
1. El client en el punt de mira
"El client es troba al centre del nostre model de negoci", expressa una vegada i una altra Jesús Echevarría. "El client es cada vegada més conscient del seu paper, hem d'assumir de la seva centralitat i saber reaccionar davant la demanda", insisteix. David Martínez, després d'haver estudiat el cas, confirma la visió: "Inditex necessita la informació dels clients i tot l'equip, començant pels encarregats de caixa de cada tenda, que processen la informació del client, una informació que s'envia a direcció i dissenyadors i que serà valuosa per generar nous productes i tendències".
2. Marca per a tots
Tendències que han d'abastar tot el planeta. Inditex a través del seu principal cavall de batalla, Zara, es troba present a les grans llistes de marques més ben valorades del món. Segons David Martínez, "Inditex ha democratitzat l'accés a la moda a un preu assequible i en el menor temps possible". Una moda, que segons el periodista, és global: "La visió de moda d'Inditex és que qualsevol persona de qualsevol part del món té els mateixos patrons a l'hora de vestir. Tothom vol vestir igual, des de la gent de Madrid, a la de Tokio, passant per Nova York, París o Londres". En aquest sentit, "funciona com una gran cadena de fast food, un McDonalds de la moda". Jesús Echevarría explica que Inditex té un "disseny orientat al client". Anualment, el grup de moda gallec dissenya 30.000 nous models amb un equip intern de 350 dissenyadors que tenen per finalitat "oferir nous models dos cops per setmana a totes les botigues".
3. La logística més ràpida
L'hemorràgia de nous dissenys reclama una "enorme maquinàrialogística i la capacitat d'eliminar intermediaris", com qualifica Martínez. "Inditex té la capacitat de renovar els productes dels seus establiments en el menor temps possible", assegura. Des de dins, Jesús Echevarría en detalla l'habilitat: "La logística ha de ser ràpida perquè si una botiga demana un producte li ha d'arribar en 48 hores, sigui quin sigui dels establiments que tenim a tot el món. La moda ha d'estar accessible".
4. Vuit marques per tota la vida
"Les empreses que no presten atenció a la seva marca estan avesades al fracàs", afirma Echevarría. En aquest cas, Inditex en té vuit. "Marques que s'han de saber localitzar, enfocar i que responguin a les expectatives", traça. Per a David Martínez, "les vuit marques d'Inditex competeixen entre elles, però a la vegada es compensen". "El seu objectiu i la seva obsessió és ocupar tot el cicle vital dels consumidors", conclou el propi periodista.
5. Des de La Corunya cap al món
"La producció d'Inditex està concentrada en diverses plantes a l'Estat espanyol i al nord 'Àfrica. La producció de qualitat, la que té valor afegit, no es mou de l'Europa occidental tot i que comporti majors costos. Es deixa per països com Bangladesh, Índia o altres indrets d'Àsia la compra de teixit i matèria prima", informa David Martínez. Tot plegat amb la localitat corunyesa d'Arteixo com a gran epicentre neuràlgic, "sense canviar de país i pagar impostos fora o viatjar a un espai més ben connectat com Madrid, Inditex no vol deslocalitzar-se", destaca el periodista econòmic.
6. A les millors botigues
La producció està molt localitzada, però nodreix a tot el món. Inditex té una ferma aposta per instal·lar-se a corners clau de les principals ciutats del planeta, amb "locals a emplaçaments emblemàtics de Nova York, Londres, Roma, Moscou, Manchester, Shanghai o Melbourne", repassa Jesús Echevarría. De fet, "la botiga i el seu aparador és la millor publicitat d'Inditex", deixa clar el responsable de relacions institucionals d'una companyia que destaca per la seva manca de publicitat convencional. Una idea que referma David Martínez: "L'aparador, la botiga, és el ganxo de connexió d'Inditex amb el client, el punt d'unió entre oferta i demanda. Per això la ubicació és fonamental".
7. L'estratègia de la publicitat zero
Tot i ser una de les marques més conegudes del món, Inditex no fa publicitat convencional. Ho raona Jesús Echevarría: "No fem ús de la publicitat, es renuncia a aquesta via d'influència per cedir tota la iniciativa al client". "Els consumidors ja s'enfronten a un bombardeig enorme de missatges. A Inditex no parlem de la marca, és el client qui n'ha de parlar. Això genera una enorme exigència interna". En aquest sentit, David Martínez ressalta que "el negoci d'Inditex està centrat en el client i el punt de venda. No necessiten fer publicitat, la seva millor publicitat és la gent que va pel carrer amb una bossa Zara. L'important és crear addició al consumidor".
8. Un exèrcit de 120.000 treballadors
Un bloc empresarial d'aquesta dimensió ha de comptar amb una amplia base de treballadors. En aquest cas, la plantilla d'Inditex està formada per 120.000 empleats d'arreu del món, un col·lectiu regit per la disciplina, segons David Martínez: "Hi ha continus anàlisis d'ordre intern i de satisfacció dels empleats. Tot es controla. En certa manera, a Inditex es treballa amb disciplina militar i un elevat grau d'exigència. Cadascun dels treballadors té el seu rol important i, a més, hi ha una visible capacitat de progressió interna dins la companyia". Des de dins l'empresa gallega donen especial valor a aquest punt: "Al voltant d'un 20% de la plantilla participa als processos de promoció interna cada any" narra Echevarría, que també apunta a "la motivació, la formació i l'adaptació" com els altres pilars laborals del grup
9. El rei d'Inditex
Tot imperi té el seu cap. El rei d'Inditex és Amancio Ortega (Busdongo de Arbas, Lleó, 1936), un líder que ha dictat la filosofia de la distribuïdora de moda des de la seva fundació fins al cim actual. David Fernández descriu que Ortega "és un empresari fet a sí mateix, de família molt pobre, sense estudis ni formació en moda, que s'ha convertit en un dels grans exemples empresarials espanyols de les últimes dècades". Les característiques de l'home que han fet possible el fenomen Inditex passen per "molta disciplina, ambició constant i tremenda curiositat", especifica Martínez. Però un imperi no es vertebra sol i Amancio Ortega "s'ha sabut rodejar dels millors directius i empresaris d'Espanya. Ha buscat els millors i no li ha importat gastar-s'hi molts diners per contractar-los. Ha format el millor exèrcit per guanyar la batalla", tanca l'autor de Zara. Visión y estrategia de Amancio Ortega.
10. Un ull al futur
De fet, un dels grans interrogants que assetja la fermesa d'Inditex és què passarà quan el fundador i ja conseller Amancio Ortega –el president és Pablo Isla– abandoni el tron honorífic. David Martínez adverteix que "Ortega té molt de pes en la forma de fer d'Inditex, quan la seva figura desaparegui no se sap si es mantindrà la seva peculiar filosofia". L'altre núvol que plana sobre la brillant empresa és l'adaptació a les noves formes de consum: "Inditex ha arribat tard al negocionline i s'hi haurà d'adaptar. La companyia seguirà creixent, però és possible que els propers anys assistim a una certa desacceleració del grup", conclou Martínez. Per la seva banda, Jesús Echevarría admet que "els elements del negoci comercial, la creació de marca i el vincle amb el client, s'han de saber encaixar ara al món online". Un nou repte pel fins ara imparable imperi Inditex.