Els beneficis d'Aena s'enlairen un 140%
L'evolució positiva dels ingressos ordinaris i la reducció de despeses financeres impulsen els guanys del gestor portuari
Els ingressos totals d'Aena van aconseguir els 744,3 milions d'euros, amb un augment del 10,2% sobre el primer trimestre del 2015, dels quals el 26,4% corresponen a ingressos comercials. L'Aeroport londinenc de Luton, per la seva banda, va contribuir amb 41,5 milions d'euros als ingressos.
L'augment del trànsit aeri a la xarxa d'Aena va superar les expectatives, amb un creixement del 15% fins a aconseguir els 45,5 milions en el seu conjunt durant el primer trimestre, impulsat tant pel trànsit internacional, que va augmentar un 14,3%, com pel nacional ( 14,7%).
Aquest creixement es va veure afavorit per l'actual situació del baix preu del combustible, la inestabilitat en les principals destinacions turístiques al Mediterrani i la coincidència de la Setmana Santa en el mes de març, assenyala Aena, que no espera que aquest creixement sigui sostenible al llarg de tot l'any 2016.
Les principals aerolínies clientes d'Aena són d'una banda el grup IAG (Iberia, Vueling, Iberia Express, British Airways i Air Lingus), amb una quota del 27,6% del trànsit total en el primer trimestre, i per un altre, Ryanair, amb una quota del 17%.
27 milions en incentius
Els ingressos ordinaris van augmentar un 10,5% en el primer trimestre, fins als 729,5 milions d'euros, la qual cosa suposa una millora de 69,5 milions d'euros, variació positiva que es va veure parcialment relativitzada per la disminució de les tarifes aeroportuàries -des de març s'aplica una rebaixa de l'1,9%-, els incentius per augment de passatgers i noves rutes i les bonificacions per passatgers en connexió.
Des que va entrar en vigor l'1 de març la rebaixa de les tarifes aeroportuàries, Aena xifra en 4,3 milions d'euros la disminució dels ingressos com a conseqüència d'aquesta disminució de taxes, a les quals se sumen 12,5 milions per incentius d'increments de passatgers i noves rutes i 14,6 milions d'euros per la bonificació de passatger en connexió, que va passar del 35% al 40%.
Els ingressos comercials i per serveis fora de terminal van augmentar un 11% en comparació del mateix període de l'any anterior, a causa de l'evolució del trànsit, la millora en les condicions contractuals i les accions comercials.
Millora del negoci internacional
D'altra banda, els ingressos de l'activitat comercial també van reflectir l'evolució del trànsit de Luton i de la resta dels aeroports internacionals on Aena té participacions minoritàries, la qual cosa va permetre que el volum de negoci en aquest segment ascendís a 43,7 milions d'euros, amb una aportació de Luton a l'Ebitda d'11,2 milions d'euros. El negoci internacional va millorar en 4,1 milions d'euros com a conseqüència del sòlid creixement de Luton.
El benefici brut d'explotació (Ebitda) del gestor aeroportuari va ascendir a 275,3 milions d'euros en el primer trimestre, un 21,6% més, mentre que el resultat net d'explotació (Ebit) es va multiplicar per més de cinc, fins a sumar 69,7 milions d'euros, en contrast amb els 13,3 milions d'euros del mateix període del 2015.
L'evolució de la cotització d'Aena durant els tres primers mesos ha estat "molt positiva", amb una revaloració al tancament del trimestre del 8,9% fins als 113,45 euros per acció enfront de l'evolució de l'Ibex-35 que va disminuir un 6,3%. Durant el citat període, l'acció d'Aena va aconseguir un màxim de 114,60 euros i un mínim de 94,07 euros per títol.
Més despeses
Les despeses operatives totals d'Aena van ser un 1,9% més elevades que les registrades en el primer trimestre del 2015, fins als 674,6 milions d'euros. Excloent Luton, les despeses de personal es van incrementar un 2,6% i la resta de despeses d'explotació, un 4,4%, mentre que l'amortització de l'immobilitzat va disminuir un 3,5%.
Les despeses financeres es van reduir un 12,8% per la disminució del tipus d'interès i la reducció del principal del deute, compensats pels pagaments associats a les cobertures de tipus d'interès, l'evolució del tipus de canvi de l'euro enfront de la lliura i els interessos associats a la fiança de Dufry.
Aena ha provisionat 4,4 milions d'euros per la totalitat de reclamacions existents sobre les tarifes aplicables des de l'1 de juliol del 2012, arran d'una reclamació interposada per una aerolínia, la repercussió de la qual no havia estat possible realitzar als passatgers finals. De conformitat amb la sentència, les aerolínies han de justificar la impossibilitat de repercutir aquestes tarifes.
En el primer trimestre de l'any, la inversió pagada va ascendir alss 49,2 milions d'euros, incloent 5,3 milions d'euros invertits a l'Aeroport de Luton.
D'altra banda, el flux de caixa s'ha elevat un 30%, fins als 507,5 milions d'euros, per la qual cosa al final del trimestre l'entitat comptava amb una caixa de 724 milions d'euros, un 95,5% més.
Menys deute
A tancament del trimestre, el deute financer net comptable d'Aena va disminuir un 5%, fins als 8.928,8 milions d'euros (incloent la consolidació del deute financer net de Luton per un import de 334,5 milions d'euros) enfront dels 9.401,7 milions d'euros al tancament del 2015.
D'aquesta forma, Aena situa la ràtio de deute financer en 4,2 vegades l'Ebitda enfront de les 4,5 vegades del primer trimestre del 2015.