L'empresa catalana s'emmiralla en la innovació
Millorar la facturació és un dels resultats principals que esperen el 55% de les companyies que ja aposten per la modernització tècnica i de negoci
L’ingredient clau per impulsar la facturació no és cap altre que la innovació. Fins a un 45% de les empreses catalanes aconseguirà maximitzar la xifra de negoci aquest 2018 gràcies a això, a innovar tant en producte com en tecnologia o model de negoci. Una estratègia que no només es tradueix en més i millors resultats en qüestió de negoci, i és que un 21,5% de les companyies que han fet l’aposta preveu crear nous llocs de treball. Tota una declaració d’intencions: modernitzar-se per ser competitiu i créixer.
Aquestes són algunes de les dades presentades aquest dimecres amb el quart Baròmetre de la Innovació elaborat per Acció, el qual també assenyala que són ja un 55,3% les organitzacions que innoven. Una dada que s’incrementa en un lleuger 0,7% i que mostra com la tendència es consolida respecte al primer estudi, quan es va comptabilitar un 56,8%. “Dir que una de cada dues empreses innova és força significatiu. Quan ja estem en aquestes magnituds, és difícil veure un creixement gran”, ha apuntat el conseller delegat d’Acció, Joan Romero.
I és que no es tracta només de millorar la facturació o incrementar la magnitud del negoci, l’augment de l’eficiència (46,1%), de la productivitat (39,2%) o una rebaixa del cost mitjà (22,8%) són també impactes esperats per les organitzacions per a aquest any.
En què innoven?
Les estadístiques de l’INE i altres estudis que mesuren la innovació se centren especialment en tecnologia i maquinària, elements que el Baròmetre d’Acció té en compte juntament amb intangibles.
En aquest sentit, més del 60% de les 1.200 companyies de més de nou treballadors enquestades assenyalen que part els recursos destinats a innovació s’han centrat en millorar els processos o els productes i serveis; i entre un 41% i un 62% en màrqueting. Un 25% de les inversions també han anat cap a la creació de nous models de negoci, el que mostra la necessitat de les organitzacions de reinventar-se per no perdre competitivitat.
Internacionalització de qualitat
“Es pot innovar primer i després internacionalitzar-se, o al revés. Si estic en un mercat i veig que la meva competència fa coses que permeten vendre, incentivarà que millori els productes i m’adapti al mercat. És una relació bidireccional”, ha assenyalat Romero. I és que el 52,8% de les empreses innovadores exporten, mentre que només tenen presència a l’exterior el 23,4% de les que no aposten per aquesta estratègia.
Fita: “Quan un s’obre al món, s’obre a la competitivitat mundial i, per tant, has de tenir productes i serveis diferenciats”
Les dades mostren que hi ha una clara vinculació entre la innovació i la internacionalització, la que és molt més evident en l’àmbit industrial, on el 86,7% de les companyies que innoven també exporten. “Quan un s’obre al món, s’obre a la competitivitat mundial i, per tant, has de tenir productes i serveis diferenciats”, ha insistit el gerent de recerca i anàlisi estadística d’Acció, Antoni Fita.
I obrir-se al món també vol dir col·laborar. El 53,7% de les empreses innovadores que cooperen ho fan internacionalment, per sobre del 49,7% del Baròmetre del 2016. Predomina la cooperació amb distribuïdors i clients. A escala catalana, la col·laboració es troba especialment amb proveïdors, consultors o professionals i clients.
L’edat sí que importa
L’edat no importa si es mira en qüestió en recursos, però sí que és important pel que fa a mentalitat. Les companyies de menys de cinc anys són les que més innoven, ho fan tres de cada quatre companyies. Les segueixen les de més de 50 anys, on un 60% decideix apostar per invertir en aquesta diferenciació. “Les que acaben de néixer han d’aportar alguna cosa diferent, però també és important que les mesures segueixin innovant i no s’adormin. Han de reorientar els productes ja madurs per tornar a guanyar-se el mercat”, ha apuntat Fita per justificar aquesta tendència.
Això no significa que les companyies d’entre sis i 49 anys no facin l’intent de millorar, més de la meitat en fa l’aposta, però la dada és més baixa.
Preparats per al futur
Dins de la innovació general, un 25,7% de les empreses catalanes de més de nou treballadors han invertit en R+D – un 1,3% més que el 2016 – i gairebé set de cada 10 ha augmentat el seu pressupost a l’àrea, amb un objectiu majoritari de millorar en producte.
La formació, un altre pilar clau, també ha augmentat. El 69,9% de les companyies ha destinat recursos a la formació de les plantilles a àrees relacionades amb la innovació. El 45,3% ha apostat per la introducció de nous mètodes de treball, el 30,5% en nova maquinària i el 21,8% en tecnologies de transformació digital. Uns resultats que, a ulls de Fita, demostren que les empreses catalanes “veuen clarament que el canvi tecnològic i digital ja és un fet”.
D’aquí que al llarg del 2017 el 13,5% de les organitzacions hagi incorporat algun tipus de tecnologia per a la transformació digital, un 1,2% més que el període anterior. S’ha mantingut estable la incorporació del big data a l’entorn laboral i s’han duplicat les companyies que han decidit incloure la impressió 3D, la qual es destina fins aleshores al disseny i prototipatge de noves peces o productes.
Romero: "La indústria 4.0 genera més guanys positius que la innovació en general”
L’aposta per tecnologies vinculades a la indústria 4.0 es fa, segons manifesten les organitzacions enquestades, amb l’objectiu d’incrementar l’eficiència, la facturació i la productivitat. A més a més, el 44,4% espera incrementar també el nombre de treballadors. Per tant, afirma Romero, “el mite de la possible destrucció de llocs de treball per la tecnologia queda desmentit”.
El conseller delegat d’Acció també ha conclòs, arran les dades comparatives del Baròmetre entre empreses, que “la indústria 4.0 genera més guanys positius que la innovació en general”.