Catalan Dream
Empreses de Catalunya: Ja som a Silicon Valley!
La Generalitat crea la iniciativa 'Catalonia Exponential' per promoure la innovació californiana dins l'empresariat català
Després de 28 anys a l'exili, el president de la Generalitat Josep Tarradellas va tornar a Catalunya un 23 d'octubre de 1977 i va pronunciar des de la Plaça Sant Jaume una frase que ha fet història: “Ciutadans de Catalunya, ja sóc aquí!”. En ple segle XXI, es tracta d'estar aquí però també allà i és per això que la Generalitat ha creat una nova iniciativa empresarial a la conquesta del món: Catalonia Exponential. "No es tracta de tenir Silicon Valley a Catalunya sinó de jugar a la lliga de Silicon Valley des de Catalunya", reivindica Marc Bonavia, nou director de l'oficina californiana d'Acció coincidint amb el viatge del president de la Generalitat, Quim Torra, en terres nord-americanes. La disrupció també fa política sense fronteres.
L'oficina californiana que va obrir a San Francisco el 1989, es va traslladar a Los Ángeles el 1991 i porta des del 2010 a Silicon Valley serà el preludi d'un canvi de paradigma. D'amenaces i oportunitats. El programa Catalonia Exponential neix amb l'objectiu d'aplicar la innovació disruptiva i l'exponencialitat de Silicon Valley a les startups, pimes i grans empreses catalanes. D'aquí cap allà, i viceversa.
Bonavia: "Silicon Valley és sobretot una mentalitat i converses que porten a la innovació"
"Però Silicon Valley no és només aquest lloc amb densitat de talent. Silicon Valley és sobretot una mentalitat i converses que porten a la innovació", afegeix Bonavia a VIA Empresa. Converses de risc, d'ètica i esperança. Converses d'optimisme, de pensar en gran i d'impactar el món.
L'avió exponencial de Catalunya
"No volem perdre aquest avió internacional, però aquí encara hi ha molta gent que no sap que hi és", recorda Àngels Chacón, la consellera d'Empresa i Coneixement de la Generalitat que també es troba a Califòrnia. Amb les xifres a la mà, insisteix que més de la meitat de les empreses catalanes innova i que Barcelona es troba entre els cinc primers hubs emprenedors d'Europa amb més de 1.300 startups i 13.000 llocs de feina, entre d'altres fites.
De fet, els Estats Units lideren amb un 18,7% el rànquing d'empreses tecnològiques a Catalunya. "No només ens interessa generar sinergies sinó aprendre més a l'hora de crear atracció d'inversions", assegura Chacón. Tant és així que Torra ha aprofitat el seu viatge a Estats Units per reunir-se amb empreses de Silicon Valley com Monolithic Power Systems (MPS), SRI International o Scopely.
La nova flota de Catalonia Exponential inclou un itinerari d'innovació (programa de fases i escalabilitat), una antena tecnològica (informes personalitzats per conèixer cada sector), un disrupt tour (estades d'empreses i clústers a Silicon Valley) i un road to Silicon Valley (programa immersiu de sis setmanes per a vuit startups que vulguin validar el seu model a Califòrnia).
En aquest sentit, el conseller delegat d'Acció, Joan Romero, recorda que "s'ha de preparar el teixit productiu català per afrontar el tsunami de la quarta revolució industrial". El pressupost d'Acció ronda els 70 milions d'euros per any i compta amb una xarxa d'almenys 40 oficines repartides arreu del món.
Chacón: "No només ens interessa generar sinergies sinó aprendre més a l'hora de crear atracció d'inversions"
Les seves funcions principals són captar inversions, fer palanca d'innovació, promoure la política de clústers o internacionalitzar les empreses catalanes. Però, ara també es tracta d'identificar, conèixer i apropar noves tecnologies com el blockchain, la impressió 3D, la biotecnologia, el Big Data, la realitat augmentada i virtual, l'IoT o la intel·ligència artificial a Catalunya.
Segons Bonavia, "la innovació no pot ser només incremental sinó que ha de ser disruptiva i crear mercats nous". L'exponencialitat catalana comença a Silicon Valley, però tots els camins porten a Àsia. Les oficines d'Acció de Xina, Japó, Corea del Sud o Israel són també candidates a acollir el Catalonia Exponential en un futur pròxim.
Netflix, petroli californià i Merlí
El nou petroli californià és l'aprenentatge i la fórmula d'èxit és clara: "Néixer global i créixer exponencial". A tall d'exemple, Bonavia recorda que Netflix era global des del minut 0 i durant el partit va comprar altres productes com la Casa de Papel o Merlí. "Els cicles curts de prototipar, obtenir feedback i pivotar són l’ADN que es transcriu en startups exitoses que neixen globals i creixen exponencials a Silicon Valley", argumenta.
Es preveu que al voltant de 150 empreses de totes les mides i colors passin cada any per l'oficina d'Acció a Silicon Valley. Això, sí amb prèvia preparació a Barcelona. "A Silicon Valley han fet grans coses amb la tecnologia, però també hi ha un gran debat sobre valors com la integritat o la col·laboració i Catalunya té molt a dir", afegeix Bonavia.
Empreses de Catalunya: Ja som i conversem a Silicon Valley! I ara també farem innovació disruptiva arreu del món.