Acostumats a les tradicionals imatges de jugadors de futbol fent de patges reials als hospitals, la màgia del Nadal també arriba al cor de les empreses i de les fundacions. No només amb lots plens de cava i torrons per als seus treballadors, sinó també amb iniciatives solidàries de tot tipus. La Fundació Mútua General de Catalunya, Brava Fabrics i Headway Executive Search expliquen a VIA Empresa com han convertit un origami, una camisa i una postal en un autèntic regal pels més desafavorits. Responsabilitat, màrqueting o simplement solidaritat?
Origamis amb ànima
1 Origami 1 Euro. Un any més, aquest és el lema de la campanya solidària de la Fundació Mútua General de Catalunya per Nadal. “En una societat cada vegada més digital, convertim una tècnica mil·lenària en un símbol de salut, benestar i felicitat”, explica el seu portaveu, Xavier Botella. Enguany, s'han recollit 200.000 grues de paper, plenes de desitjos, i fetes per més de 82.000 alumnes de 208 escoles d'arreu de Catalunya.
Tot comença quan la mútua viatja al Japó i coneix la història d’una nena de 12 anys que queda irradiada amb la bomba d’Iroshima i li diagnostiquen una malaltia terminal. “Si fas mil origamis en paper pots demanar un desig”, diu la llegenda. Amb l’esperança de salvar-se, ho intenta, però només arriba als 644 abans de morir-se. Els seus amics acaben la gesta per ella. “Quan vam conèixer aquesta història ens va sorprendre i la vam fer nostre”, recorda Botella.
Inicialment, la Fundació Mútua General de Catalunya restaurava patrimoni cultural però va decidir anar un pas més enllà i “posar ànima a les pedres”. Tant és així, que ara tradueix la papiroflèxia acolorida en 50.000 euros de solidaritat. Segons el portaveu de la fundació, “la gràcia de tot plegat és la cultura de l’esforç, ajudar els altres i establir un lligam emocional”. Els diners es reparteixen entre la Marató de TV3, l’Hospital de Sant Joan de Déu i els Amics de la Gent Gran. El balanç dels últims cinc anys no podria ser més positiu: un milió d'origamis i 250.000 euros de donació.
Xavier Botella: “Fugim del clàssic xec d’una fundació i omplim de contingut la causa”
Un cop recollits tots els origamis, no només es fan les donacions, sinó que s’organitza una visita dels nens i nenes que hi han col·laborat a residències i centres de dia perquè coneguin el sentit de la seva feina. I és que l’origami té també “moltes competències educatives” com la paciència, l’atenció, la concentració, la disciplina o la creativitat. “Fugim del clàssic xec d’una fundació i omplim de contingut la causa”, afegeix. La Fundació Mútua General vol tornar a la societat allò que la societat li dóna i el Nadal és segurament la millor època pels bons desitjos.
Camises amb karma i neu
Brava Fabrics va néixer a Poblenou fa dos anys i mig i la seva moda ja ha sigut reconeguda per Facebook com a cas d’èxit d’ecommerce. Tot i això, el seu fundador, Ramon Barbero, reivindica que “no som una marca de moda, sinó d’estil de vida”. El seu màrqueting està orientat a la cultura, l’art, l’oci, els valors i molt especialment a les causes socials. Així es posa de manifest en la seva nova campanya Let the Children Play que ven roba solidària per recaptar fons a través del crowdfunding d’Ulule per a les famílies de l’associació AEIRaval. Lluny de "la grandiloqüència", l’objectiu és que nens i nenes en risc d’exclusió social que mai han vist la neu puguin viure “una experiència única” a Vall de Núria.
Ramon Barbero: “Que ens assocïin a accions socials és un molt bon màrqueting per la marca”
“Estem orientats a què la marca tingui ànima més enllà de vendre roba”, assegura Barbero. El karma està en tot moment molt present: “Tot el que va, torna”. La campanya solidària d’aquest Nadal és una edició limitada de camises, samarretes i calçotets amb estampats específics. En poques setmanes, ha aixecat quasi 7.000 euros per pagar l’autocar, l’alberg i el menjar de 70 nens i les seves respectives families. De fet, s’han trencat tots els pronòstics que esperaven recaptar 5.000 euros en tota la campanya.
Paral·lelament, Brava Fabrics també participa al Vermut Solidari que destina els beneficis dels seus esdeveniments a diferents ONG, com la Fundació Josep Carreras. “Que ens assocïin a accions socials és un molt bon màrqueting per la marca”, afegeix Barbero. Tot i que reconeix que és una disposició “molt gran” de recursos i que “l’empresa viu de calés”, Brava procurarà seguir fent almenys una acció social per any. Una bona manera de demostrar també el seu ferm compromís amb el comerç just i l’ètica empresarial.
A tall final, el fundador de Brava es mostra molt crític amb el sector de la moda: “S’ha normalitzat l’esclavitud i hi ha una frivolitat increïble”. Així doncs, recomana estar a l’aguait i emplaça a les empreses a no competir només en preus així com als consumidors a assumir la seva responsabilitat.
Postals contra l'ELA
Víctor Carulla va fundar Headway Executive Search especialitzada en recerca i selecció de directius sèniors i top management durant el març de 2010 a Barcelona. Des de llavors, no ha passat ni un sol Nadal sense tenir un gest solidari. Primer, amb la Fundació Vicente Ferrer i després, amb Dgeneración per captar fons contra l'ELA. "A l'escola de les meves filles hi havia una persona que patia esclerosi lateral amiotròfica i vaig voler posar el meu granet de sorra en una iniciativa menys visible com Dgeneración", recorda Carulla.
Com ho fan? La seva solidaritat és tan senzilla com efectiva. Coincidint amb el Nadal, Headway envia 2.000 postals físiques i 25.000 felicitacions online a directius "amb un poder adquisitiu important" incorporant el logo del projecte impulsat pel ja desaparegut Alejandro Galán. Alhora, fan una donació a Dgeneración amb els diners que suposa dissenyar, imprimir i enviar aquestes felicitacions. La xifra rondaria els 3.000 euros. Carulla defensa que "no som una ONG però tenim aquesta sensibilitat, és la meva empresa i m'agradaria continuar ajudant amb projectes propers".
No és la primera vegada que Headway i Carulla que també presideix la International Executive Search Federation (una de les associacions de headhunting més grans del món) s'implica en una causa solidària. Prèviament ja havia col·laborat amb Creu Roja que posava anuncis a la seva pàgina per tal que els directius poguessin sumar-s'hi i fer donacions a l'organització.
Víctor Carulla: "Hi ha molta gent que diu hipòcrites a les empreses que fan coses al Nadal, però és per fer una mica de reflexió i ajudar"
"Hi ha molta gent que diu hipòcrites a les empreses que fan coses al Nadal i que se n'obliden la resta de l'any però és una excusa perfecta per fer una mica de reflexió i ajudar", reivindica. Segons Carulla, la clau de tot plegat es troba en els projectes de proximitat que ni tan sols tenen els recursos mínims. "Les multinacionals fan coses que sonen molt però descuiden la proximitat, prefereixen invertir en màrqueting i no realment en els sectors de la població que més necessiten la nostra ajuda", afegeix.
Aquestes tres iniciatives solidàries no són les úniques que es fan per Nadal. N’hi ha moltes més. Des de la cursa de les empreses que destina un euro de cada inscripció a causes solidàries i la campanya de responsabilitat social d'Eurofirms contra la sida fins al vi "Màgic" de Colet contra el càncer infantil o la recollida d'aliments de les escoles Mugendo en col·laboració amb Creu Roja, entre d'altres. Responsabilitat social, solidària i nadalenca.