La IA redefineix les necessitats de les empreses i organitzacions | iStock

Empresa

Ens ha agafat per sorpresa la IA? Navegant entre directius, professions i nous models de negoci

Tots els membres d'una organització necessitaran conèixer com integrar la IA en les seves tasques diàries per augmentar la productivitat, reduir errors i millorar l'eficiència

Recentment vaig participar en una taula rodona a Madrid, en la presentació del Baròmetre de la IA i l’ocupabilitat de Planeta Formació i Universitats. Aquesta experiència, juntament amb altres estudis i publicacions recents, m'ha portat a fer una reflexió breu però necessària.

Més info: Ens hem passat per alt la inclusió digital bàsica

La revolució tecnològica impulsada per la intel·ligència artificial (IA) està transformant profundament la nostra manera de viure i treballar, com ja hem comentat en altres ocasions en aquestes pàgines. A mesura que la IA s'integra en diversos sectors, les dades indiquen que no només està afectant els llocs de treball actuals, sinó que està redibuixant la naturalesa de les professions del futur. Des d'una perspectiva estratègica, la IA redefineix les necessitats de les empreses i organitzacions, provocant un impacte directe en els requisits de formació i en les competències que necessitaran els professionals d'avui i de demà.

Els directius hauran de comprendre com la IA pot millorar la presa de decisions, optimitzar processos i generar nous models de negoci

Un dels primers efectes d'aquesta transformació és que, per aprofitar tot el potencial de la IA, totes les posicions dins d'una organització hauran de tenir un mínim coneixement d’aquesta tecnologia. La IA ja no és un àmbit reservat exclusivament per a enginyers o científics de dades; la seva aplicació s'està expandint a àrees com la gestió de recursos humans, el màrqueting, les finances, l'atenció al client, la producció, la logística, les operacions i molts altres sectors.

Més info: El complicat matrimoni entre IA i empresa: per què només un 10% l'aprofita al màxim?

Això significa que els directius hauran de comprendre com la IA pot millorar la presa de decisions, optimitzar processos i generar nous models de negoci. Des dels comandaments intermedis fins als tècnics i administratius, tots els membres de l’organització necessitaran conèixer com integrar la IA en les seves tasques diàries per augmentar la productivitat, reduir errors i millorar l'eficiència. En definitiva, la IA tindrà un impacte directe en el client, els processos i els models de negoci.

A escala pràctica, la IA es convertirà en una eina imprescindible per als professionals de qualsevol sector, i per això serà fonamental que tots adquireixin un mínim d'alfabetisme tecnològic. Treballar amb sistemes intel·ligents i col·laborar amb equips multidisciplinaris serà clau per treure-li el màxim rendiment.

Serà fonamental que tots els treballadors d'una empresa adquireixin un mínim d'alfabetisme tecnològic

Simultàniament, la IA està creant noves professions que fa pocs anys ni tan sols imaginàvem. Professions com científics de dades, arquitectes de solucions d'IA, especialistes en ètica de la IA, especialistes en redacció de preguntes (prompters), entrenadors d'algoritmes o desenvolupadors d'assistents virtuals són només algunes de les posicions emergents. Aquestes noves professions no només es concentren en la programació o desenvolupament de la IA, sinó que també inclouen la gestió, implementació i supervisió d’aquests sistemes en diverses indústries, sectors i àrees funcionals.