Envia-m'ho per ahir
El període de Nadal altera el ritme de les companyies de missatgeria, assetjades per l'increment de feina i les presses dels clients
A MRW la plantilla també creix en aquestes dates. Després que el 2015 l'activitat nadalenca els augmentés un 25%, les previsions per al 2016 les situen en un increment similar o, fins i tot, disposada a "batre el rècord d'entregues". Ignacio Achirica, director general comercial de la companyia, explica que amb aquestes prediccions a la mà "hem incorporat 600 nous professionals per a l'estructura local i un reforç en distribució, el que suposa unes 1.800 contractacions".
Una plantilla més extensa que se suma a l'activació de noves rutes addicionals. "Aquest any han estat 90, que se sumen a 10 noves rutes estructurals", diu Achirica. Alhora, destaca que a MRW també afronten l'augment de paquets amb noves plataformes logístiques. "N'hem obert tres: una a València, una altra a Granada i la tercera a Sant Sebastià".
Un mes que dura dues setmanes
"Entre els ponts de la primera setmana i que a l'última sembla que el món s'hagi acabat, tot surt entre les setmanes 50 i 51 de l'any. Tot es concentra aquí", apunta Josep Ribera. El màxim responsable d'Ara Vinc recorda que al desembre es manté la mateixa facturació que en qualsevol altre mes pel que fa al "negoci B2B de tot l'any, els serveis urgents entre empreses".
Si a una feina de quatre setmanes que cal fer en la meitat de temps hi afegeixes que "aquestes mateixes empreses també fan els seus regals de Nadal", la cosa es complica. "Ja siguin agendes o caixes de vi, també hi ha un boom perquè tothom ho vol lliurar la setmana abans de Nadal", constata Ribera.
Per acabar de completar el quadre, el conseller delegat d'Ara Vinc recorda que "el trànsit en aquestes dates és més complicat. Si necessitaries 20 persones més per assumir l'augment de feina, n'acabes agafant 25 perquè saps que tindràs aquests embussos".
Saber prioritzar
Més feina implica augmentar la complexitat operativa, és a dir, tenir clares les prioritats en l'ordre en el que els paquets surten del magatzem. "Tenim clients de tot l'any que et donen molta feina", evidencia Ribera per justificar la divisió de clients en set categories que elabora Ara Vinc. "Els categoritzem per importància econòmica, estratègica, etc.; i definim quantes incidències al mes podem tenir amb els clients de cada categoria".
El responsable d'Ara Vinc afegeix que en moments de pressió, com quan plou, "et trobes que l'endemà tens quatre o cinc persones de baixa després d'estar vuit hores mullant-se amb la moto". Amb aquest panorama "el departament de qualitat ha d'estar molt a sobre dels enviaments, es trasllada a la sala d'operacions ajudant-los a prioritzar els serveis". Si no fos així, assegura, "Operacions potser donaria sortida al client que pressiona més per telèfon o per correu. Per això els de Qualitat acaben controlant què ha de sortir primer".
E-commerce, més feina cada any
"El comerç online cada vegada té més importància en el sector de la paqueteria", constata Ignacio Achirica des de MRW. Sens dubte, la campanya de Nadal, que aquestes empreses ja comencen a comptabilitzar des del Black Friday, dispara el consum i els suposa més feina cada any que passa.
A Ara Vinc també tenen clients de comerç electrònic pels que reparteixen directament. "Es fa una previsió amb el client, però també ens curem en salut i la multipliquem per 1,5 perquè sempre hi ha imprevistos", diu Ribera. El veterà empresari coincideix que l'e-commerce "creix moltíssim", però assegura que "per a nosaltres és senzill" gràcies a la planificació i a "tenir una flota dimensionada".
Pel que fa als lliuraments d'avui per demà, lamenta que a Espanya "hi ha hagut una guerra de preu brutal que ha fet que les empreses aquest any s'hagin col·lapsat i moltes encara estiguin repartint els lliuraments del Black Friday". Per contra, assegura que a Ara Vinc "tenim pocs enviaments d'aquests perquè tenim un preu molt més elevat". Això sí, "garantim el lliurament perquè el que reparteix al destí final està ben retribuït". Segons Ribera, "en reparteix 50 a un preu digne, no 500 a un preu ajustat".
Finalment, és innegable el creixement del servei d'entrega immediata. "Nosaltres, al tenir 250 missatgers a Barcelona, ho gestionem. Els que ens donen 200 o 300 enviaments per a avui, ho podem fer perquè tenim la flota dimensionada", assegura Ribera abans de concloure orgullós que "per aquí no ens enganxaran".