L’Espai Plató de la Cambra de Comerç, un lloc creat per a l’intercanvi de coneixements i experiències entre empreses | Cedida

Empresa

Espai Plató: la nova llar de l’aprenentatge empresarial a Terrassa

La Cambra de Terrassa impulsa un espai on les experiències empresarials es converteixen en èxit col·lectiu

En el cor de Terrassa, trobem l’Espai Plató de la Cambra de Comerç, un lloc creat per a l’intercanvi de coneixements i experiències entre empreses. Aquest espai està dissenyat per promoure l’emprenedoria i el creixement empresarial en tota la seva amplitud. Reuneix empresaris i directius amb una àmplia experiència en estratègia empresarial, que no només busquen l’èxit individual de les seves empreses i equips, sinó també el desenvolupament i benestar de la comunitat empresarial en conjunt.

Aquest espai únic i inspirador ofereix als assistents l’oportunitat de descobrir experiències d’èxit reals que no es troben en cap llibre de text. Aquí, empresaris de renom presenten casos d’èxit i comparteixen els reptes quotidians de la gestió empresarial. Segons Sonia Pérez, responsable de Formació Empresarial, Persones i Talent a la Cambra de Comerç de Terrassa, el que els fa únics és la seva visió: “El nostre enfocament es basa a compartir coneixements i exposar reptes. Volem que els professionals amb responsabilitats similars escoltin altres experiències, intercanviïn idees i aprenguin de les bones pràctiques aplicades en altres empreses. Així, podran adaptar aquestes solucions als seus propis projectes futurs,” explica a VIA Empresa.

L'Espai Plató està dissenyat per promoure l’emprenedoria i el creixement empresarial en tota la seva amplitud

L’Espai Plató es consolida com l’entorn relacional i de participació promogut per la Cambra de Comerç de Terrassa, com a entitat integradora, amb la voluntat de motivar a les empreses a ser més pròsperes i sostenibles, i així promoure el desenvolupament econòmic i territorial, tal com expliquen des de la Cambra de Terrassa. Va ser iniciat el 2013 per la Cambra de Comerç, Indústria i Serveis de Terrassa i s’ha consolidat com un entorn clau per a la interacció i participació entre empresaris i directius de diversos sectors productius. Aquest espai permet compartir coneixements sobre experiències professionals, reptes diaris en la gestió empresarial i més, sense la presència de competidors directes. Aquesta transmissió de coneixement i experiència es realitza a través de diversos espais i metodologies estructurades, creades específicament per aquest fi i presentades als participants de l’Espai Plató en diversos formats que expliquem a continuació.

Els Grups Plató ofereixen dinàmiques de grups compostos per entre 10 i 15 empresaris i directius que col·laboren per aprendre bones pràctiques i cocrear solucions valuoses. Aquestes sessions es basen en l’intercanvi mutu i en la participació d’experts per enriquir les discussions i les solucions. Les Experiències Plató presenten panells amb experiències en primera persona d’empreses pioneres. Aquestes sessions són itineraris d’aprenentatge que permeten als participants trobar inspiració i coneixement pràctic aplicable a les seves organitzacions. El Mentoring Plató proporciona acompanyament personalitzat per part d’empresaris i directius amb experiència de primera línia. Aquests mentors ajuden a resoldre reptes estratègics específics, aportant orientació basada en la seva experiència pràctica. Finalment, la Xarxa Plató crea espais per establir connexions i generar sinergies. Aquests espais estan dissenyats per fomentar la generació d’idees, crear debat, compartir informació i facilitar trobades informals entre els participants.

Del projecte internacional a l’èxit local

Els Grups Plató van néixer a partir d’un projecte internacional desenvolupat per una Cambra de Comerç de Flandes  | Cedida

Els Grups Plató van néixer a partir d’un projecte internacional desenvolupat per una Cambra de Comerç de Flandes. Segons Pérez, “ens va semblar una iniciativa molt interessant per a la transferència d'innovació, i ara mateix la Cambra de Comerç de Terrassa és l’única al país que està desenvolupant aquesta iniciativa”. Els grups inclouen grups com la generencial, industrial, internacional, innovació, talent i Recursos Humans Pime. La visió dels Grups Plató és convertir-se en un referent empresarial i un motor per a la millora contínua en la direcció estratègica d’empreses, ajudant a superar tant els desafiaments presents com els futurs.

Els Grups Plató es divideixen en diverses categories que reuneixen professionals segons les seves especialitzacions i dimensions empresarials. El Grup Gerencial està format per CEOs consolidats d’empreses industrials i de serveis amb una mitjana de facturació d'11 milions d'euros, mentre que el Grup Industrial agrupa CEOs d’empreses industrials amb una mitjana de facturació de 26 milions d'euros. Per a aquells responsables de recursos humans amb una plantilla mitjana de 600 persones, existeix el Grup Talent, mentre que el Grup Internacional reuneix CEOs d’empreses industrials amb presència internacional i una facturació mitjana de 40 milions d'euros. El Grup Innovació inclou CEOs d’empreses amb un fort component d’innovació, que creixen en tecnologia i coneixement, amb una mitjana de facturació de 3 milions d'euros. Finalment, el Grup RRHH Pime està dissenyat per a responsables de recursos humans d’empreses pimes i micropimes, tant industrials com de serveis, amb una plantilla mitjana de 120 persones. Cada grup proporciona una plataforma específica per a l’intercanvi de coneixements i experiències adaptades a les necessitats i característiques de cada segment empresarial.

Els Grups Plató van néixer a partir d’un projecte internacional desenvolupat per una Cambra de Comerç de Flandes

Segons la Cambra de Comerç de Terrassa, el nivell de fidelització al programa supera el 90%. Els Grups Plató apleguen empresaris, administradors, càrrecs gerencials i alts directius de companyies que varien en mida, des de petites empreses amb 7 treballadors fins a grans organitzacions amb 1.500 empleats i amb facturacions que van de 500.000 a 261 milions d'euros. Cada grup, format per deu professionals de sectors no competidors, es crea tenint en compte la grandària de l’empresa, els interessos empresarials i els estadis similars de creixement. En aquests grups es fomenta una dinàmica d’intercanvi i transferència de coneixements, dins d’un entorn de confidencialitat i confiança absolutes. Aquesta estructura permet als participants explorar i discutir tant els reptes actuals com els èxits i els dubtes relacionats amb la presa de decisions empresarials.

Segons la Cambra de Comerç de Terrassa, el nivell de fidelització al programa supera el 90%

Des de la seva creació, l’Espai Plató ha experimentat un creixement notable. Segons Perez, "el repte ara se centra a donar a conèixer el setè grup Plató, que s’estrenarà a finals d’aquest mes o principis d’octubre". En l'actualitat, l’Espai Plató està enfocant els seus esforços en el nou Grup Plató, anomenat Plató Competitivitat. Aquest grup està dissenyat per a empreses industrials amb una facturació mitjana de 60 milions i va dirigit especialment a CEOs, directors generals i consellers delegats.