Què passa si busquem beautiful babies a Google? El resultat de cerca són imatges de nadons amb la pell clara com de porcellana, la majoria d'ulls blau i on totes les nenes tenen una composició de tons rosa al seu voltant. Quins criteris hi ha darrere d'un algorisme? "La intel·ligència artificial crea societats masclistes. Aquest tema em preocupa, ja que demostra la necessitat d'incorporar més i més dones en aquesta àrea i en la indústria de la tecnologia en general", argumenta Vanessa Estorach, consultora de màrqueting mòbil i cofundadora de Women in Mobile, iniciativa que promou la visibilitat de les dones en el sector de la tecnologia mòbil i que enguany celebra la quarta edició el dimarts 27 de febrer en el context del Mobile World Congress.
El 2015 vau rebre el Premi DonaTIC atorgat per la Generalitat de Catalunya. Com va començar el Women in Mobile?
És un projecte que vam fundar el 2014 amb la Caroline Ragot, Mobile Strategist a InfoJobs, després de constatar que aquest sector era molt masculí. Anàvem al Mobile i no havíem de fer cua al lavabo! En l'àmbit europeu només hi ha un 30% de dones que treballen al sector TIC i aquesta xifra encara es fa més petita als càrrecs amb capacitat de decisió... Però és que a sobre dalt de l'escenari les dones estem infrarepresentades. Fa dos anys, al MWC només un 10% dels ponents eren dones. Per contra, dalt de l'escenari del WiM només hi ha dones.
"Fa dos anys, al MWC només un 10% dels ponents eren dones"
És difícil trobar talent femení?
No és difícil, en aquests quatre anys hem demostrat que hi ha dones molt potents en l'àmbit de la tecnologia. Enguany tenim nou ponents especialitzades en la intel·ligència artificial. Comptarem amb directives de Google, AVA i Blablacar i expertes de Sage, Lobster, Booking, Snips i Mya Systems. I com a novetat celebrarem el Premi Women in Mobile, on hem seleccionat a sis projectes que potencien i treballen el paper de la dona dins la tecnologia.
Visibilitzar per motivar? L'autoestima masculina ens porta molts anys d'avantatge.
Treballem perquè hi hagi més dones dalt dels escenaris per inspirar el talent femení. Nosaltres en som responsables; ens hem de creure que mereixem l'augment de sou i que podem sortir dalt de l'escenari. Hem de potenciar el networking femení perquè el masculí és molt potent. Per això és tan important crear xarxa. Les dones representem el 50% del mercat i cada vegada tenim més poder en la decisió de compra.
"Nosaltres en som responsables; ens hem de creure que mereixem l'augment de sou i que podem sortir dalt de l'escenari"
Fa cinc anys que treballa en el sector de les apps. Acostumem a relacionar apps amb programadors...
És un estereotip, també hi ha el màrqueting d'aplicacions mòbils que inclou des del llançament fins a la retenció de l'usuari, ... Hem de fer arribar el nostre producte o servei al client potencial. Recordo que la primera aplicació de salut de l'iPhone no tenia en compte el període de la dona; a ningú se li va acudir que a les dones els podia interessar trackejar la menstruació i anotar les dates. Hem d'aconseguir que hi hagi més dones en tecnologia, ja que el futur és tecnològic i volem que les dones en formin part.
Dins del món de les apps es treballa més l'adquisició que la retenció?
Sí, es descarreguen moltes aplicacions però al cap d'un any només hi ha un 5% dels usuaris. La fidelització de tota la vida també s'ha d'aplicar a les apps. Una aplicació d'èxit ens ha d'aportar un valor, resoldre una necessitat com qualsevol producte o servei i tenir una bona usabilitat i disseny.
Hi ha milions d'apps en els marketplaces amb escàs èxit.
Al sector de les apps només hi ha dues botigues d'aplicacions i milers de desenvolupadors creant apps cada dia... Concretament hi ha tres milions d'aplicacions a l'Apple Store i més de tres milions a Google Play. De mitjana ens descarreguem unes 60 apps però només n'utilitzem entre 5 i 6. Principalment per comunicar-nos, per accedir al correu electrònic, missatgeria instantània i navegar per la xarxa. És a dir, utilitzem menys d'un 10% de les aplicacions que tenim instal·lades, per això és tan important la fidelització.
"Utilitzem menys d'un 10% de les aplicacions que tenim instal·lades"
A Internet és fàcil crear però no monetitzar?
Cert, de fet el 99% de les apps no són profitoses. Clar que cal tenir en compte que hi ha moltes aplicacions que no monetitzen perquè són apps de branding com ara el canal de cuina de Nestle, o apps que es llencen per aconseguir volum d'usuaris i que al final les compren, com Instagram o Whatsapp. El model de negoci que més funciona en l'ecosistema de les apps és el model freemium.
Els bots són les noves aplicacions?
En una de les xarrades de l'any passat al 4YFN algú va dir que els bots substituirien les apps. Bots, Xatbots, Voicebots... És un canal més. És possible que moltes apps puguin funcionar a través d'un bot a Facebook Messenger i que no calgui crear una aplicació, però no totes. Compte amb les modes. Si el bot aporta valor al teu usuari-client, endavant, però si no podem tornar a la febre de crear bots com va passar amb les aplicacions. Per replicar una web no et cal una aplicació, necessites una web responsive. El que sí que és cert és que anem cap a la personalització de tot el contingut i això està relacionat amb la Intel·ligència Artificial, tema central del Women in Mobile d'aquest any.