Estratègia
Estratègia: el que digui el client
Companyies com Veritas o Mat Holding assenyalen l’orientació al mercat com la seva millor decisió estratègica
Orientar-se al mercat, no només al producte, permet adaptar una nova estratègia en un entorn canviant. Aquest missatge, que recull el lema de la XXVIIIa Trobada al Pirineu, és el que han defensat els representants de les empreses Veritas i Mat Holding durant la seva participació en la taula rodona sobre estratègies empresarials.
El cofundador i director general de Veritas, Silvio Elias, assegura que un dels eixos principals que ha guiat el posicionament de la companyia durant els seus 15 anys d’existència és “la necessitat de donar solucions a la demanda d’alimentar-se de forma diferent”. La cadena d’alimentació ecològica, que actualment disposa de 51 establiments, va comprovar que fins i tot en el moment anterior a la crisi la demanda d’aquest tipus de productes per part dels consumidors no acabava de créixer. “Ens comentàvem que el preu era un handicap, però considero que aquest factor pesa quan no et saps diferenciar al mercat”, recorda Elias.
De producte ecològic a menjar de veritat
Per guanyar múscul, Veritas va deixar de presentar-se com una companyia que comercialitza productes ecològics per acabar fent-ho com una que ven menjar de veritat. Per fer possible aquest canvi, Elias confessa que “vam haver d’assumir un rol de divulgadors d’informació, una funció pedagògica per normalitzar l’experiència de compra del consumidor”.
Un trajecte molt semblant ha realitzat el hòlding empresarial Mat. Vinculat a l’aigua i els productes fitosanitaris, l’empresa té presència a 130 països i un 55% de la facturació prové de l’exportació. El seu conseller delegat, Pau Relat, assegura que la decisió estratègica més important que han pres és “passar de ser una firma industrial a una de màrqueting directe”, orientant els esforços cap al mercat.
Obrir-se al món amb prudència financera
Relat planteja la importància de sortir a l’exterior des de l’inici perquè els nous escenaris d’estratègia empresarial siguin possibles. “El món és el mercat”. Fruit d’aquesta filosofia, Mat Holding va mantenir el seu component industrial, es va obrir al món però “sense perdre la prudència financera i la capacitat d’autofinançar-se”.
Pel 54% dels empresaris assistents a la Trobada Empresarial al Pirineu, l’actual context d’incertesa econòmica i política afectarà negativament la seva companyia. Segons els resultats del baròmetre realitzat durant la trobada, aquest factor no es pot atribuir a la conjuntura internacional, ja que gairebé la meitat dels enquestats considera que la presidència de Donald Trump als Estats Units serà positiva per a la seva firma.