• Empresa
  • Eurekakids, invertir en els més petits

Eurekakids, invertir en els més petits

La cadena gironina de joguines educatives enfronta la campanya de Nadal amb més de 160 establiments i l'objectiu de tancar l'any amb 45 milions d'euros en vendes

La companyia ven joguines a les botigues físiques, i també decoració i puericultura a l'e-commerce
La companyia ven joguines a les botigues físiques, i també decoració i puericultura a l'e-commerce
Aida Corón
04 de Gener de 2016

La campanya de Nadal fa mal a les butxaques dels pares, d'això no hi ha cap mena de dubte. Malgrat tot, es pot deixar de pensar en aquesta partida com 'despesa' per considerar-la 'inversió' si es canvia el xip amb Eurekakids. Aquesta empresa treballa per introduir la joguina educativa al mercat, una tendència creixent que el seu fundador i CEO, Erik Mayol, ressalta: "La gent cada cop pensa més a invertir millor els diners i a comprar joguines que eduquin i formin".

La cadena Eurekakids va obrir la primera botiga a Girona el 2002. Era un projecte de Mayol i la seva dona, Marta Roget, i tenia l'objectiu d'enaltir els valors de la infància i ajudar els pares a educar els seus amb les joguines. En aquests 13 anys, el que era un projecte d'emprenedoria s'ha convertit en una companyia que transmet aquesta filosofia a 12 països diferents a través d'una xarxa de 177 establiments.

De franquiciat a CEO d'una gran cadena
La relació de Mayol amb el món infantil ve de lluny. Primer, amb la franquícia de la marca de roba Jacadi que tenia la seva mare –empresa on va treballar durant un període breu de temps-; després, amb Orchestra, venent també moda per a nens de 0 a 14 anys amb la seva dona.

A més a més, Mayol ha sigut director general d'Orchestra a Espanya i Portugal, un càrrec que va compatibilitzar amb Eurekakids. "Vaig estar cinc o sis anys portant les dues empreses", recorda, "fins que al 2008, quan teníem unes 15 botigues o així, vaig decidir deixar Orchestra per dedicar-me només a Eureka amb la meva dona". Tot i que moda i joguines són dos productes diferents, el CEO assegura que tota l'experiència adquirida sobre el sector ha sigut bona per detectar la "falta de joguines educatives especialitzades a Espanya", el que els va empènyer a muntar el seu propi negoci.

Joguines a mida
El 65% de productes que tenen al catàleg és de disseny propi, mentre que la producció es fa en fàbriques d'Europa, Estats Units i Àsia . "Quan vam començar, ens vam llançar només amb un 5 o 10%, ara hem pogut ampliar i concentrem els dissenyadors a la seu central de Girona, on també es fan tot l'R D i els controls pertinents a les joguines", assenyala.

La resta de joguines són d'empreses amb la mateixa filosofia que la marca catalana. El fundador subratlla que no són conegudes, perquè són "un nínxol petit de joguines, però enumera dues importants: "Jilong i Sentosphère són de les grans. Les distribuïm nosaltres i estan només a les nostres botigues. De fet, som els únics distribuïdors d'Espanya del 40% de les joguines que tenim", apunta Mayol.

En el conjunt de botigues físiques –franquícies, punts multimarca i establiments propis- i online, Eurekakids té més de 7.000 referències entre joguines, decoració i puericultura. Aquests dos últims conjunts de productes només estan disponibles en el seu e-commerce, d'on sorgeixen el 12% de les vendes totals.

L'empresa catalana rebutja créixer a partir de llicències, el que els permet ser menys dependents de la caducitat per modes o temporada. "No es fan rebaixes, el preu és similar d'un any a un altre i la depreciació del producte és inferior", detalla Mayol sobre el segment de joguines educatives. Tot i això, el Nadal també és per a ells la campanya més important i representa prop del 34% de les vendesanuals. A més d'aquest període festiu, procuren repartir les vendes en les campanyes de Carnestoltes, primavera-estiu i l'entrada a l'escola del mes de setembre.

Eurekakids també es caracteritza per prioritzar les joguines tradicionals per sobre de les tecnològiques, tot i que en el seu catàleg tampoc hi falten les tablets i consoles educatives.

Pel que fa al nombre de treballadors, la plantilla també augmenta en aquestes dates assenyales. Mayol enlaira la xifra d'empleats fins als 200 en les botigues pròpies i assegura que mitjançant les franquícies donen feina indirectament a 400 persones més.

Consolidar la marca Eurekakids
La xifra de 12 països, ara per ara, és suficient per a la companyia. Pel 2016 Mayol assegura que el propòsit principal és consolidar la presència als territoris on ja han arribat, ampliar el nombre de botigues amb 45 nous espais i superar la facturació de 37 milions d'euros del 2014 per assolir la previsió de 45 milions d'euros.

Actualment la marca està present a Europa amb 161 punts de venda a tota Espanya, Andorra, França, Itàlia, San Marino, Àustria, Luxemburg i Bèlgica. Per això, gran part de la feina a fer es concentra en Mèxic, Panamà, Colòmbia i Omán, des d'on poden han de treballar per enfortir el nom d'Eurekakids a Amèrica i Àsia. I, de retruc, ampliar el 35% de les vendes que suposa el mercat internacional enfront el 65% de l'Estat espanyol.