• Empresa
  • La febre dels patinets elèctrics

La febre dels patinets elèctrics

Es triplica la presència dels nous vehicles de mobilitat personal mentre sorgeixen conflictes i s'intenta regular el seu ús

Un dels patinets de la firma Lime-S | Cedida
Un dels patinets de la firma Lime-S | Cedida
Barcelona/València
20 de Setembre de 2018

L'any 2018 serà recordat per l'eclosió dels patinets elèctrics. En pocs mesos, els carrers han passat a estar literalment ocupats per aquests artefactes que han convertit una joguina infantil en un mitjà de mobilitat personal cada vegada més estès. Els venedors ho confirmen i les dades ho corroboren. La venda de patinets elèctrics s'ha duplicat i, en alguns casos, triplicat en el darrer any. Així ho assegura Frans Llevat, gerent de SoloRueda, una botiga de Barcelona dedicada a la venda de patinets elèctrics, on les vendes s'han duplicat aquest any.

També a Battery Things, botiga de vehicles elèctrics de Mataró, han detectat un increment del 30% en relació a la venda d'aquests vehicles des de l'any passat. El seu responsable, Eloi Grabulosa, explica que també l'any passat es va notar un boom i que el creixement en els dos darrers anys "ha estat exponencial".

Grabulosa: "El creixement en els dos darrers anys ha estat exponencial" 

Coincidint amb la Setmana de la Mobilitat que se celebra aquests dies un informe fet públic pel comparador de preus Idealo.es assegura que a l'Estat espanyol la demanda de vehicles nets com bicicletes o patinets s'ha triplicat (331%) l'agost de 2018. D'aquest informe es desprèn que Catalunya és la comunitat autònoma que més demana vehicles alternatius, sobretot de bicicletes elèctriques i patinets elèctrics. Des d'idealo.es atribueixen aquest boom del vehicle elèctric a Catalunya per la "gran preocupació pel medi ambient" dels catalans.

La realitat és que, a banda de contribuir al medi ambient, l'ús del patinet elèctric facilita la mobilitat per la ciutat de moltes persones i resulta un mitjà més petit, portable i molt més econòmic.

Usuaris de tota mena

Segons expliquen els venedors de patinets, entre els usuaris d'aquest vehicle hi ha des d'homes de negocis que han substituït la moto per aquest mitjà, fins a mares que el fan servir per portar els infants a l'escola i, fins i tot, "gent a la qual li han retirat el carnet de conduir", explica Llevat.

A més, el patinet elèctric també comença a guanyar adeptes entre la gent gran, que hi troben una solució pràctica i assequible a les dificultats de mobilitat. Per la seva part, Grabulosa explica que ha arribat a vendre un patinet elèctric amb cadira a una dona de 80 anys. Tanmateix, segons dades recollides pel responsable de Battery Things, la majoria d'usuaris de patinet són homes, un 70% dels que els compren davant el 30% de dones.

Un bon patinet elèctric no baixa dels 500-600 euros i pot arribar als 1.000 euros si es busquen vehicles més lleugers

No hi ha un fet concret que expliqui l'auge dels patinets elèctrics, si bé hi pot haver contribuït el fet que figures populars com Marc Màrquez hagin tret una línia de vehicles amb el seu nom. Grabulosa creu que el fet que grans superfícies hagin començat a vendre patinets elèctrics també ha contribuït a la seva popularització.

De fet, l'aparició de models molt assequibles com el Xaomi, gràcies al qual es pot tenir un patinet per uns 400 euros, també ajuda bastant a explicar el fenomen. Tot i això els experts consultats assenyalen que un bon patinet elèctric no baixa dels 500-600 euros i pot arribar als 1.000 euros si es busquen vehicles més lleugers i amb major potència i autonomia.

Conflictes i regulació

El boom del patinet elèctric i d'altres vehicles similars com els hoverboards ha comportat també l'aparició de conflictes entre els usuaris d'aquests vehicles, que van tant per voreres com per la calçada, i els conductors i vianants. A ciutats molt turístiques, com Salou, els patinets i vehicles de mobilitat individual s'han convertit en una autèntica plaga en zones com el passeig marítim.

Un patinet Lime | Cedida Però, de moment, només grans ciutats com Madrid, Sevilla o Saragossa han aprovat ordenances per regular l'ús d'aquests vehicles a la via pública. També Barcelona compta amb una ordenança que regula les normes de circulació per a aquests vehicles, i ara ja es prepara ara per intensificar la persecució dels infractors amb multes d'entre 100 i 500 euros.

Segons l'ordenança barcelonina, els patinets elèctrics només els poden portar majors de 16 anys i han de circular pels carrils bici, carrers de plataforma única i parcs. Si poden superar els 20 km/h, també per les calçades limitades a 30. L'obligatorietat de circular per carrils bici ha fet més difícil la convivència entre ciclistes i usuaris de patinets, sobretot perquè els segons poden arribar a superar els 40km/h.

L'ordenança limita la velocitat màxima d'aquests vehicles, que no poden arribar als 30 km/h en carrils bici segregats o calçades, mentre que en carrils bici no segregats no poden superar els 10 km/h. L'estricta ordenança de Barcelona, com també la que s'ha aprovat a Madrid, deixen poc marge a les empreses de lloguer de patinets elèctrics que vulguin establir negoci a la ciutat.

En idèntica situació es troba València: en un context de polèmica per la circulació i aparcament als carrers de la capital valenciana del patinet elèctric de la firma Lime-S. La companyia ha començat a operar a finals d'aquest mes d'agost repartint els seus patinets per la ciutat, als quals només es pot accedir mitjançat el desbloqueig que garanteix la seva pròpia aplicació mòbil. Però, després de les queixes de l'Ajuntament valencià per envair l'espai públic, la Policia Local els ha recollit dels carrers de la ciutat on s'havien distribuït.