“Ho compro tot online perquè m'interessa aquest tema”. El que interessa a la Martina Font són les capses de cartró amb les que arriben els paquets. Com a directora de Font Packaging Group, amb el seu germà Francesc representa la tercera generació d’una família que des del 1954 es dedica a produir cartró ondulat per a capses i embalatges industrials. Ara, però, a l’activitat tradicional hi ha afegit l’especialització en enviaments online. “A vegades m'arriben mobles trencats”, explica sorpresa sobre alguna comanda que, de ben segur, no s’ha gestionat amb Kartox.
Kartox és la línia de negoci creada el 2014 dins del grup Font Packaging per servir la venda online. Una divisió on hi treballen una desena dels 150 treballadors d’una empresa que ja supera els 30 milions d’euros de facturació. Amb seu a Torrelavit i la producció repartida entre aquest municipi i Sant Pere de Riudebitlles i Sant Esteve Sesrovires, confessa que “a vegades fem proves d'impacte llançant un producte a partir de tres metres per cinc cantons a veure per on es pot trencar”. Una tasca necessària perquè, al capdavall, “l'embalatge és l’experiència de compra de les botigues online. Et pots gastar molt en la web, però si el producte arriba trencat perds el client i tota la inversió”.
Un negoci incipient
“L'ecommerce és un negoci incipient, tot just ara es comencen a vendre molts més productes físics”, reflexiona una Martina Font que el 5 de juliol serà entre els finalistes del Premi Jove Empresari de l’Aijec. Un mercat molt nou, el del comerç electrònic, on el sistema d'embalatge no estava desenvolupat. “Moltes capses arriben trencades. Al principi els negocis obrien la web i enviaven, hi va haver moltes devolucions”. Els Font se’n van adonar i van decidir apostar per investigar com solucionar aquest problema.
“L'embalatge és l’experiència de compra de les botigues online"
Un exemple són els embalatges que han creat pel control de la temperatura a través de la línia InsuPack. “Es poden enviar anxoves, xocolata o sucs mantenint la temperatura ideal. Joselito envia pernils a tot el món amb aquestes capses”, relata. També han creat un tancament que evita els robatoris o un que inclou cinta adhesiva per a les devolucions. “Fins i tot fem uns farcits ecològics, evitant el porex, perquè el producte quedi ben subjecte”. Tota una evolució amb la qual “hem fet la tasca d'ensenyar i assessorar els nostres clients en l'embalatge”.
Ara són capaços de produir capses a la mida que vulgui el client des d'una unitat fins a grans volums; i servir-les en tan sols quatre dies. “Això a Espanya no ho fa ningú més. La investigació i la innovació és el que ens fa diferents en aquest mercat”, reivindica Font.
Arribar fins aquí, però, no ha estat un camí de roses. Al 2009 van intentar entrar en aquest sector amb NT Pack, un projecte per vendre capses online. “Vam fracassar estrepitosament. Ningú estava preparat per això i encara teníem el sistema de producció de fer 30.000 o 60.000 capses”, reconeix. Una experiència que els ha servit per encertar-la amb Kartox. “Ara la gent ja esta més preparada per comprar online i a més hi hem dedicat una maquinària específica només per aquest negoci”, ressalta.
Que no falti la indústria
Tot i l’esforç i les esperances dipositades en Kartox, Font reconeix que aquest és “el negoci del futur” i que actualment aquesta divisió representa al voltant d’un 10% de les vendes de l’empresa. “Afortunadament el món industrial ens funciona molt bé i les seves empreses són molt importants en aquest país”, remarca. Seat i Volkswagen, per exemple, són alguns dels clients industrials que confien en els seus productes.
De fet, és en la indústria on s’ha gestat l’experiència d’una empresa que va fundar el seu avi el 1954 com a Cartonajes Font. El producte eren planxes de cartró ondulat per servir a les empreses d'embalatge. “Als anys 50 encara faltava molta innovació a la indústria però el meu avi va ser un dels primers a comprar una onduladora i fer el cartró ondulat”, valora.
Al 2009 la companyia també va rebre els efectes de la crisi amb una davallada del 25% de la facturació. “Vam fer un canvi de cultura basat en la innovació i la indústria 4.0. Una innovació no només de producte, també de processos i model de negoci”, explica Martina Font sobre l’empenta amb la que va entrar la tercera generació. “Aquesta professionalització de l'empresa ens va permetre arribar a nous clients i nous àmbits”.
És aleshores quan es fa el canvi d'imatge corporativa cap a Font Packaging i es divideix l'empresa en diverses divisions, cadascuna amb el seu project manager. Des d’aleshores han guanyat diversos premis, com “els Oscars de l’embalatge”, els Worldstar for Packaging dels quals han fet bandera aquesta setmana al Saló Internacional de la Logística (SIL).
Han guanyat diversos premis, com “els Oscars de l’embalatge”, els Worldstar for Packaging
Una economia circular
De la mà de l’embalatge per a l’ecommerce, l’altra gran pilar del futur de Font Packaging és la sostenibilitat. “El nostre material principal és el cartró ondulat, que és biodegradable, reciclable i 100% ecològic. Intentem que tota l'empresa tingui una filosofia d'economia circular”, explica la seva directora.
Que les tintes siguin ecològiques, per exemple, ajuda a que el procés de producció sigui més sostenible. Alhora, destaca Font, “substituïm embalatges perjudicials pel medi ambient com els de plàstic per cartró”. També tenen un contenidor de 1.000 litres que substitueix el plàstic. “Porta una bossa incorporada i hi pots posar 1.000 litres d'oli i enviar-ho on vulguis. Serveix per exportar líquids a tot el món”, relata amb orgull.