Laboratoris de Gaes

Empresa

Gaes, marca de salut i benestar

Un viatge a Londres del seu fundador va ser l'inici de la productora catalana d'audiòfons, present a sis països amb 1.600 empleats

Les oportunitats poden o no aprofitar-se. Perquè el tren passa un cop, no més. El de Gaes va aturar-se davant Juan Gassó, el seu co fundador, l'any 1949, just quan havia de realitzar un viatge a Londres. "La història de Gaes està marcada per l'enginy del meu pare. Havia estudiat la carrera de Dret, sabia idiomes i va viatjar a Londres quan algú li va demanar un audiòfon. Ell va saber aprofitar les oportunitats que passen per davant", explica Antoni Gassó, el seu fill, i director general de la companyia actualment.

Entre Gassó i el seu soci, José M.ª Espoy (Gaes és la suma de la primera part dels cognoms de tots dos) iniciaren un negoci de distribució a Espanya dels últims audiòfons que es comercialitzaven en aquella època a Anglaterra. "La primera empleada va ser la meva mare. Entre els dos van crear l'empresa, amb enginy i il·lusió", conta a manera d'anècdota Gassó al voltant de la seva empresa familiar de Barcelona. 

Consolidació i expansió internacional
Anys després, i amb l'èxit d'aquella primera activitat, començaren a fabricar els primers audiòfons propis, fundant l'empresa Microson, única fàbrica dedicada a la producció d'aquest tipus de solucions auditives a l'Estat espanyol. Gaes, que el 2013 ha tancat amb més de 180 milions d'euros de facturació, s'ha consolidat com a referència en aquests més de 60 anys d'història. "Tenim 1.600 treballadors, 100 centres a Catalunya, 500 al conjunt de tota Espanya i uns 80 centres fora, entre països com Turquia, Portugal, Xile, Argentina i Equador", enumera Gassó fill.

Els plans d'expansió continuen per inaugurar seu al Perú i Colòmbia, un dels mercats amb major expansió de Llatinoamèrica. "És un projecte que volem anar pas a pas, no és qüestió de posar banderetes a les ciutats, sinó fer un procés d'expansió que sigui sostenible. Crec que una empresa com la nostra, amb capacitat d'inversió i finançament, hem de pair-ho", enraona.

Amb el mateix seny que l'empresa afronta la seva internacionalització han gestionat les conseqüències de la crisi econòmica recent. "Ens hem adonat que portar una empresa suposa navegar en aigües turbulentes, com en una tempesta, i un bon navegant ha de saber portar el seu vaixell en calma però també en tempesta. I hem après molt".

En aquests anys, han traslladat botigues de ciutats o zones, però no han tancat centres. "Partíem d'uns anys de molt de creixement a Gaes i ens hem mantingut. Tenim la sort que no estem tampoc a la primera línia de foc empresarial, perquè som un producte de salut, qualitat de vida, i això fa que la gent confia en nosaltres".

Una part d'aquesta confiança està compromesa a la gran inversió que l'empresa ha fet en branding, creant marca amb espots televisius on l'actor Imanol Arias és imatge. "Avui dia crec que tothom coneix la nostra activitat", afegeix.

Les persones i els valors, clau
Per arribar a conquerir mercats forans, l'empresa ha demostrat una solidesa basada, segons el seu director general, en els valors de la companyia. "Hi ha una sèrie de valors que són els que perduren. Al final les tecnologies, les persones, els productes, el model de negoci, canvien però el que no canvia durant aquests 65 anys són els valors", afirma Gassó. La política del seu pare estava basada, continua, en la proximitat amb les persones, en la comunicació, parlant de tu a tu, amb humilitat i cuidant el principal actiu, que són les persones". Les 1.600 persones que hi treballen a l'empresa han assumit que a Gaes "no tot són botigues i vendes", com defineix.

Segons Gassó, la marca ven qualitat de vida. Una filosofia que els defineix i que és el leitmotiv de les diferents campanyes i projectes solidaris on s'han involucrat. "Servim a la societat, intentant oferir projectes que perdurin amb el temps". 800 voluntaris, 800 col·laboracions en teaming i més de 1.000 audiòfons donats són el balanç de solidaritat que presenta la companyia, molt convençuda de la importància de la responsabilitat social corporativa (RSC).

"La RSC és fonamental perquè és una inversió. Una empresa té el compte d'explotació econòmic i també l'emocional. I aquest és molt important perquè tenim gent involucrada, motivada, gent que considera que treballa en una empresa que no només té valors, sinó que els comparteix. Al final açò té una incidència en el compte d'explotacions: tens menys rotació, més gent involucrada que explica la història de Gaes i que són ambaixadors de la companyia", argumenta Gassó.