Marc Coloma, CEO i Founder d'Heura | Cedida

Empresa

Coloma: "La gent consumiria més carn vegetal si fos més saborosa, sostenible i de millor qualitat"

El cofundador d’Heura Foods, Marc Coloma, aborda l'escepticisme de la població pel que fa al sabor, el procés d'elaboració, els beneficis per a la salut i el medi ambient d'aquesta nova generació de productes

"Mengem cada dia, però sovint no som conscients de l'impacte que té el que consumim. No acostumem a associar els aliments amb les conseqüències del seu procés de producció, ja que tendim a centrar-nos només en aspectes com el transport o el concepte de sostenibilitat a través de productes de quilòmetre 0". Amb aquesta afirmació, Marc Coloma, cofundador d’Heura Foods —líder en productes carnis 100% vegetals—, ha iniciat la presentació del primer estudi que la companyia realitza per conèixer dades rellevants sobre el consum de proteïna vegetal a Espanya. Aquest informe marca l'inici d'una jornada organitzada a les oficines de l'empresa, situades al barri de la Sagrada Família de Barcelona, on es tracta una de les preocupacions principals del sector plant-based (a base de plantes): l'escepticisme de la població pel que fa al sabor, el procés d'elaboració i els beneficis per a la salut i el medi ambient d'aquesta nova generació de productes.

Les oficines d'Heura Foods han servit com a espai per debatre sobre la percepció dels consumidors i les barreres que existeixen al voltant de l’adopció d’una dieta basada en proteïnes vegetals. Durant la sessió, s’ha destacat la importància de disposar d’opcions saludables i sostenibles que puguin trencar amb la ineficiència del sistema alimentari actual, que té un impacte directe en el medi ambient. Malgrat que la carn vegetal genera entre un 76% i un 96% menys d'impacte ambiental en comparació amb les alternatives d'origen animal, l’estudi revela que més del 60% dels catalans la situen com la quarta opció amb menys impacte ecològic, després del reciclatge, el consum d’aigua i les fonts d’energia renovables.

Més del 60% dels catalans la situen com la quarta opció amb menys impacte ecològic, després del reciclatge, el consum d’aigua i les fonts d’energia renovables

A més, l'estudi destaca que cada cop són més els espanyols que es mostren a favor del consum de carn vegetal. Tot i això, la desinformació sobre el seu valor nutricional i l'impacte ambiental, així com les expectatives pel que fa al sabor i la textura, continuen sent barreres per al seu consum massiu. En concret, el 85,6% dels enquestats es mostren favorables al consum de carn vegetal sempre que aquesta ofereixi un alt valor nutricional, un sabor similar a la carn animal i un menor impacte ambiental. Coloma argumenta que "estem resolent aquests reptes d'una manera que va més enllà del que fa el sector. Amb tecnologia avançada i nous enfocaments científics, creem aliments amb les mateixes textures i sabors que la carn, però millors per a la salut i el planeta. Volem satisfer aquells que busquen opcions completes i sostenibles, contribuint al benestar de tothom, des de la societat i el planeta fins als animals. No fem alternatives, fem successors".

Es tracta d’una tecnologia innovadora que combina proteïna vegetal i lípids per crear productes amb textures riques en proteïnes, baixes en greixos saturats i sense additius. Aquesta solució ha revolucionat categories com embotits vegetals, formatges i pasta, oferint un valor nutricional sense precedents. El primer producte d’aquesta gamma són les “Rodanxes fines”, que imiten el pernil dolç. Aquest és el primer producte de la seva categoria sense additius i lidera el mercat en vendes.

Es tracta d’una tecnologia innovadora que combina proteïna vegetal i lípids per crear productes amb textures riques en proteïnes, baixes en greixos saturats i sense additius

Les evidències científiques indiquen que el consum de carn vermella i carn processada, que són altes en grasses saturades i baixes en fibra, augmenta el risc de patir malalties cardiovasculars, la principal causa de mortalitat a escala mundial, així com el risc de desenvolupar diabetis tipus 2. Marc Coloma, CEO i cofundador d'Heura Foods, explica que "la nostra hamburguesa té un 57% menys de grasses saturades en comparació amb una de carn animal, no conté colesterol, és una font de fibra i redueix en un 94% les emissions de CO2”. Coloma afegei que “amb aquestes xifres i veient la reacció positiva de qui la prova per primera vegada, la nostra obsessió és trencar aquesta primera barrera.”

Heura desafia la carn animal: el 88% dels catalans acceptarien les hamburgueses vegetals

El xef Àlex Pirla a Heura Foods | VIA Empresa

A més de Marc Coloma, el xef Àlex Pirla ha liderat la presentació del primer estudi de la companyia sobre el consum de proteïna vegetal a Espanya. Pirla ha detallat el procés d'elaboració dels aliments 100% vegetals d'Heura al laboratori de l'empresa. Segons Pirla, la textura i el sabor continuen sent els principals obstacles per als espanyols a l'hora de tastar la carn vegetal, representant un repte crucial per a la indústria per convèncer els consumidors més escèptics. De fet, el 88,2% dels catalans estarien disposats a provar una hamburguesa vegetal que imiti el sabor i la textura de la carn animal.

D'aquesta manera, Pirla ha ressaltat que Heura registra la taxa de repetició més alta del mercat, amb la majoria dels consumidors que proven els seus productes vegetals tornant a comprar-los. A més, des d'Heura informen que estudis neurofisiològics indiquen que les seves hamburgueses ofereixen un rendiment igual o superior al de les de carn animal.

Marc Coloma: el visionari que transforma la carn vegetal a Europa

Marc Coloma, activista i cofundador d'Heura Foods, ha estat clau en l'expansió de la companyia, que va néixer a Barcelona Activa el 2017 amb l'objectiu de crear un sistema alimentari més net i saludable. Segons Coloma, "la majoria de la gent consumiria més carn vegetal si aquesta fos més saborosa, sostenible i de millor qualitat". Aquesta afirmació es veu recolzada per un estudi recent de la companyia, que revela que gairebé el 56% dels espanyols ha tastat carn vegetal en els últims sis mesos, i al voltant del 10% està considerant provar-la en un futur pròxim.

En aquests set anys de trajectòria, Heura ha aconseguit expandir els seus productes a més de 10 països i s’ha posicionat com la companyia de carn d’origen vegetal amb major creixement a Europa, destacant en mercats clau com el Regne Unit, França i Itàlia. A més, lidera el mercat espanyol amb una quota del 26% i destaca per captar consumidors no només per ser la marca amb major penetració, sinó també per tenir la taxa de repetició més alta, amb un 50%.

Heura lidera el mercat espanyol amb una quota del 26% i destaca per captar consumidors no només per ser la marca amb major penetració, sinó també per tenir la taxa de repetició més alta, amb un 50%

L'empresa emergent catalana està vivint un creixement destacable. Des de la seva fundació, ha rebut més de 60 milions d'euros en inversions, incloent-hi una ronda sèrie B de 40 milions el passat gener, la qual va ser la més gran de tot el 2023. Aquesta injecció de capital permetrà a l'empresa centrar-se a aconseguir la rendibilitat el 2025 a tots els mercats. A més, el 2023, la companyia va tancar l'any amb una facturació de 38,3 milions d'euros i va augmentar un 63% les seves vendes en mercats internacionals, amb França experimentant un creixement del 88% i un increment de doble dígit en la resta de mercats.

A curt termini, “l'objectiu de la companyia és centrar-se en el sud d'Europa, amb l'ambició d'expandir-se i esdevenir líder de categoria en aquesta regió en els anys vinents”, conclou el cofundador.