• Empresa
  • González-Barros (Intercom): "Ningú no et solucionarà els problemes"

González-Barros (Intercom): "Ningú no et solucionarà els problemes"

El president del grup Intercom, que factura 88 milions, creu que cal arrencar amb pocs diners però arriscant

Antonio González-Barros
Antonio González-Barros
Anna Mira
18 de Juliol de 2013
Act. 19 de Juliol de 2013

És la paraula de moda: emprenedoria. Però dins de qualsevol emprenedor, hi ha també un empresari. La prova n'és Antonio González-Barros (Palamós, 1961), actual president d'Intercom, grup que ha incubat grans negocis en línia com Infojobs i Softonic. Ara el grup factura 88 milions d'euros l'any i té un 1.050 treballadors. Això sí, Intercom Online, el germen de l'actual grup, va ser el 1995 un cas evident d'emprenedoria: González-Barros i 21 socis més, un capital social equivalent a 60.000 euros i un mercat per explotar. L'empresari és el convidat aquest divendres al cicle SantCugatTribuna, del que VIAempresa n'és col·laborador.

 


L'emprenedoria és una moda?
És evident que és una tendència, però crec que la situació de crisi actual ha fet que sigui així. Amb la inexistent possibilitat per trobar feina, es veu com una alternativa i una sortida natural a la crisi. Sempre hi ha coses per fer perquè les necessitats de les persones canvien amb el temps.

És, doncs, el futur?
El món canvia tan ràpid que la flexibilitat de les persones per engegar nous negocis serà molt més comuna i necessària. També es pot constatar que cada vegada coneixem més emprenedors. Tots aquests canvis serviran per aprendre de la resta i de les experiències i els errors personals.

En molts casos les dificultats de finançament fan fer un pas enrere als emprenedors...
El finançament sempre ha estat un problema per a tothom qui ha volgut començar alguna cosa des de zero. Des del meu punt de vista no té cap remei, però, si de veritat es desitja tirar un projecte endavant, un s'espavila com pot. Ningú no et solucionarà els problemes, sempre s'ha fet amb pocs diners, molt d'esforç i sense cobrar res fins que el negoci no es consolida. Això ha estat sempre d'aquesta manera i ho seguirà sent.

Però tothom pot ser emprenedor?
De fet, no hi ha ningú que no sigui emprenedor. Hem etiquetat l'emprenedoria amb la feina però una persona que decideix formar una família, canviar-se de pis o apuntar-se a un curs també és emprenedor. Crec que val molt la pena fomentar la iniciativa i la creativitat de les persones perquè emprendre és fer alguna cosa nova, amb risc, sense tenir tota la seguretat, buscant una millora, intentant créixer com a persona i amb l'objectiu de millorar la vida de les persones i de l'entorn.

Quines són les característiques d'un bon emprenedor?
Des del Grup Intercom hem elaborat una relació de 28 característiques de l'emprenedor, però en destacaria cinc: tenacitat i perseverança, tot i les dificultats. Sentit comú i tenir una visió clara de la realitat. Integritat per treballar amb ètica, ser capaç de gaudir de la feina que es fa i no només emprendre un projecte perquè has vist que allà hi ha una oportunitat de negoci, t'ha d'agradar el que fas. L'última característica que destacaria és viure el projecte amb passió, ser optimista i entusiasta per superar qualsevol entrebanc.

Vostè també va ser emprenedor, com van ser els inicis?
Per començar en qualsevol projecte s'ha de veure una oportunitat de negoci d'alguna cosa que no existeix. En el cas del Grup Intercom vam tenir l'oportunitat de potenciar el correu electrònic. L'any 1995 era impossible pensar que es podien escriure coses amb un ordinador i que arribessin a l'altra banda del món. Aleshores eren els inicis d'Internet i vam tenir l'oportunitat d'experimentar amb aquella eina que anys després seria tan comuna. Això ens ha ajudat sempre perquè en molts casos hem estat un pas per endavant. Es tracta de tenir una visió d'alguna cosa que es pot fer d'una altra manera.

Qüestió de sort?
És evident que la sort influeix i hem d'aprofitar-la quan és positiva, però també superar quan tenim mala sort.

També es passen moments difícils...
Sí, sobretot al principi. Quan comences normalment ho fas amb pocs diners i has de ser molt curós amb les previsions que fas perquè qualsevol error pot perjudicar molt el projecte. En alguns casos els errors els comets per perdre una oportunitat o per omissió. Però les dificultats no sempre són els moments més desafortunats d'una companyia.

Dels errors també se n'aprèn?
Molt. L'error és molt útil i més ara quan el món està en un estat constant de canvi, és incert, ambigu i complex. Com més canviant sigui tot, més ens tocarà pensar, tenir iniciatives, prendre decisions i, en molts casos, córrer riscos.

Emprendre és arriscar?
És una altra característica dels emprenedors. De fet, un emprenedor ho és per arriscar. Si corres riscos has de ser conscient que poden sortir malament. Segons la doctora Elisabeth Kübler-Ros, que va ser experta en l'estudi dels pensaments de les persones terminals, d'allò que ens penedim més moments abans de morir és de no haver arriscat més durant la vida.