Campions amb arrels
Gosbi, alimentació gourmet per a mascotes
Els futbolistes del Girona FC portaran aquesta marca al pit de les samarretes la propera temporada a la primera divisió de LaLiga
Amb Gosbi, VIA Empresa inicia una sèrie estiuenca titulada 'Campions amb arrels' sobre empreses catalanes familiars, assentades en els seus territoris d’origen, que han estat capaces d’expandir-se gràcies a uns productes propis de qualitat o a una estratègia que les diferencia dels seus competidors.
Gosbi és una empresa empordanesa d’alimentació animal que ha disparat les vendes gràcies als seus productes gourmet per a mascotes i, també, per les seves campanyes de promoció de marca i responsabilitat social. L’any passat va facturar 38 milions d’euros, gairebé un 36% més que en l’exercici anterior.
Ha fet forat en un sector dominat per les grans multinacionals dels pinsos animals amb una aposta per la qualitat del producte i amb una acurada estratègia de marca.
L’any passat va signar un contracte d’esponsorització del Girona Futbol Club per tres temporades, quan ningú pensava que ascendiria a la primera divisió de LaLiga. Per tant, el nom de Gosbi estampat al pit de la samarreta dels futbolistes d’aquest equip es veurà als grans estadis espanyols i per televisions de tot el món.
El Girona FC es proposa ser el primer equip pet friendly del món i permetrà l’entrada de gossos al seu estadi
Però les campanyes de Gosbi van més enllà de la publicitat. El Girona FC es proposa ser el primer equip de futbol pet friendly. De la mà del seu patrocinador, estudia la manera com els afeccionats podran accedir a l’estadi de Montilivi amb els seus gossos, als quals se’ls reservarà un espai, si bé això requereix l’autorització de LaLiga.
Els futbolistes no exhibeixen només la publicitat de la marca, sinó que promocionen lemes com “animal instinct” o “animal respect” i es fotografien en companyia de gossos.
Aquesta empresa ha portat a terme diverses campanyes en defensa dels animals. L’última és la donació de menjar per a gossos i gats a Ucraïna, un dels mercats emergents de Gosbi abans que esclatés la guerra, segons assenyala a VIA Empresa el seu director de màrqueting, Josep Fortunet.
Activisme pel petit comerç
També fan activisme a favor del petit comerç, que precisament és el canal preferent de venda dels seus productes. En subratllen els valors de proximitat, tradició i tracte familiar. A diferència de les grans multinacionals de l’alimentació animal, Gosbi no distribueix els seus productes en les grans superfícies comercials sinó a través d’una xarxa de 4.000 punts formada per botigues especialitzades en mascotes i clíniques veterinàries.
Però fonamenten l’èxit en la seva gamma de productes propis, de qualitat, si bé resulten més cars que els que es troben a les grans superfícies. Especialment els elaborats amb aliments naturals, saludables i mínimament processats.
“Gastronomia animal”: ingredients naturals, mínimament processats i amb un procés de cocció que garanteix la concentració nutricional
Han encunyat el concepte “gastronomia animal” per definir la seva nova línia de productes Natsbi. Precisament, per a aquesta línia, han desenvolupat una fórmula d’alimentació animal, amb ingredients naturals, mínimament processats i amb tècniques de cocció que possibiliten que la “concentració nutricional sigui màxima”, precisa Fortunet. Es cuinen al vapor, sense dilució de nutrients ni vitamines perquè no s’afegeix aigua en la cocció.
També produeixen productes de dietètica animal que ajuden al tractament de determinades patologies dels gossos. Aviat iniciaran el procés d’investigació i desenvolupament per elaborar aliments específics per a malalties dels gats. Aquest tipus de productes només es comercialitzen en clíniques veterinàries.
La facturació es dispara
Gosbi va tancar 2021 amb unes vendes de 38 milions d’euros, un 35,7% més que els 28 milions de l’exercici anterior, que ja van ser un 16% superiors als 23,20 milions de 2019. Si bé és cert que la pandèmia va disparar la facturació en el segment premium de l’alimentació animal, també ho és que Gosbi ja creixia a doble dígit des de feia anys: 12,98 milions d’euros el 2016; 16,17 milions, el 2017; 18,56 milions, el 2018.
Una quarta part de les vendes es destina a exportació. Els seus principals mercats exteriors són França i Polònia. Arriben a prop d’una cinquantena de països.
En paral·lel, també han augmentat la plantilla fins els 110 empleats al tancament de 2021. La memòria de sostenibilitat de Gosbi d’aquest exercici destaca que, d’una any per l’altre, van incrementar la plantilla un 42%. D’aquestes noves incorporacions, el 26% són persones més grans de 45 anys. Compten amb treballadors de 16 nacionalitats.
A conseqüència de l’increment continu de la demanda, estan en plena ampliació de les instal·lacions de la fàbrica principal de Santa Llogaia d’Àlguema (Alt Empordà), a on va néixer el grup i on mantenen la seu social. A finals d’aquest any acabaran un nou magatzem robotitzat i, en 2024, una nova superfície logística, segons precisa Fortunet. La inversió total superarà els vuit milions d’euros.
També disposen de fàbriques pròpies a Berbegal (Osca), Olost (Osona) i Bellpuig (Urgell). En aquesta última s’elaboren els productes de la línia Natsbi.
Empresa familiar
Darrera de Gosbi hi ha la família Parés. Es dediquen a l’alimentació animal des de 1975, quan Ramon Parés Jou va constituir Rumillet, l’embrió de l’actual grup. En l’actualitat, al capdavant hi ha el seu fill Isaac Parés Grau. Des de 2013 és l’administrador únic d’Albian Parés, matriu de les societats Gosbi Pet Food (buc insígnia), Bio Pet Food, Evofeed, Gosbi Animal Instinct, Home Albian Parés, L’Arbreda i Up&Ran. Precisament, Isaac va reorientar el negoci familiar cap al segment premium de l’alimentació per a mascotes.