• Empresa
  • Grupo Planeta, la gran editorial reinventada

Grupo Planeta, la gran editorial reinventada

L'empresa de la família Lara, fundada l'any 1949, ha anat creixent basant-se en la innovació fins a ser el líder mundial en el mercat dels llibres en llengua espanyola

Edifici Planeta a Barcelona
Edifici Planeta a Barcelona
Carles Planas Bou
08 de Setembre de 2014
Quan es parla del Grupo Planeta sempre es pensa en un gegant editorial amb molts braços. L'empresa, fundada per José Manuel Lara Hernández i presidida actualment per José Manuel Lara Bosch, ha destacat sempre per la seva capacitat d'innovació, d'adaptar-se als temps anant un pas endavant i per saber-se reinventar constantment.

El Grupo Planeta és una gran família que aixopluga sota un mateix paraigües el seu negoci de llibres, de mitjans de comunicació, formació i educació, venda directa, audiovisual i Internet.

Actualment, aglutina un centenar d'empreses, actua en 25 països de parla hispana, dóna feina a uns 5.000 treballadors directes i és líder mundial en el mercat en llengua espanyola. Els seus beneficis de l'any 2012 van ser de 33,78 milions d'euros.

Aposta per la innovació
La companyia neix l'any 1949 de la mà de José Manuel Lara Hernández (1914-2003). Tot i que els primers anys són difícils, l'empresari se les empesca per donar el primer pas cap a l'èxit i crea un sistema de venda directa. "Portar el llibre a casa el client va ser el salt que va marcar la diferència amb els seus competidors", explica el fill del fundador i actual president de grup en una entrevista amb el periodista Francesc Canosa, que recull en el seu llibre Capitans d'Indústria.

Aquest va ser el primer tast de l'aposta que es feia per la innovació, una constant en la trajectòria del Grupo Planeta. Tot i això, s'han pogut anar veient altres decisions d'èxit i avançades al seu temps com quan Lara va renunciar a tenir impremtes pròpies o amb la implicació del grup en el món dels mitjans de comunicació.

Editorial, la pedra angular del grup
L'Editorial Planeta ha constituït des dels seus inicis la insígnia del grup. Lara Hernández va voler articular una comunió que reunís les grans veus de les lletres espanyoles i impulsés la literatura. Actualment, la petita aventura de Lara compta amb més de 100 segells editorials de tots els gèneres i un catàleg de més de 15.000 autors d'arreu del món. L'editorial també és reconeguda per atorgar els guardons literaris més ben dotats del món per darrere del Nobel, el Premio Planeta.

Vocació internacional
L'èxit assolit a Espanya va portar a Lara Hernández ha obrir-se al mercat llatinoamericà. El seu fill va ajudar-lo en l'expansió del negoci en països com Mèxic, Xile, Argentina, Veneçuela o Colòmbia. Malgrat alguns problemes, l'editorial va consolidar-se i va donar veu a autors com Jorge Luís Borges o Juan Rulfo. Avui en dia, l'editorial és la més potent de Llatinoamèrica.

Un grup multimèdia
Tot i que Grupo Planeta va fer-se un lloc en el mercat gràcies al seu negoci editorial, al llarg dels anys ha anat ampliant el seu camp d'actuació fins a convertir-se en un factor clau dels mitjans de comunicació espanyols. Actualment Lara controla Atresmedia Corporación, amb canals de televisió com Antena 3 o La Sexta i la cadena de ràdio Onda Cero, i diaris com La Razón.