Alimentació
L'alimentació 'halal' serà una de les protagonistes de l'Alimentària 2020
Els productes permesos per la llei islàmica gaudiran d'un espai exclusiu en el marc de tendències del saló
La pròxima edició d'Alimentària, que se celebrarà del 20 al 23 d'abril en el recinte Gran Via de Fira de Barcelona, ampliarà l'espai expositiu dedicat als aliments halal i incrementarà el número i visibilitat de les empreses participants especialitzades en aquest tipus d'alimentació. A més, se celebrarà la tercera edició del Congrés Halal, que comptarà amb destacats experts internacionals i diverses demostracions culinàries. A poc menys d'un any perquè se celebri Alimentària 2020, la presència de productes amb Certificació Halal –permesos per la llei islàmica– en el certamen es projecta com una de les tendències en auge i està comptant amb un bon acolliment en el mercat internacional. El sector de l'alimentació i begudes halal continua creixent de forma imparable a nivell global amb 1.800 milions de musulmans en el món, una xifra que aconseguirà els 2.200 milions l'any 2030. D'ells, més del 60% té en l'actualitat menys de 30 anys.
Es preveu que l'oferta d'empreses de productes halal s'incrementi respecte a Alimentària 2018, donada la creixent activitat de companyies del sector halal procedents de tot el món, des d'Orient Mitjà a Llatinoamèrica i també Europa, on l'augment de turistes procedents de països musulmans ha comportat un repunt de la presència halal en el sector de l'hostaleria i la restauració, fonamentalment.
Expo Halal s'integrarà en el nou saló Alimentària Trends
Alimentària Trends, el nou saló d'Alimentària orientat a mostrar les últimes tendències alimentàries en productes ecològics, dietètics i funcionals i gurmet, acollirà Halal Foods, l'espai destinat a l'alimentació halal on se situarà ExpoHalal.
En l'última edició d'Alimentària, Expo Halal va reunir 25 empreses nacionals i internacionals d'aquesta categoria en un espai de 700 m2, encara que altres 150 signatures expositores van oferir productes amb Certificació Halal en diversos espais de la fira com Dulcesol, Europastry, Indústries Càrnies Viñals o Mercabarna, entre altres. Així mateix, un 20% dels compradors internacionals convidats per l'organització tenien en cartera productes halal i l'11% del total dels visitants del saló van afirmar tenir interès en aquest segment de productes.
D'igual forma, Alimentària 2020 acollirà la tercera edició del seu Congrés Halal, en el qual participaran ponents internacionals especialitzats en aquest sector. Javier Albarrasí, CEO de Barcelona Halal Services, empresa col·laboradora del saló en l'organització del Congrés Halal, destaca “la posició estratègica de Barcelona, que es consolida com hub d'excepció per a unir els països del Golf i Llatinoamèrica –on el consum halal està creixent exponencialment–, és fonamental per a aglutinar als grans agents del sector”.
Albarrasí també assenyala el paper del saló com una de les grans cites internacionals en matèria de divulgació halal. “Només a Europa, el volum de negoci de l'halal ascendeix a máss de 70.000 milions d'euros i es calcula que, en aquest continent, cada dècada augmenta un 1% la població musulmana”.
Un negoci en expansió
“La despesa en aliments i begudes en el món musulmà aconseguirà el 21,2% de la suma global –uns 2.235 milions d'euros– l'any 2019, sent els aliments processats els productes més sol·licitats (un 33%), seguits pels productes d'origen animal (17%)”, explica Anwar El Mezwaghi, President de Ambar Connect, empresa partner d'Alimentària en l'organització de Expo Halal, que treballa en contacte directe amb la majoria dels productors halal a tot el món.
En aquest sentit, “el 85% dels animals i la carn consumida als països musulmans prové de països que no pertanyen a l'Organització de la Conferència Islàmica (OCI)”, assenyala El Mezwaghi, la qual cosa suposa un ampli marge d'expansió internacional per a un sector en ple creixement. El Mezwaghi subratlla, a més, que l'halal va molt més enllà de la carn, i que existeix oferta en diferents àmbits, des d'altres sectors de l'alimentació a la moda o la cosmètica: “L'alta participació d'expositors i compradors que pertanyen a altres sectors, com els dolços, les confiteries i les begudes no alcohòliques, ens dóna una idea de l'àmplia varietat de productes i oportunitats en els mercats d'halal”.
Els foodies també volen halal
Cal tenir en compte la major demanda d'aquest tipus de productes per part de consumidors no musulmans que busquen una alimentació bio, gurmet i més sana, i que confien en la Certificació Halal com a garantia de qualitat i traçabilitat, ha assegurat l'organització de l'esdeveniment en el seu comunicat.
Cuiners de diferents països protagonitzaran showcookings en els quals demostraran que la cuina halal va molt més allà del receptari àrab, i que poden preparar-se plats des dels més diversos enfocaments. En Alimentària 2020, s'aprofundirà en les particularitats de les cuines halal de Sud-àfrica i Tailàndia, de la mà de cuineres com la filipina Laila Bazahm, que ja ha confirmat la seva presència.