"El headhunter és un especialista que fa una feina puntual per una empresa, la prolongació per aquell projecte. Quan necessiten un perfil complex d'identificar és quan ens contracten"; explica Juan Carlos Riba, president de l'Associació Espanyola d'Empreses de Recerca i Selecció (ByS), i soci d'Agrupa.
Riba assegura que el sector s'està uniformant: "abans hi havia gent dedicada a la recerca i altres a la selecció; i ara això està variant". Destaca que l'accessibilitat al candidat és "molt més fàcil amb eines com LinkedIn, on molta gent s'exposa sense estar buscant feina necessàriament".
La situació actual ha provocat que "el mercat d'alta direcció estigui una mica estancat i es fa una mica menys de recerca de la que es feia", segons Riba. A més, ha crescut molt el "conec algú que...". El soci d'Agrupa ByS destaca que "hi ha molta gent que es col·loca per contactes i això fa que nosaltres entrem només a avaluar el perfil".
Els més buscats
Precisament, perfils d'exportació, de màrqueting o d'operacions són els que més temps ocupen en la recerca dels headhunters. Des de fa poc temps, però s'hi afegeix un altre. "També estan molt buscats perfils de màrqueting digital i online. Al capdavall, tot el que implica optimització i reducció de costos, així com nous perfils i nous negocis", assenyala Riba. Llocs clàssics com gerents o informàtics "van a la baixa perquè canvia el model de necessitats de les empreses".
Juan Carlos Riba, amb més de trenta anys d'experiència com a headhunter, assegura que "el nostre sector perd valor afegit quan només es busquen currículums i reclutar". Al seu parer, un bon headhunter "ha de seguir el procés, li han d'agradar els candidats, i veure què poden aportar al projecte". Més tard, haurà de fer una avaluació del candidat, un "punt que és clau".
El procés de recerca
En el món de la recerca, segons Riba, "quan definim el lloc de treball i l'anem a buscar hem de definir molt bé quin tipus de perfil i experiència busquem". Per aconseguir-ho, cal un mapping, "per saber qui és qui i què fa què al mercat".
"Defineixes empreses target, i allà identifiques qui fa aquesta feina", explica. Després caldrà contactar-hi i acompanyar-lo durant el procés, per exemple a vegades negociant les condicions econòmiques. "El procés és com un embut", conclou Riba.
'Headhunters', a la recerca de nous perfils
Perfils de màrqueting digital i online són els més buscats pels headhunters, juntament amb els d'exportació, màrqueting o operacions
25
de Març
de
2014
Act.
25
de Març
de
2014