DIA INTERNACIONAL DE LA MENOPAUSA
Hi ha negoci darrere la menopausa
Més de 15.000 usuàries formen part de Domma, una comunitat que es dedica al benestar de la dona madura, amb una facturació d’un milió d’euros anuals
L'empoderament de les dones és un terme encunyat a la Conferència Mundial de les Dones a Beijing (Pekin) el 1995 per referir-se a l'augment de la participació de les dones en els processos de presa de decisions i accés al poder. Hi ha casos d’empoderament econòmic amb un treball digne i de qualitat; dones polítiques que lideren països i grans comunitats; empoderament psicològic, educatiu i, fins i tot, social. O la recentment nomenada com a millor jugadora de futbol del món: la catalana Alexia Putellas. Dintre de l’emancipació hi ha, però, la gran invisibilització, que té a veure amb la societat i la dona madura. Un canvi físic, mental i professional envoltat de molts estigmes.
Per aquest motiu, les emprenedores Mireia Roca i Cristina Martínez van llançar a finals del 2021 Domma, una plataforma que es dirigeix a les dones en transició menopàusica oferint productes alimentaris i cosmètics que ajuden a atenuar la simptomatologia de la menopausa. Neix amb el propòsit de positivitzar la maduresa femenina i enderrocar el tabú de la menopausa.
Els estigmes
“Quan a les dones els ve la menopausa hi ha un estigma sobre la finalitat de la feminitat. És a dir, moltes d’elles senten que aviat deixaran de ser sexys, atractives, que no tindran energia i amb simptomatologies de molèsties i de problemes durant les relacions sexuals”, apunten les fundadores a VIA Empresa. “I això és un problema de la mateixa societat, que ho podem exemplificar amb l’allau de cremes anti edat. Sembla que si ets gran ja no serveixes i moltes d’elles tenen pànic a fer-se gran i a tenir la menopausa”, continuen.
Roca i Martínez: “Quan a les dones els ve la menopausa hi ha un estigma sobre la finalitat de la feminitat”
“En canvi, també hem conegut a moltes dones i hem vist la part optimista. Moltes d’elles confessen que és una de les millors etapes de la seva vida i que és una transició molt asipracional. És el moment de donar-hi una volta”, remarquen les fundadores.
Més enllà d'un tema tabú
Les dues impulsores de Domma, una amb un perfil més empresari i l’altre de publicitat i relacions públiques, van deixar la seva feina i van enfocar-se al 100% amb el projecte durant la pandèmia. Van investigar el mercat, van buscar solucions a aquest problema i es van adonar d’unes xifres incòmodes: el 70% de les dones no se senten còmodes tractant l’etapa de la menopausa. I, a sobre, “sentien que només podien parlar amb els ginecòlegs com a interlocutors”, expliquen.
D’aquesta forma, van parlar amb investigadors, ginecòlegs, nutricionistes i psicòlegs per aconseguir un punt de vista més integratiu. D’aquí en van sorgir els primers desenvolupaments de productes que evitaven qualsevol aspecte mèdic, ja que moltes dones estaven cansades de “prendre’s ibuprofens i pastilles anticonceptives” i era el moment d’un producte natural i respectuós.
El 70% de les dones no se senten còmodes tractant l’etapa de la menopausa
Per altra banda, Roca i Martínez, es van adonar que necessitaven una “solució integral”. Com a conseqüència, la dona se sentia sola en aquesta etapa i era important comptar amb experts en salut i coachs. O el que esdevindria després: una comunitat amb més de 15.000 dones que comparteixen coneixement i trenquen tabús. I una facturació d'un milió d'euros anuals.
De moment disposen de cinc professionals a dins l’equip de Domma i les fundadores apunten que tenen un grup d’assessors en els aspectes on no poden arribar o no disposen de prou coneixement. Respecte a les perspectives de futur esperen arribar a una comunitat de més d’un milió de dones i obrir la part d’omnicanalitat, botigues offline i aterrar als països veïns. I sobretot l’aprenentatge més gran: emprendre amb propòsit i treballar en la mateixa direcció. I que ens diguin: “Gràcies, m’heu canviat la vida a mi i a la meva família”.