Michael O'Leary és el conseller delegat de Ryanair i un dels homes més rics d'Irlanda | EP

Empresa

La història d'amor (i desamor) de Ryanair amb Catalunya

L'aerolínia irlandesa va aterrar a Girona el 2002 com a porta d'entrada a Espanya, amb una trajectòria digna d'un serial televisiu

El primer vol de Ryanair a Espanya no va sortir des de l'aeroport del Prat ni des del de Barajas. El 2002 es va enlairar una aeronau de la companyia irlandesa des de Girona en direcció a Frankfurt. Un vol amb bitllets a 10 euros i que va tenir una ocupació del 80%, amb alguns seients buits. Començava l'era del low cost al nostre país amb un model de negoci "peculiar": avions amb alta ocupació volant constantment i aterrant en aeroports secundaris, amb milionàries subvencions de les arques públiques per portar a terme noves rutes. Els preus? Molt atractius per a les classes populars, ja que es podia viatjar a Londres per 12 euros o a Milà per 20.

Un terç dels ingressos de Ryanair es deuen als ingressos suplementaris, és a dir, la venda a bord de menjar, begudes, targetes de loteria i perfums

El 2004 va ser un any d'inflexió de Ryanair al nostre país, ja que va vorejar els tres milions de passatgers des de Girona, i en plena aposta de l'aerolínia irlandesa, va marcar màxim el 2008, amb 5,5 milions d'usuaris. Ara bé, com aconseguia beneficis Ryanair amb una política de preus tan ajustada si es comparava amb Iberia que aleshores regnava a tots els aeroports espanyols? En primer lloc, a part de la gran ocupació de les naus, destacaven els ingressos suplementaris i dels serveis auxiliars. És a dir, la venda a bord de menjar, begudes, targetes de loteria i, fins i tot, perfums. Segons explicava la companyia als mitjans de comunicació en la celebració dels seus 20 anys a Espanya, un terç dels ingressos provenen d'aquest apartat. Recentment, també han aconseguit més ingressos gràcies a les polítiques d'equipatge i facturació de les maletes, l'elecció de seients o Ryanair Priority, per ser dels primers a entrar i sortir de l'avió. 

Més info: Ryanair creix un 34% i tanca l'any fiscal amb 1.920 milions d'euros de beneficis

Un altre element a considerar és la flota d'avions, ja que el 94% d'ells té el mateix tipus d'aeronau, el Boeing 737. Un fet que els permet reduir els costos que pot suposar la revisió, el manteniment i la reparació de la nau.

Una relació amb Catalunya plena d'alts i baixos

Un avió de Ryanair es prepara per enlairar-se des de la pista de l'aeroport de Girona | ACN

Ryanair, a part de liderar l'arribada de milions de turistes al país, també ha protagonitzat diverses polèmiques al llarg dels anys. Amb la benvinguda a Catalunya les primeres lloances, ja que va crear més de 100 llocs de treballs a l'aeroport de Girona i 1.000 més d'indirectes a una demarcació oberta al turisme amb el reclam de la Costa Brava. Hi havia més de 40 vols diaris a Itàlia, Anglaterra, Alemanya, Irlanda o Bèlgica, entre altres. Ara bé, ràpidament el sindicat UGT va alertar que molts treballadors cobraven el salari mínim. 

Ryanair va crear 100 llocs de treball a l'aeroport de Girona i 1.000 d'indirectes a la demarcació

Durant els últims anys, alguns pilots de Ryanair han denunciat pressions d'alts directius perquè carreguessin les aeronaus amb el combustible just. Fins i tot, alguns d'ells van aterrar d'urgència a València per falta de gasolina. També ha estat acusada de vulneració del dret a la vaga, incompliments en la contractació, cessió il·legal de treballadors, un ERO improcedent, rebaixes salarials contràries a la llei i l'acomiadament dels principals representants sindicals.

Més info: L'arriscada estratègia comunicativa de Ryanair: divertida o de mal gust?

Com a curiositat, la regió que més diners ha donat a Ryanair perquè voli als aeroports és Catalunya. L'aerolínia ha rebut fons a través de la Generalitat, la Diputació de Girona i la Cambra de Comerç de Girona des que va començar a operar a l'aeròdrom gironí i, només entre el 2008 i el 2011 es va embutxacar 14 milions d'euros a través de promoció turística. En total, l'aerolínia irlandesa ha rebut com a mínim 112,7 milions d'euros per obrir bases i volar a Girona, Reus i Lleida des que va arribar.

La regió que més diners ha donat a Ryanair perquè voli als aeroports és Catalunya

De fet, el think thank ecologista Transport & Environment, explica que en 52 dels 214 aeroports en els quals vola Ryanair a Europa estan subvencionats pel poder públic.

Girona es "posa les piles" i dona la benvinguda a Transavia o Jet2

Passatgers a l'aeroport de Girona | ACN

Amb la crisi financera del 2008, la reducció de les subvencions i l'estrena de Ryanair a Barcelona, la companyia va "fer caure" el nombre de passatgers cada any a l'aeroport gironí: el 2016 va tancar amb 1,7 milions d'usuaris. En veure els canvis, des de l'aeroport de Girona van diversificar el model operatiu i van donar la benvinguda a aerolínies com TransaviaJet2, per convertir-se en una àrea d'influència a Girona, Barcelona i també el sud de França.

Durant el 2020 i en plena pandèmia de la covid-19, Ryanair va desaparèixer pràcticament de Girona amb algun vol ocasional fins que, per sorpresa, el 2023 va anunciar que tornava a apostar per l'aeroport ubicat a Vilobí d'Onyà (la Selva) i reactivava la base operativa. De fet, durant l'hivern de 2023 van oferir 42 freqüències setmanals d'entrades i sortides respecte de les 10 que hi havia l'hivern del 2022, cosa que representa un augment del 70%. Elena Cabrera, portaveu de Ryanair a Espanya, Portugal, França i Marroc, també es mostrava molt favorable a l'arribada de l'estació de l'AVE a l'aeroport de Girona: "com millor siguin les infraestructures més fluxos hi pot haver".

Durant el 2020, Ryanair va desaparèixer pràcticament de Girona amb algun vol ocasional

En aquests moments, Ryanair té més de 6.000 treballadors a Espanya i es preveu que puguin augmentar fins als 10.000 durant els pròxims anys. Durant els últims mesos Ryanair ha reforçat la seva presència a Barcelona, on és la segona aerolínia després de Vueling, que recentment ha celebrat els 20 anys de vida.  

Finalment, cal destacar que durant molts anys Ryanair ha venut Girona com si fos Barcelona. Per això els seus vols a Barcelona durant molt de temps només aterraven a Girona, exactament a 90 quilòmetres del destí imaginat. De fet, els vols a Milà solen aterrar a Bèrgam, a 60 quilòmetres. I els que van a París aterren principalment a Beauvais, a 89 quilòmetres del museu del Louvre, a una gran distància. Però ara Ryanair s'està "consagrant" també a París en utilitzar el terme París Vatry com un aeroport a 164 quilòmetres del destí. Pràcticament, es pot dir que, en la major part dels casos, és més el temps que s'inverteix a arribar a París que en fer el vol. Però Ryanair és així. Amb tots els defectes i virtuts.