Més de 2.000 treballadors de 61 nacionalitats i una dotzena de negocis d'àmbit mundial, europeu i local; han fet del centre internacional de Hewlett Packard (HP) a Sant Cugat del Vallès el més important de l'empresa fora dels Estats Units. L'aposta decidida per la innovació ha estat un factor determinant per a un centre que només amb la impressió de gran format, en la qual té responsabilitat mundial, ja factura 1.200 milions de dòlars.
De produir a innovar
Els inicis, però, van ser més modestos. "Va començar el 1985 una petita planta de producció a Terrassa", explica Ramon Pastor, vicepresident d'HP i director general mundial del negoci d'impressió a gran format. El que era un centre de fabricació de plotters a l'àmbit europeu, poc a poc va anar assumint responsabilitats d'enginyeria. El 1993, ja a Sant Cugat, s'hi traslladaven els headquarters d'impressió a gran format d'àmbit mundial.
"Vam introduir canvis tecnològics, i vam començar a treballar amb fotografia o cartelleria", explica Pastor. El campus va començar a ser molt atractiu a altres negocis europeus d'HP, com les arts gràfiques o el màrqueting d'impressores d'oficines i PC; que ja es gestionen des de Sant Cugat.
Entorn privilegiat
El dirigent d'HP reconeix que "hem tingut sort de ser en un lloc envoltat de bones escoles de negoci i d'enginyeria, que sumades a la marca Barcelona, ens han permès captar talent". Precisament el talent és un dels tres factors essencials que assenyala Ramon Pastor com a claus de l'èxit de l'empresa; juntament amb la innovació i la capacitat d'adaptació.
"Som una organització molt centrada a client; i això ens permet entendre cap a on va el negoci, saber-nos adaptar, i trobar els vectors de valor més adients a cada moment", diu Pastor. Des del centre aprofiten l'entorn d'HP per "escalar les inversions i ser líders al mercat". Els resultats són una quota de mercat del 70% en plotters, i unes 100 patents anuals.
El punt d'inflexió
Aquesta visió de mercat, a més, és la que els va empènyer a prendre una "decisió estratègica molt difícil", segons Pastor; però que ha resultat un punt d'inflexió pel centre. "Vam ser pioners a deslocalitzar la part de producció. Vam veure la necessitat d'abaratir costos de producció per fer servir aquests guanys per invertir en la innovació", explica.
El dirigent d'HP adverteix, però, que una decisió d'aquesta mena "només es pot fer quan tens un negoci que va bé; si ho fas quan tens problemes és molt més difícil". Assegura que "va ser una decisió molt dura, per la gent que afectava; però en només en un any ja teníem més gent contractada que anteriorment". Aquesta nova orientació ha estat clau per tenir "un negoci d'èxit i ser un pol d'atracció", afirma Pastor.
Gestionar la innovació
La gestió de la innovació, però, no és una tasca senzilla. Ramon Pastor reconeix que a l'estar tan centrats en el client, durant uns anys "vam tenir un error d'execució". Explica que "si fas els productes escoltant els clients, pots caure a la trampa d'anar-los a veure i preguntar-los què volen". Això provoca concentrar-se només en els factors de valor que els clients tenen visibles en aquell moment; i que "no hi hagi innovaciódisruptiva".
"Vam dedicar massa energia a fer innovació destinada a imprimir més ràpid i amb millor qualitat; però va arribar un moment que les millores ja no era rellevants pel client", relata Pastor. Admetre-ho va servir per "canviar radicalment la forma de mirar-nos la innovació. Ara fem un estudi més antropològic del client; amb moltes preguntes contextuals", detalla.
Així doncs, més que preguntar, observen com treballa durant tota la jornada durant una sèrie de setmanes per trobar les seves necessitats ocultes; quins sectors treballen amb ells i anticipar-se a les tendències. "És un procés d'innovació molt més intel·ligent", conclou Pastor.
El futur és seguir reinventant
De cara al futur més immediat, el vicepresident de Hewlett Packard assenyala com un dels principals reptes redefinir la vinculació amb el sector de la construcció, que ocupa bona part del seu negoci.
"És un sector en crisi a bona part del món, i a més cada cop s'imprimeix menys i els plànols es visualitzen més en pantalles", diu Pastor. Per tant, assegura, "ens hem de transformar i veure com diversificar i dependre menys d'aquest sector".
HP: innovar com a forma de vida
Amb més de 2.000 treballadors, el centre internacional de l'empresa a Sant Cugat, el més important fora dels EUA, ha fet de la innovació la seva insígnia
22
d'Abril
de
2014
Act.
28
de Novembre
de
2014