L'auge de la IA al mercat laboral: les ofertes vinculades a aquest àmbit creixen un 20%
El mercat laboral digital a l'Estat té prop de 2.800 ofertes d'IA amb Barcelona i Madrid com a principals impulsores, que les han augmentat respecte del 2022
Un any després del llançament del model de llenguatge ChatGPT d'OpenAI, que ja va per la seva quarta generació, la intel·ligència artificial generativa (IAG) està en ple apogeu i la seva repercussió s'estén a molts àmbits, incloent-hi el laboral. La consultora Gartner prediu que el 2026 un 80% de les empreses tecnològiques faran servir aplicacions d'IAG i que per al 2036 la intel·ligència artificial haurà creat 500 milions de nous llocs de treball.
Tant és l'impacte d'aquesta tecnologia que representants de 29 països, entre ells els de la Unió Europea, acaben de signar al Regne Unit, on s'ha inaugurat el primer Institut de Seguretat d'IA del món, l'Acord de Bletchley, pel qual es comprometen a assegurar el seu desenvolupament responsable i prevenir riscos. A més, la UE també està a punt d'aprovar la seva pròpia regulació sobre la matèria: la Llei d'Intel·ligència Artificial, que vetllarà perquè els sistemes siguin traçables, no discrimini i comptin amb supervisió humana.
Que aquest nou paradigma està canviant el mercat laboral queda patent en el nombre creixent de treballadors que fan servir la intel·ligència artificial i d'empreses que demanden professionals que hi interactuïn de manera eficient i segura. Les dades d'InfoJobs confirmen aquesta tendència: les ofertes laborals vinculades amb la intel·ligència artificial han augmentat un 20% en comparació amb el 2022. Concretament, s'han publicat 2.746 ofertes relacionades amb aquesta tecnologia.
Per al 2036 la IA haurà creat 500 milions de nous llocs de treball
"Estem assistint a un canvi sense precedents en la manera de treballar i, en aquest escenari, la intel·ligència artificial està afavorint l'aparició de noves professions lligades a les tecnologies i implicant noves oportunitats laborals en diferents sectors" apunta Mònica Pérez, directora de Comunicació i Estudis d'InfoJobs, qui afegeix que "així i tot, per assumir els reptes de futur, és vital capacitar i formar als professionals en les noves eines i continuar avançant en la seva regulació".