Ibercaja, experts en l'estalvi

L'entitat financera treballa en la seva estratègia digital i té en marxa plans de creixement a Catalunya i País Valencià

Ibercaja busca aproximar-se als seus clients també a través de les noves tecnologies
Ibercaja busca aproximar-se als seus clients també a través de les noves tecnologies
Redacción VÍA Emprendida
08 de Novembre de 2016
Act. 01 de Febrer de 2017

El sector financer està en ple canvi avui dia. En el tracte amb clients, estaven acostumats que el centre d'importància fos la seva oficina i ara l'oficina ja és al mòbil, la tablet o l'ordinador de l'usuari. És el que han certificat les entitats que, totes, sense excusa, estan canviant a poc a poc el seu model.Ibercaja no és una excepció. L'entitat, que ha registrat un benefici net de 109,8 milions d'euros entre gener i setembre del 2016, està portant a terme un pla estratègic a tres anys que culmina el 2018 i que està dotat amb 50 milions d'euros que implica canviar el model de les seves 1.247 oficines i implicar els 5.566 treballadors en aquesta era digital.

A l'anterior cicle expansiu, el creixement estava basat en presència d'oficines, posicionant-te en diferents contextos en què volies estar, però amb el canvi digital, l'aposta digital ens ha de permetre que el client ens arribi a nosaltres per qualsevol canal", apunta Jaime Rebull, director territorial d'Ibercaja per a la zona Arc Mediterrani. El procés de reestructuració del banc, la vuitena entitat financera de l'Estat, ha tancat un total de 22 oficines, buscant sinergies on el client pugui accedir d'una altra manera que no sigui només la presència física.

"Hem d'encertar a com ens apropem al client perquè ho tingui fàcil per treballar amb nosaltres", apunta Rebull i, en aquest sentit, l'empresa és conscient que necessita nous perfils professionals per donar servei a noves tasques. "Haurem de formar els empleats o contractar de nous perquè tot allò que podem accedir des d'una banca a distància, una app, etc. ho haurem de fer molt fàcil, que l'entitat t'ho posi fàcil. El perfil canviarà perquè està canviant la reflexió de per què jo necessito un banc. Hem d'escoltar molt més als clients", assegura.



Anteriorment caixa d'estalvis, Ibercaja ha esdevingut un banc en els últims anys, però mantenen l'esperit, "una manera de treballar que s'impregna a moltes coses de les quals fem", apunta Rebull. El mateix esperit que ha consolidat els seus 2,8 milions de clients a tota Espanya, amb un volum d'activitat de quasi 85.000 milions d'euros. Les zones de marcat lideratge de la companyia, com explica Rebull, són històricament l'Aragó, La Rioja i Guadalajara, a més ara, arran la fusió per absorció de les entitats Círculo de Burgos i Caja de Badajoz també en són líders en aquesta zona.

A Catalunya, per exemple, disposen d'una trentena d'anys d'història, però amb una significació petita, "el que ens permet tenir la possibilitat de fer un pla expansiu suficientment creïble quant a creixement de quota dins d'aquesta xarxa. Tenim un pla Madrid, un pla Catalunya i un pla Levante que busquen aquests segments", argumenta Rebull.

L'estalvi, la seva especialitat
On són especialistes? No dubten quan asseguren que l'expertise d'Ibercaja es troba en la gestió del patrimoni de les famílies: "Hem donat resposta i s'ha gestionat amb una presència important, crec que és una de les fortaleses de l'entitat", manté Rebull.

Tot i que la crisi econòmica ha minvat el patrimoni de les famílies i els ha congelat l'estalvi, el vertader problema dels últims anys ha estat la inversió. "És el que ha sigut més preocupant, al final les vendes del banc són per deixar diners i ens ha fet estar molt parats perquè no podíem vendre per diferents motius: per regulacions, per incertesa de mercats... Tot plegat ha fet que foren uns anys molt durs pel que significava vendre i això ho han patit les empreses i les famílies a l'hora d'aconseguir crèdit", matisa.

La situació s'ha revertit, però, i ja fa un parell d'anys que és al contrari. Per això tenen sentit actualment aquests plans estratègics de creixement. Rebull explica en primícia la inspiració del pla estratègic per a Catalunya perquè encara no està en marxa, ja que s'activarà el vistiplau final l'1 de gener 2017. "Són plans que contemplen el posicionament en aquests mercats on tenim un gran potencial, on centrarem el nostre esforç en allò que sabem fer que és l'estalvi de les famílies, el que significa que ens ha de cobrir la inversió. Ens interessa la banca particular i privada, l'estalvi, on tenim les fortaleses i per altra banda, l'aposta decidida pel teixit empresarial amb l'aportació que podem donar d'una manera clara i decidida", explica el directiu. A la zona definida per l'entitat com a Llevant el pla és molt semblant al de Catalunya, "coincideix molt perquè no hi ha grans diferències de mercats potencials on estem".

Partners de Microsoft
El canvi tecnològic d'Ibercaja té un company de viatge, Microsoft. L'acord amb el gegant tecnològic els suposa "tot allò que necessitem, aporta el coneixement que ells poden donar i ens posa en una posició estratègica, ens dóna credibilitat externa, interna, etc.", declara Rebull. Amb la companyia estan treballant en el model pilot de banca mòbil, un projecte que és possible que estigui actiu abans que acabi l'any, assegura el directiu de l'entitat, i que serà el futur d'una entitat amb 140 anys de història.