La primera edició de l'Imagine va tenir lloc l'estiu del 2011 | Imagine Creativity Center

Empresa

Imagine Creativity Center, la fàbrica d'actitud emprenedora

Xavier Verdaguer és l'impulsor d'aquesta iniciativa, que promou l'emprenedoria en la fase més inicial a través d'experiències immersives i del viatge

Tenir una actitud emprenedora no significa només muntar noves empreses, sinó proposar iniciatives a la feina que puguin millorar l'organització. "Per a mi això és emprenedoria: gent que té inquietuds i que lluita per tirar-les endavant", assenyala el fundador de l'Imagine Creativity Center, Xavier Verdaguer. Ara bé, l'any 2011 Verdaguer va detectar que aquest esperit era molt present a Califòrnia però no tant a Barcelona. És per això que va considerar que seria bo per a l'ecosistema emprenedor català que persones d'aquest entorn poguessin viure una experiència immersiva a Silicon Valley i impregnar-se de tota aquesta actitud emprenedora per portar-la després a Barcelona. 

Era l'estiu de fa vuit anys quan el primer grup d'emprenedors, que a partir d'aquell moment passarien a conèixer-se com a dreamers, es van embarcar en un viatge d'un mes a Califòrnia. Naixia l'Imagine Silicon Valley, el primer programa d'aquesta fàbrica d'actitud emprenedora anomenada l'Imagine Creativity Center. Ara, gairebé una dècada després, l'empresa ha reinventat els seus programes incorporant el viatge i ha crescut de manera vertiginosa: 767 dreamers, uns 250 projectes, programes a gran escala com bootcamps i Dream Big i edicions d'Imagine per arreu del món.

Reinventar l'Imagine: anem a viatjar

"Sempre he pensat que la millor manera d'aprendre a fer alguna cosa era treballar en això", assenyala Verdaguer. És per això que va pensar a crear un programa que donés reptes d'empreses reals a gent que demostrés que tenia ganes de fer coses. Així que va unir a un grup de persones durant quatre setmanes als Estats Units per treballar en quatre reptes plantejats per diferents companyies amb l'objectiu de fomentar l'emprenedoria en la fase més inicial. Ara bé, ho fan d'una manera una mica radical: amb experiències immersives per fomentar l'esperit emprenedor. 

Més info: "El 60% dels projectes d'Imagine s'implementen al mercat"

L'Imagine Creativity Center organitza programes a diferents països arreu del món, "però el nostre gran propòsit sempre ha estat no perdre els orígens i fomentar l'actitud emprenedora sobretot a Barcelona i Catalunya", apunta. I és que per molt que també es facin edicions a Amèrica Llatina i a Àfrica, el gran gruix dels dreamers participants són catalans. "Sempre hem pensat que Barcelona té una gran oportunitat per emprendre però és bo que aquesta gent viatgi i vegi món i que, a la tornada, faci coses a la millor ciutat del món", afegeix.

El punt d'inflexió de la companyia, però, va ser quan es van atrevir a canviar el format  i fer el primer Imagine viatjant. Fins al 2014, totes les edicions d'Imagine Silicon Valley consistien a portar gent al seu centre d'innovació a Silicon Valley i generar allà projectes. Però aquell any se'ls va ocórrer fer un Imagine viatjant en tren, ja que "intuíem que el viatge podia accelerar el mètode". Va ser en aquell moment quan va néixer l'Imgine Express, que aquest febrer ha celebrat la seva sisena edició. I a partir de llavors van anar incorporant el viatge en tots els seus programes, fins i tot en el de Silicon Valley, on ara fan estades a Los Àngeles, San Francisco i Silicon Valley. 

Verdaguer: "Barcelona té una gran oportunitat per emprendre, però és bo que aquesta gent viatgi i vegi món i que, a la tornada, faci coses a la millor ciutat"

El motiu? El poder de la convivència durant uns dies. "Hem descobert que el viatge va molt bé per a la inspiració, però encara funciona millor l'experiència de conviure junts, d'haver de compartir l'habitació d'un hotel", explica Verdaguer. I és que els dreamers participants en totes les edicions són d'edats, cultures i formacions molt diverses i, a més, s'acaben de conèixer. "Si fiques aquesta gent junta a treballar en una oficina, serà difícil que facin feina junts. Ara bé, el viatge i la convivència fa que l'equip es cohesioni molt més", afegeix. 

I aquesta idea disruptiva, com tot el que es fa a l'Imagine Creativity Center, ha resultat tot un èxit. L'empresa ja ha fet 38 viatges d'innovació, sigui en tren o navegant en vaixell per l'oceà Atlàntic. Si fem comptes, 38 viatges en cinc anys semblen molts. De fet, Verdaguer assenyala que l'any que han arribat a fer-ne més han estat 12. 

El negre i groc són els colors identificatius de l'Imagine | Imagine Creativity Center

Actitud emprenedora també a l'empresa

El viatge ha reinventat i ha fet créixer l'Imagine Creativity Center en aquests vuit anys, però no ha estat l'únic canvi que ha experimentat la companyia. Des de l'any 2016 també s'han enfocat molt a les empreses, ja que aquestes s'han adonat que els seus empleats també es podrien beneficiar d'aquest esperit emprenedor que fomenta l'Imagine en les seves iniciatives. D'aquesta manera, durant l'any també es realitzen diferents Dream Big o bootcamps. Els Dream Big són grans competicions d'emprenedoria de tres hores per fomentar l'actitud de manera massiva. Aquest últim programa ha estat un acord tancat amb el Marc Bonavia i el jugador de bàsquet Pau Gasol en el qual poden arribar a reunir a 7.000 joves com ho van fer al Palau Sant Jordi de Barcelona.  

Més info: Verdaguer: "Hem demostrat que la cooperació entre grans empreses i emprenedors és un model win-win"

D'altra banda, els bootcamps són programes de dos dies dins d'una companyia en els quals s'intenta fomentar l'esperit emprenedor en els treballadors. Una que van portar a terme fa poc venia de la mà d'una farmacèutica i en la qual van reunir 400 psiquiatres. "Les empreses per fi han entès una cosa que fa anys que promulguem i és que cal que tothom tingui actitud emprenedora. I això és aplicable tant a un jove que vol crear una startup com als treballadors més sèniors d'una companyia", explica Verdaguer. 

I després de l'Imagine, què?

L'Imagine és una experiència que molts dreamers assenyalen que els ha canviat la vida. Ara bé, després de participar en alguns dels seus programes i d'idear un projecte innovador, què els espera als emprenedors? Verdaguer apunta que l'Imagine Creativity Center s'enfoca molt en la fase més inicial de l'emprenedoria, ells plantegen reptes que puguin solucionar problemes reals i creen els equips més dinàmics i multidisciplinaris per a idear la millor solució. Ara bé, un cop passada aquesta fase, ja deixen que els dreamers volin sols. "La nostra teoria és que Barcelona té un ecosistema emprenedor cada cop més consolidat i amb moltes incubadores, acceleradores i fons d'inversió que poden ajudar a donar finançament pel projecte o a impulsar-lo", explica. No obstant això, Verdaguer és soci fundador de l'acceleradora Connector, a partir de la qual ha invertit en alguns dels projectes que han sortit de l'Imagine, com Chupa Chips. 

I és que del gran nombre d'edicions i programes que s'han portat a terme, han sortit projectes que realment han tingut un impacte en la societat. Alguns exemples coneguts són Trip4real, Vincles, Psious i Anapphylaxis. De fet, Verdaguer assenyala que aproximadament la meitat dels projectes que neixen en un Imagine s'acaben convertint en startups. Ara bé, el plantejament pot haver canviat una mica.

Xavier Verdaguer, fundador de l'Imagine, va ser també 'dreamer' fa poques setmanes | Imagine Creativity Center

Qui hi ha al darrere?

Els dreamers són la cara visible de tots els programes de l'Imagine, però qui hi ha al darrere que fa possible aquestes experiències úniques? L'Imagine Creativity Center compta només amb 10 treballadors en nòmina, un equip força petit si es té en compte la gran quantitat d'edicions que s'han realitzat ja. Segons Verdaguer, la clau és la comunitat d'exdreamers que han creat i que, tot i tenir les seves feines habituals, quan hi ha un Imagine vénen a col·laborar. Però amb una condició: per a ser staff d'Imagine primer s'ha d'haver estat dreamer. És per això que el mateix Verdaguer, que fins ara era l'única persona que faltava, va ser dreamer fa uns mesos en l'edició que van fer en vaixell per l'Atlàntic. Així mateix, també estan incorporant membres de l'equip a l'accionariat d'Imagine perquè siguin sòcies. Entre ells figuren noms com el Marc Bonavia, l'Albert Mikkelsen, la Marta Ordeig o el Sebastian Romero

Les empreses que llancen reptes o bequen 'dreamers' són els aporten el finançament per realitzar tots els viatges

Ara bé, una altra part important d'Imagine la conformen les empreses. D'una banda, hi ha companyies, com IVI -que aquest any ha participat per segon cop a l'Imagine Express- que volen innovar en el seu sector, llancen els seus reptes als dreamers i paguen pel resultat. I d'altre costat, hi ha fundacions o empreses que volen transformar el talent dels seus treballadors i bequen a persones perquè participin en algun programa de l'Imagine. Un exemple seria la Fundació Banc Sabadell, que cada edició de l'Imagine Express dóna una beca a quatre o cinc persones. I és que els principals clients de l'Imagine Creativity Center són grans empreses, especialment farmacèutiques, bancs, empreses d'automoció com Audi, o fundacions com CaixaBank o la del Banc Sabadell. 

Vuit anys es diuen ràpid, però han estat anys de molta feina, molts viatges i molta emprenedoria. El gran repte? "Escalar, tenir molt més impacte en les persones, especialment en els joves, per tal de transformar la societat a partir de les noves generacions". Tot això amb l'objectiu que hi hagi més persones amb actitud emprenedora i amb iniciatives disruptives perquè "si en aquesta societat hi hagués més gent així, el món aniria molt millor", conclou Verdaguer.