31
de Gener
de
2017
Act.
31
de Gener
de
2017
Inditex porta Lefties a l'Aràbia Saudita. El gegant gallec de la distribució de moda s'estrenarà amb la seva cadena de preus baixos en aquesta monarquia islàmica, tal com han assegurat fonts del sector a VIA Empresa. La introducció de la cadena arriba en un moment de màxima tensió entre Inditex i Al Hokair, la mà dreta d'un bon nombre d'empreses de retail presents a l'Aràbia Saudita i que manté paralitzada l'expansió de la resta de cadenes al mercat saudita.
Lefties, que té la seva seu a Tordera, representa el segment de preu més baix de totes les cadenes que conformen la galàxia Inditex, capitanejada per Zara. La introducció d'aquest concepte a l'Aràbia Saudita coincideix amb els pronòstics poc optimistes de creixement al país per als pròxims anys. Segons el Banc Mundial, l'economia saudita creixerà només un 1% el 2017, per sota del 3,5% registrat els darrers anys.
Amb aquest panorama, l'interès del soci local d'Inditex a la zona, Al Hokai, per expandir-se a l'Aràbia Saudita amb Lefties és més alt que mai. La companyia, controlada per la família reial saudita, ha parat la resta de reformes i projectes d'Inditex en aquest mercat, aturant l'obertura d'establiments que fins i tot estan publicitats en els complexos comercials on havien d'obrir. Només a tall d'exemple, Al Hokair manté bloquejats diversos punts de venda al centre comercial Riyadh Al Hamra Mall de la capital, on de moment no apujaran la persiana les botigues de Zara, Pull&Bear i Massimo Dutti que hi havia programades, una informació que Inditex no ha confirmat.
Fa anys que Al Hokair pressiona el gegant gallec per introduir Lefties, el Primark de Tordera, als països àrabs. En l'actualitat, està treballant per obrir mitja desena d'establiments d'aquesta ensenya a l'Aràbia Saudita en els pròxims mesos. Lefties passa per ser la cadena més desconeguda d'Inditex, també propietari de Stradivarius, Bershka, Oysho i Uterqüe. En un inici, la companyia controlada per Amancio Ortega funcionava com un outlet de Zara, sense col·leccions pròpies ni una imatge consolidada.
A diferència de la resta de cadenes, Inditex no facilita dades de facturació de Lefties, les botigues de la qual consten com a punts de venda Zara als comptes de la companyia, que factura 20.900 milions d'euros en l'àmbit global.
L'expansió al Pròxim Orient
A l'hora d'obrir botigues en un país com l'Aràbia Saudita, "l'elecció d'un bon soci local és clau –assegura Christian Garcia Valle, professor del màster en Retail Internacional de l'ESCI-Universitat Pompeu Fabra–; sovint, el nombre de marques que gestionen és tan gran que la seva experiència acumulada pot esdevenir un gran actiu". Amb tot, a l'hora d'expandir-se al Pròxim Orient cal tenir en compte que el mercat saudita és un dels més grans en termes de població i territori i, per tant, "el volum de negoci que cal assolir és major que en altres països de l'entorn com Qatar, Jordània o fins i tot els Emirats Àrabs Units", apunta.
Però en el sector de la moda, com passa amb l'alimentació, s'han de tenir en compte altres factors. "El grau de conservadorisme de Riad i Jeddah, a l'Aràbia Saudita, és superior al d'altres ciutats de la regió com Dubai, Abu Dhabi, Doha o Kuwait", assenyala el professor. Això pot suposar un esforç addicional per part de les empreses, que sovint es veuen obligades a adaptar les seves col·leccions a les lleis i costums de les teocràcies islàmiques.
Companyies com la catalana Mango s'han bolcat en els mercats àrabs a l'hora de traçar la seva expansió internacional, amb col·leccions específiques per aquests països. Les seves de l'empresa d'Isak Andic al Pròxim Orient representen el 7% de la facturació total del grup, que va tancar el 2015 amb 2.327 milions d'euros de facturació.
Qui és Al Hokair?
Al Hokair és la mà dreta d'un bon nombre d'empreses de retail presents a l'Aràbia Saudita. La companyia gestiona més de 2.100 franquícies de marques internacionals com Mango, Desigual, Marks&Spencer o Gap. En el cas d'Inditex, només dins els límits del regne saudita, Al Hokair opera amb 33 botigues de Zara, 30 de Bershka, 17 d'Oysho, 13 de Pull&Bear, sis de Zara Home i tres d'Uterqüe.
El grup, que estén els seus tentacles a països veïns com Qatar, Kuwait, Egipte i el Líban, va ser propietari de la cadena madrilenya Blanco entre els anys 2014 i 2016.
Lefties, que té la seva seu a Tordera, representa el segment de preu més baix de totes les cadenes que conformen la galàxia Inditex, capitanejada per Zara. La introducció d'aquest concepte a l'Aràbia Saudita coincideix amb els pronòstics poc optimistes de creixement al país per als pròxims anys. Segons el Banc Mundial, l'economia saudita creixerà només un 1% el 2017, per sota del 3,5% registrat els darrers anys.
Amb aquest panorama, l'interès del soci local d'Inditex a la zona, Al Hokai, per expandir-se a l'Aràbia Saudita amb Lefties és més alt que mai. La companyia, controlada per la família reial saudita, ha parat la resta de reformes i projectes d'Inditex en aquest mercat, aturant l'obertura d'establiments que fins i tot estan publicitats en els complexos comercials on havien d'obrir. Només a tall d'exemple, Al Hokair manté bloquejats diversos punts de venda al centre comercial Riyadh Al Hamra Mall de la capital, on de moment no apujaran la persiana les botigues de Zara, Pull&Bear i Massimo Dutti que hi havia programades, una informació que Inditex no ha confirmat.
Fa anys que Al Hokair pressiona el gegant gallec per introduir Lefties, el Primark de Tordera, als països àrabs. En l'actualitat, està treballant per obrir mitja desena d'establiments d'aquesta ensenya a l'Aràbia Saudita en els pròxims mesos. Lefties passa per ser la cadena més desconeguda d'Inditex, també propietari de Stradivarius, Bershka, Oysho i Uterqüe. En un inici, la companyia controlada per Amancio Ortega funcionava com un outlet de Zara, sense col·leccions pròpies ni una imatge consolidada.
Al Hokair gestiona diverses marques globals. Al Hokair |
A diferència de la resta de cadenes, Inditex no facilita dades de facturació de Lefties, les botigues de la qual consten com a punts de venda Zara als comptes de la companyia, que factura 20.900 milions d'euros en l'àmbit global.
L'expansió al Pròxim Orient
A l'hora d'obrir botigues en un país com l'Aràbia Saudita, "l'elecció d'un bon soci local és clau –assegura Christian Garcia Valle, professor del màster en Retail Internacional de l'ESCI-Universitat Pompeu Fabra–; sovint, el nombre de marques que gestionen és tan gran que la seva experiència acumulada pot esdevenir un gran actiu". Amb tot, a l'hora d'expandir-se al Pròxim Orient cal tenir en compte que el mercat saudita és un dels més grans en termes de població i territori i, per tant, "el volum de negoci que cal assolir és major que en altres països de l'entorn com Qatar, Jordània o fins i tot els Emirats Àrabs Units", apunta.
Però en el sector de la moda, com passa amb l'alimentació, s'han de tenir en compte altres factors. "El grau de conservadorisme de Riad i Jeddah, a l'Aràbia Saudita, és superior al d'altres ciutats de la regió com Dubai, Abu Dhabi, Doha o Kuwait", assenyala el professor. Això pot suposar un esforç addicional per part de les empreses, que sovint es veuen obligades a adaptar les seves col·leccions a les lleis i costums de les teocràcies islàmiques.
Companyies com la catalana Mango s'han bolcat en els mercats àrabs a l'hora de traçar la seva expansió internacional, amb col·leccions específiques per aquests països. Les seves de l'empresa d'Isak Andic al Pròxim Orient representen el 7% de la facturació total del grup, que va tancar el 2015 amb 2.327 milions d'euros de facturació.
Qui és Al Hokair?
Al Hokair és la mà dreta d'un bon nombre d'empreses de retail presents a l'Aràbia Saudita. La companyia gestiona més de 2.100 franquícies de marques internacionals com Mango, Desigual, Marks&Spencer o Gap. En el cas d'Inditex, només dins els límits del regne saudita, Al Hokair opera amb 33 botigues de Zara, 30 de Bershka, 17 d'Oysho, 13 de Pull&Bear, sis de Zara Home i tres d'Uterqüe.
El grup, que estén els seus tentacles a països veïns com Qatar, Kuwait, Egipte i el Líban, va ser propietari de la cadena madrilenya Blanco entre els anys 2014 i 2016.